Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste biertje "gebrouwen"

Gestart door Poar Neemn, 09-10-2013 21:38 u

Vorige topic - Volgende topic

Poar Neemn

Goedenavond allemaal,

Ik heb een vraag.
Samen met een kameraad hebben we enkele weken geleden een startset bierbrouwen gekocht bij Brouwland.
Dit werd geleverd met een moutextract (pils) compleet met beschrijving hoe te maken.

Zo gezegd zo gedaan.

Na het toevoegen van de gist heeft het 10 dagen in het gistingsvat gezeten, het soortelijk gewicht zat op op 1002.
Na deze 10 dagen hebben het in een schoon gistingsvat overgeheveld zonder het sediment wat op bodem lag mee te zuigen...
Volgens de beschrijving was het het beste om dit nog enkele dagen te laten staan in een schoon gistingsvat alvorens te gaan bottelen
Helaas is bij ons een aantal dagen toch wel 4 a weken 5 geworden... en nog steeds is het niet gebotteld.
Wij zijn voornemens om dit van het weekend te gaan doen maar weten eigenlijk niet of dit nog zinvol is?
Om de 20 liter bier wat nu nog in vat zit weg te gooien vinden we ook wel zonde.

luftie

Goede vraag,  ben wel benieuwd naar de antwoorden,  het lijkt mij namelijk geen probleem.  Als je maar geen infectie in het vat hebt.
Lijkt mij in ieder geval goed uitgegist.

William

Gewoon bottelen, er zal waarschijnlijk niets mis mee zijn.

Je hebt weinig gist meegeheveld dus van uit elkaar vallen van gist en daarbij negatieve smaken zul je geen last hebben.

Het enige probleem zou oxidatie kunnen zijn als je het bier hebt bewaard in een vat/fles met en grote kopruimte.

EvilWoutertje

Het algemene advies hier op het forum is: Gewoon proberen, weggooien kan altijd nog!
Misschien dat het wat langer duurt voordat het bier 'op druk' is...

JayDie

Zal er nog genoeg 'actieve' gist over zijn om koolzuur op de fles te krijgen (suiker wat je toevoegt tijdens het bottelen)?

zeebrew

Gewoon bottelen en suiker toevoegen, wordt vast wel wat!

RobinB

Citaat van: JayDie op 10-10-2013  11:14 uZal er nog genoeg 'actieve' gist over zijn om koolzuur op de fles te krijgen (suiker wat je toevoegt tijdens het bottelen)?

Ja, zeer waarschijnlijk wel.

Poar Neemn

Hallo allemaal...

Zooo wat een antwoorden al! Helemaal top en iedereen alvast bedankt...
Ik kan eruit opmaken dat we gewoon moeten bottelen en dat dit zeer waarschijnlijk wel goed komt.
Dat gaan we dan van het weekend ook doen.

Hoe lang zal het dan nog op de fles moeten staan aangezien het al een hele tijd in het vast heeft gezeten?

RobinB

Laat het in de fles eerst "warm" (=kamertemp) staan totdat de hergisting voltooid is. Dat betekent dus totdat er voldoende koolzuur op zit en "jonge smaakjes" verdwenen zijn. Richt je eerst maar op het eerste, das makkelijker te beoordelen. ;)

Je kan bijvoorbeeld over 2 weken een flesje opentrekken om te beoordelen. Indien nog niet goed, dan na 1à2 weken weer een flesje, net zo lang tot je tevreden bent.

Pas daarna koel zetten, niet eerder!

luftie

Citaat van: RobinB op 10-10-2013  15:23 uPas daarna koel zetten, niet eerder!

Handige tip.... al doende leert men zeg maar.
Kan je ook te laat koelen? Of maakt dat niet uit? Want als hij weer 4 a 5 weken geen tijd heeft om naar zn brouwsel te kijken gaat het dan mis?

Herman

Nee hoor, koel bewaren zorgt er alleen voor dat het bier langer te bewaren is. Bij warme temperaturen veroudert bier wat sneller.

Dirtbag

Ik kan mijn hele voorraad niet koeler zetten dan de temperatuur in mijn kast dus misschien is de laagste temperatuur 18 graden.

Tot dusver heb ik er nog geen rare effecten door gehad.

db

Vergelijkbare Topics (7)

20714

Reacties: 1
Gelezen: 2231

33524

Reacties: 4
Gelezen: 1495

30107

Reacties: 11
Gelezen: 3504

19057

Reacties: 30
Gelezen: 18953

42183

Reacties: 5
Gelezen: 1015

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.