Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

2 uit 4: De frustratie met Wyeast

Gestart door arluijen, 20-10-2013 20:19 u

Vorige topic - Volgende topic

arluijen

Moet me even van het hart:

Na anderhalf jaar brouwen met korrelgist, recent (gisteren) weer eens Wyeast gepoogd. Ik had dit al 3 keer eerder gedaan, eerste keer groot succes met de Weihenstephan, de Kölsch erna smaakte al wat raarder (duurde ook heel lang voordat de gisting op gang kwam) en de derde, weer Weihenstephan, deed niets en moest met korrelgist gered worden. Sindsdien overgegaan op korrelgist en met volle tevredenheid.

Nu gisteren: de Wyeast Czech pils en een Pils recept voor het wort, bomvol met Saaz. De activator vrijdag gesmackt maar wilde niet erg bollen. Gisteren (zaterdag, rond 12:00) er bij gegooid en de gistkast op 14 graden ingesteld. Nu, zondag avond, nog geen enkele activiteit. Op één of andere manier lukt het mij maar niet goed. Voor de duidelijkheid, met fermentis kan ik letterlijk de klok erop instellen wanneer de bubbels beginnen, maar dat Wyeast is erg wisselend. Ik geef het nog even, anders gaat er een saflager bij in.....

Het is frustratie. En voordat jullie beginnen over starters: het probleem bij mij is dat ik nooit goed kan voorspellen of een brouwdag plaatsvindt of niet, soms gaat het onverhoopt niet door en kan het makkelijk 4 weken duren voordat ik alsnog kan brouwen, soms neem ik spontaan een uur voor het brouwen het besluit om toch aan de gang te gaan. Dat maakt starters erg lastig. terwijl korrelgist altijd "good to go" is.

RobinB

Logisch, je gistmanagement is niet goed.
Ze zijn doorgaans niet geschikt voor instant brouwen.

Dat ligt niet aan de gisten van Wyeast an sich, maar aan de foute voorlichting van de verkopers.
Smack altijd op tijd, eerder dan je nu doet en maak een starter naar de aanwijzingen van Mr Malty.

Als je starters goed zijn, heb je deze problemen niet meer.

arluijen

Op het pak staat 3 uur van te voren gesmackt moet worden en dat een starter niet nodig is. Je zou dit valse voorlichting kunnen noemen; ik koop immers een product op basis van informatie die niet klopt.

Ik begrijp wat je bedoelt, maar dat bevestigt dat ik nooit met Wyeast aan de slag kan gaan.

RobinB

Dat klopt ook voor heel verse packs (<1mnd oud) en dan gaat het goed mits je je houdt aan de 5 US gallon van max. 1060. :)

Voor ondergisters gaat het niet op, dat kan je ze inderdaad wel verwijten (standaardverpakking).

De-Geert

Citaat van: arluijen op 20-10-2013 &nbsp;20:19 uhet probleem bij mij is dat ik nooit goed kan voorspellen of een brouwdag plaatsvindt of niet, soms gaat het onverhoopt niet door en kan het makkelijk 4 weken duren voordat ik alsnog kan brouwen, soms neem ik spontaan een uur voor het brouwen het besluit om toch aan de gang te gaan. Dat maakt starters erg lastig. terwijl korrelgist altijd "good to go" is.
Voor dat soort gevallen zijn korreltjes uitermate geschikt. Geen probleem, toch?

arluijen

Bij mij was de manuf. date: Jul. 2013, het gaat om 19 liter (dat is 5 gallon), SG was (is....naar alle waarschijnlijkheid) 1.044

Alle voorwaarden zou, volgens de verpakking, aan voldaan zijn: op de verpakking spreken ze tot 6 maanden na MF. Date.

Ik ga er toch eens een berichtje aan wijden naar Wyeast.

arluijen

Citaat van: De-Geert op 20-10-2013 &nbsp;20:56 uVoor dat soort gevallen zijn korreltjes uitermate geschikt. Geen probleem, toch?

Dat klopt, alleen na anderhalf jaar brouwen wilde ik weer eens wat proberen, en voor de duidelijkheid: op de verpakking van Wyeast lijken ze aan te geven dat dit net zo goed werkt.

RobinB

Citaat van: arluijen op 20-10-2013 &nbsp;20:57 uIk ga er toch eens een berichtje aan wijden naar Wyeast.
Succes!

Hou in het vervolg maar gewoon max 1 maand aan om nog meer frustratie te voorkomen... ;)

Hoppenbrouwers

Gistmanagement inderdaad.
Overigens werkt het best prima om gewoon ruim op tijd een starter te maken. Mocht je onverhoopt niet kunnen brouwen kun je de startermin de koelkast bewaren. Ook al kun je een tijdje niet brouwen. Mocht het te lang duren, starter opnieuw voorzien van verse wort en je bent ook "good to go".

De-Geert

Citaat van: Hoppenbrouwers op 20-10-2013 &nbsp;21:01 uGistmanagement inderdaad.
Overigens werkt het best prima om gewoon ruim op tijd een starter te maken. Mocht je onverhoopt niet kunnen brouwen kun je de startermin de koelkast bewaren. Ook al kun je een tijdje niet brouwen. Mocht het te lang duren, starter opnieuw voorzien van verse wort en je bent ook "good to go".
Goede tip!

Een berichtje naar Wyeast kan geen kwaad, de beschrijving op de verpakking is inderdaad zeer dubieus.

RobinB

Kan zeker geen kwaad, maar ik schat zo in dat de verpakking niet aangepast gaat worden. Zou wel mooi zijn als dat wel lukt?
In de Amerikaanse markt, waar ze voornamelijk op gericht zijn, is de logistiek dusdanig dat het veel minder problemen geeft.

arluijen

Citaat van: RobinB op 20-10-2013 &nbsp;21:01 uSucces!

Hou in het vervolg maar gewoon max 1 mnd aan om nog meer frustratie te voorkomen... ;)

Gedaan. zoals ik aangaf kan ik die maand niet garanderen. Dus ga ik weer terug naar de korrel.

RobinB

Er is niks mis met de korrels, alleen wat minder keuze al is dat best toegenomen de laatste jaren.

Jacques

Citaat van: arluijen op 20-10-2013 &nbsp;20:19 uHet is frustratie. En voordat jullie beginnen over starters: het probleem bij mij is dat ik nooit goed kan voorspellen of een brouwdag plaatsvindt of niet, soms gaat het onverhoopt niet door en kan het makkelijk 4 weken duren voordat ik alsnog kan brouwen, soms neem ik spontaan een uur voor het brouwen het besluit om toch aan de gang te gaan. Dat maakt starters erg lastig. terwijl korrelgist altijd "good to go" is.

Een uur van te voren is natuurlijk wel heel kort. In zo'n geval moet je wel met korrelgist blijven werken. Vloeibare gist werkt niet op commando. Daarvoor moet je echt een beetje meer geduld voor hebben.

Vergelijkbare Topics (7)

21961

Reacties: 7
Gelezen: 3662

30231

Reacties: 58
Gelezen: 20143

37417

Reacties: 11
Gelezen: 2004

8202

Reacties: 11
Gelezen: 4375

35962

Reacties: 7
Gelezen: 2508

6231

Reacties: 5
Gelezen: 2580

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.