Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Suikertoevoeging voor bottelen

Gestart door Nigel, 10-11-2013 19:46 u

Vorige topic - Volgende topic

Nigel

Hey,

Na een aantal maal te brouwen heb ik ondervonden dat wanneer ik opgeloste suiker toevoeg in het bier er praktisch geen koolzuur aanwezig is bij het openen van het flesje... Ook de schuimkraag is in no time verdwenen.
Wanneer ik de suiker toevoeg in het flesje en dan bottel heb ik dit wel, maar dit is natuurlijk wel een tijdrovend werkje...
Zijn er nog mensen die dit probleem hebben, of doe ik iets verkeerd?

Ik had ook graag geweten of jullie nog extra gist toevoegen bij het bottelen?

Alvast bedankt!
Nigel

Jacques

Als je per liter bier net zo veel opgelost suiker toevoegt als bij het rechtstreeks toevoegen van suiker in een fles mag er geen verschil zijn.

Extra gist geven bij het bottelen is niet nodig als je het bier niet te lang laat staan nadat de nagisting is afgelopen (dat is de langzame vergisting na de hoofdgisting).

Tip 1: lees ook de cursus voor beginners en bekijk de topics de getagd zijn met bottelen/afvullen

Tip 2: gebruik de zoekfunctie van het forum.

Paul Bier

Heb je precies hetzelfde bier gebrouwen, onder dezelfde omstandigheden (gistsoort, eind sg, vergistingstemperatuur)? Misschien is de hoeveelheid suiker nog niet voldoende vergist. Hoeveel tijd zit er tussen het bottelen en openen van het flesje?

Marc0F

Mijn ervaring (als beginner) met het toevoegen van opgeloste bottlesuiker is juist heel goed.
Tot nu toe heb ik bij (bovengisters) na het bottelen na een dag of 5 al een aardige sis uit de fles, na een dag of 10 optimaal.
Ik heb afhankelijk van het verloop van de vergisting 6 of 8 gram suiker per liter bier opgelost en toegevoegd. Nogmaals dit werkte erg goed, wellicht mag het zelfs iets minder omdat ik het gevoel heb dat er erg veel koolzuur opzat en het schuim fel was, en meer op colaschuim leek bij sommige bieren.

Naar mijn mening zou opgeloste suiker sowieso beter moeten werken dan een schepje, aangezien de gist met de opgeloste suiker direct aan de gang kan en de boel door het koken (oplossen) ontsmet is.

Vergelijkbare Topics (7)

38845

Reacties: 3
Gelezen: 1065

3470

Gestart door Gerrit007

Reacties: 5
Gelezen: 2480

22-12-2005 10:13 u
door Gerrit007
22094

Reacties: 4
Gelezen: 2546

1379

Gestart door michielstevens

Reacties: 5
Gelezen: 4588

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.