Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hulp gezocht voor bierproeverij

Gestart door Dn Knippel, 02-12-2013 14:26 u

Vorige topic - Volgende topic

Dn Knippel

Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum, maar ik denk dat ik hier bij de juiste mensen ben.
Al enkele jaren organiseer ik bierproeverijen voor vrienden en aanverwanten, maar ik wil het naar een hoger niveau brengen. Niet langer bieren die ik via slijters en webshops vind, maar meer unieke bieren. Helemaal zeker weet ik het niet, maar ik denk dat ik dan uitkom bij hobbybrouwers.

Nu hoop ik dat ik in de juiste richting gestuurd kan worden waar ik deze unieke bieren kan vinden of met wie ik daarvoor contact moet zoeken. Hoe onbekender het bier, des te interessanter wordt het voor de proever.

Om een beeld te schetsen voor de aankomende proeverij. Het zal een proeverij zijn voor 25-35 personen. Ik wil ieder 4-5 bieren aanbieden die binnen het winterseizoen passen. Zelf denk ik daarbij aan zwaardere, donkere bieren.

Mocht je me op weg kunnen helpen voor passende bieren, of heb je zelf een topper in brouw die je graag wilt laten proeven. Laat het me alsjeblieft weten. Ik zie ook gesproken worden over proefnotities en dergelijke. Het is voor mij geen probleem om de drinkers te vragen om hun mening over het bier los te laten. Als hier formulieren voor zijn die je daarvoor gebruikt, let me know.

In blijde afwachting.

D'n Knippel

Niels B.

Er komen bij het verschaffen van hobbybrouw wel andere regels kijken dan als een bier gekocht is in de winkel. Zo dragen hobby-brouwers geen accijns af en hoeven de methodes niet direct (hoewel meestal wel) voedselveilig te zijn.
Voorbeelden zijn de gushing effecten; dit zou niet mogen gebeuren bij een bier wat niet door de brouwer zelf aangeboden wordt. (ik kan het zo snel niet vinden maar pasgeleden is een hele lading bier teruggeroepen)

Er zullen vast brouwers actief zijn op het forum die al wel commercieel brouwen, met wie je dan wel een regeling zou kunnen treffen.

bierhenkie

Etn82

Beste Dn Knippel,

Het lijkt mij dat er zeker thuisbrouwers te vinden zijn die aan een dergelijke proeverij willen meewerken. Ikzelf zou er eventueel ook best eens aan willen meewerken. Maar het is wellicht wel handig om te weten waar je de proeverij zou willen houden ivm de logistiek. Wanneer ik met een aantal dozen drie keer van trein moet overstappen is de lol er wel van af namelijk.

MvG,

Étienne

RobinB

Dat zou dan wel zoals Niels terecht opmerkt om niet moeten gebeuren. Hobbybier mag niet verhandeld worden (en eígenlijk alleen voor eigen gebruik gedronken worden ;) ).

bierhenkie

Als de brouwer aanwezig is bij de proeverij is er niet zoveel aan de hand.

RobinB

Wel als er een vergoeding tegenover staat. :)

bierhenkie

Citaat van: RobinB op 03-12-2013  11:29 uWel als er een vergoeding tegenover staat. :)
Beetje creatief: niet het bier betalen natuurlijk, dat is niet de bedoeling van de wetgever. Wel onkosten (reizen of zoiets, een kadobon) ;) ;) ;)

Ronald_

We kunnen natuurlijk ook wat biertjes aanbevelen van kleine brouwerijen die niet in iedere slijter staan  ::)

Mooi Nederlands Zwaar (Winter) bier?

Kijk eens of je nog Rooie Dop, Double Oatmeal Stout, Bourbon Barrel Aged kan vinden! Of een Beerskey van de Muifebrouwerij. En zo kunnen we nog wel even door gaan maar daar is dit niet echt het forum voor ;)

bierhenkie

Citaat van: Ronald_ op 03-12-2013  11:53 uWe kunnen natuurlijk ook wat biertjes aanbevelen van kleine brouwerijen die niet in iedere slijter staan  ::)

Mooi Nederlands Zwaar (Winter) bier?

Kijk eens of je nog Rooie Dop, Double Oatmeal Stout, Bourbon Barrel Aged kan vinden! Of een Beerskey van de Muifebrouwerij. En zo kunnen we nog wel even door gaan maar daar is dit niet echt het forum voor ;)
Allemaal vorige week nog gezien bij Burg Ermelo

RobinB

Citaat van: bierhenkie op 03-12-2013  11:40 uBeetje creatief: niet het bier betalen natuurlijk, dat is niet de bedoeling van de wetgever. Wel onkosten (reizen of zoiets, een kadobon) ;) ;) ;)
Is ook een vergoeding en dus handel. :)
Ik gun het iedere welwillende hobbybrouwer hoor! Daar niet van, maar juridisch gezien mag het niet.

De Emelisse white label (wild turkey oid) zijn ook zeer aan te raden!

Ronald_

Citaat van: bierhenkie op 03-12-2013  12:52 uAllemaal vorige week nog gezien bij Burg Ermelo

Goeje vraag aan de topicstarter henk! Waar koop je normaal je bieren in? En noem eens wat bieren die al gepaseerd zijn in je proeverijen!

zeebrew

Ik denk dat het laten proeven van hobbybieren voor zo'n grote groep een heilloze weg is. Er zijn voldoende goede bierwinkels in Nederland of net over de grens met België. Anders zijn er ook legio kleine bierbrouwers met speciale producten. Als je per 4 of 5 probeert kun je nog wel een paar jaar vooruit.

LRFokken

Citaat van: bierhenkie op 03-12-2013  10:09 uAls de brouwer aanwezig is bij de proeverij is er niet zoveel aan de hand.

Niet mee eens, eigen gebruik valt niet dusdanig op te rekken dat elke gelegenheid waar de brouwer bij aanwezig is daaronder valt. Het moet gaan om gebruik door de brouwer zelf, huisgenoten of gasten. Ik zou zelf zeggen dat een proeverij bij de hobbybrouwer zelf daaronder moet vallen, een proeverij door de brouwer in een door hem gehuurde/geregelde ruimte dat niet zijn huis is zou ik al een grijs gebied noemen, maar gasten van van de proeverijorganisator zijn niet de gasten van de brouwer, ook al is hij erbij. Dat maakt de brouwer zelf een gast.

bierhenkie

Citaat van: LRFokken op 07-12-2013  20:33 uNiet mee eens, eigen gebruik valt niet dusdanig op te rekken dat elke gelegenheid waar de brouwer bij aanwezig is daaronder valt. Het moet gaan om gebruik door de brouwer zelf, huisgenoten of gasten. Ik zou zelf zeggen dat een proeverij bij de hobbybrouwer zelf daaronder moet vallen, een proeverij door de brouwer in een door hem gehuurde/geregelde ruimte dat niet zijn huis is zou ik al een grijs gebied noemen, maar gasten van van de proeverijorganisator zijn niet de gasten van de brouwer, ook al is hij erbij. Dat maakt de brouwer zelf een gast.
Je hebt natuurlijk gelijk, maar als je nou niet alles aan de grote klok hangt, kunnen mensen onderling wel wat regelen.

LRFokken

Citaat van: bierhenkie op 08-12-2013  11:46 uJe hebt natuurlijk gelijk, maar als je nou niet alles aan de grote klok hangt, kunnen mensen onderling wel wat regelen.

Mee eens, maar hoe meer proeverijen je organiseert, hoe groter de klok wordt. Ik moedig het aan trouwens!

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.