Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Zwarte Pieten bier

Gestart door GeBaxke, 23-10-2013 20:52 u

Vorige topic - Volgende topic

GeBaxke

1 x per jaar ben ik die man met baard op vijf december, voor mijn Pieten maak ik:

Recept : zwarte pieten bier

Aantal liters  20
 Gewenst begin SG  1069(7,5 Vol% alc.)
 Brouwzaalrendement  75,0 %

Algemeen
 Omschrijving  Waarde
 Totaal water  31,15 liter 
 Maischwater   31,15 liter
 Spoelwater    0,00 liter
 Kooktijd  90 Min.
 Berekende kleur  73 EBC
 Berekende bitterheid  26 EBU

Mout

Pilsmout 3 EBC                   5,500 kg
 Ambermout 50 EBC            0,550 kg
 Chocolademout 900 EBC   0,150 kg

Hop
Amarillo  11,00%  20 gr  90 Min.  25 EBU

Kruiden
Speculaaskruiden tijdens koken  8,00 gr  10 Min.

Gist
Gistsoort  Brewferm Bovengist 

Gistvoeding  Wyeast
Hoeveelheid  2 gram

Maischschema
67°C  60 Min.  4,7 l/kg

Koken 90 minuten of tot SG 1069

bert braadslee

Klinkt lekker, en gelukkig veel chocolademout gebruikt zoals het hoort.
 ;)

John

Bier Zwarte Piet bestaat al. en doe me een lol: niet ook hier DE discussie...

William

Afgelopen zaterdag heb ik het ultieme pietbier gedronken: de zwarte witte van Jopen. Een porter met iets teveel laurier en vanille.

MM

Leuk recept. Waarom heb je voor Amarillo gekozen als hop voor het begin van het koken? Ik vind het een beetje verspilling van een mooie aroma hop.

goom

Kan dit wel? Volgens de VN kan dit echt niet.

:proost:

bierhenkie

Citaat van: goom op 27-10-2013  12:16 uKan dit wel? Volgens de VN kan dit echt niet.

:proost:
Schei uit man!

Jacques

Citaat van: MM op 27-10-2013  11:02 uLeuk recept. Waarom heb je voor Amarillo gekozen als hop voor het begin van het koken? Ik vind het een beetje verspilling van een mooie aroma hop.
Ook de hoppen die je aan het begin geeft hebben invloed op de beleving van het hoppig karakter van een bier. Het is in mijn ogen een misvatting dat je hoppen met een mooi hoparoma alleen aan het einde van het koken moet geven. Amarillo is een hop die heel goed zowel aan het begin als aan het einde van het koken kan worden gegeven. De Amerikanen noemen zo'n hop een dual purpose hop.

GeBaxke

Waarom amarillo hop? Dat was de hop die ik nog had liggen, en volgens mij is het ook een dubbel doel hop.
Ik ga een liter apart houden on te experimenteren met geroosterde amandelen, kijken of dat nog wat toe voegt.  Eerst zelf wat amandelen roosteren, dan in de vijzel en in een aparte pan met hop en specerijen een litertje wort afkoken. Ben benieuwd  ;)

MM

Citaat van: GeBaxke op 27-10-2013  20:45 uWaarom amarillo hop? Dat was de hop die ik nog had liggen, en volgens mij is het ook een dubbel doel hop.

De hop kan ook heel goed. Helemaal, omdat je de hop nog hebt liggen vind ik een goede reden. Ik zou de hop er niet apart voor kopen.

Citaat van: Jacques op 27-10-2013  16:56 uOok de hoppen die je aan het begin geeft hebben invloed op de beleving van het hoppig karakter van een bier. Het is in mijn ogen een misvatting dat je hoppen met een mooi hoparoma alleen aan het einde van het koken moet geven. Amarillo is een hop die heel goed zowel aan het begin als aan het einde van het koken kan worden gegeven. De Amerikanen noemen zo'n hop een dual purpose hop.

Ik weet dat het voor beide is te gebruiken. Ik zou zo'n hop alleen gebruiken in bieren met meer hop karakter.

Vergelijkbare Topics (7)

35720

Reacties: 4
Gelezen: 1933

23856

Gestart door Paul Bier

Reacties: 9
Gelezen: 5478

24-09-2013 19:10 u
door ThomasM
5516

Reacties: 35
Gelezen: 9065

39411

Reacties: 14
Gelezen: 3084

28472

Reacties: 14
Gelezen: 6686

9995

Reacties: 59
Gelezen: 17527

43066

Reacties: 3
Gelezen: 1003

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.