Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Oeps foutje: teveel schuimkraag toevoeging tijdens het bottelen

Gestart door Wim vd, 08-10-2013 21:00 u

Vorige topic - Volgende topic

Wim vd

Omdat onze eerste brouwsel een beperkte schuimkraag hadden, hebben we ons bij ons laatste winkelbezoek later verleiden om een zakje "schuimkraag" te kopen.

Bij het bottelen afgelopen zondag vergiste ik me (stel ik vandaag vast) in de hoeveelheid.
Conform het zakje dien je 4 tot 8 gram toe te voegen per 10 liter.

Om niet te (willen) overdrijven opteerden we om 2 gram per liter toe te voegen. Een aandachtige lezer merkt het verschil "per 10 liter" of "per liter" op...

Wat gaat het gevolg zijn en zal ons bier "verloren" zijn?

RobinB

Wat houdt dat "schuimkraag"-spul in?
Als het slechts dextrine's zijn maakt het niet zoveel uit.
Hou wel je koolzuur in de gaten. :)

Ps. Het is bij normale goede brouwpraktijken eigenlijk nooit nodig om toevoegingen voor de schuimkraag te gebruiken. Ook niet in de stort (bijv. Carapils), maar laat staan additieven bij het bottelen. :)

Herman

Voor de volgende keer kun je beter de vraag stellen waarom je weinig schuimkraag had, dit soort middeltjes heb ik nog nooit nodig gehad en dus ook niet gebruikt. Lijkt me zonde van je geld.

Vind je dat zelf niet interessanter om te weten? Daarbij helpt het ons als je op voorhand wat meer informatie geeft zoals: Heb je blik gebrouwen of zelf gemaischt? Had je geen schuim of zakte het snel in? etc.

Jacques

Hallo Wim,

De meeste hobbybrouwers gebruiken geen schuimbevorderende middelen. Is ook niet nodig als je de juiste dingen doet. Meer over schuimhoudbaarheid kun je hier lezen.

Maar op je vraag terug te komen, ik denk niet dat het veel problemen geeft dat je te veel van dat middel gebruikt hebt. Wel kan het zijn dat het bier een wat "dikker" mondgevoel heeft. Dit komt omdat dit soort middeltjes de viscositeit van het bier verhogen.

Wim vd

Het product "Schuimkraag" bevat volgens het etiket maltodextrine en gistbestanddelen.

We hebben zelf gemaischt en hadden eerder beperkt schuim dat ook snel inzakte.

Wat wil je zeggen met "hou het koolzuur in de gaten"... Wil je zeggen dat dit ook voor extra koolzuur zal zorgen? We voegden ook 10 gram suiker per liter toe bij het bottelen. (Is er "ontploffingsgevaar")

Herman

Poeh, 10 gram per liter is wel veel hoor. Bij een Weizen zou dit nog kunnen, maar voor andere bieren toch echt minder suiker gebruiken. Ook moet je dan zeker weten dat het bier is uitgegist. De opmerking van Robin slaat op extra vergisting indien de schuimkraag verbeteraar deels uit vergistbare suikers bestaat. Dit is nl vergistbaar.

Er kunnen meerdere redenen zijn voor een slechte schuimkraag. Mijn tips in deze, in willekeurige volgorde:
1) gebruik meer hop
2) sla de eiwitrust over

RobinB

Citaat van: Wim vd op 08-10-2013  23:09 uWat wil je zeggen met "hou het koolzuur in de gaten"... Wil je zeggen dat dit ook voor extra koolzuur zal zorgen? We voegden ook 10 gram suiker per liter toe bij het bottelen. ( is er "ontploffingsgevaar")

Afhankelijk van de zuiverheid bevat het naast de maltodextrine ook wat vergistbare suikers.
Dit samen met je al forse bottelsuikergift zou inderdaad best een explosie risico kunnen geven.

Anton

Citaat van: Wim vd op 08-10-2013  21:00 uOmdat onze eerste brouwsel een beperkte schuimkraag hadden, hebben we ons bij ons laatste winkelbezoek later verleiden om een zakje "schuimkraag" te kopen.

Waarom hulpmiddelen gebruiken?
Je gaat juist zelf brouwen om een mooi en smakelijk bier te brouwen. Dit leer je met vallen en opstaan.
Probeer uit te vinden hoe je redelijk schuim op je zelf gebrouwen bier krijgt.
Lees  dit forum en laat eens horen of het je gelukt is. Succes, ;)

Anton.

Oscar

Citaat van: Wim vd op 08-10-2013  21:00 uOmdat onze eerste brouwsel een beperkte schuimkraag hadden, hebben we ons bij ons laatste winkelbezoek later verleiden om een zakje "schuimkraag" te kopen.

Wim, zoals je al hebt kunnen lezen aan de vorige reacties: redmiddeltjes leiden nooit tot en beter bier, maar betekent gewoon dat je je proces nog niet onder controle hebt. Nog meer lezen en/of vragen. Het beste kun je in het begin een recept gewoon ter discussie stellen en indien nodig bij iedere te ondernemen stap eerst vragen stellen. Er wordt hier over het algemeen zeer snel geantwoord. Meestal binnen een uur antwoord op je vragen...

Succes! En geen rare middeltjes meer aan je bier toevoegen... ;) :brouwen:

hansm

Citaat van: Wim vd op 08-10-2013  23:09 uHet product "Schuimkraag" bevat volgens het etiket maltodextrine en gistbestanddelen.

We hebben zelf gemaischt en hadden eerder beperkt schuim dat ook snel inzakte.

Wat wil je zeggen met "hou het koolzuur in de gaten"... Wil je zeggen dat dit ook voor extra koolzuur zal zorgen? We voegden ook 10 gram suiker per liter toe bij het bottelen. (Is er "ontploffingsgevaar")

Volgens mij is maltodextrine niet vergistbaar, dus die koolzuur zal wel meevallen. Het geeft alleen meer body aan het bier.
Gistbestanddelen zitten waarschijnlijk in als gistvoeding, om de nog aanwezige gist wat extra voeding te geven. Misschien dat je daardoor wel een bouillon- of maggi-smaak aan je bier krijgt.

Heb je het spul geproefd?

(N.b. volgens het LABO-regelement mag je bij wedstrijden geen schuimbevorderende middelen aan je bier toevoegen. Je kan dus inderdaad beter op zoek gaan naar de oorzaak van de slechte schuimhoudbaarheid).

RobinB

Citaat van: hansm op 09-10-2013  10:12 uVolgens mij is maltodextrine niet vergistbaar, dus die koolzuur zal wel meevallen. Het geeft alleen meer body aan het bier.

Maltidextrine an sich inderdaad niet, maar het product kan wel vergistbare suikers bevatten. Zie ook
Citaat van: RobinB op 08-10-2013  23:16 uAfhankelijk van de zuiverheid bevat het naast de maltodextrine ook wat vergistbare suikers.
Dit samen met je al forse bottelsuikergift zou inderdaad best een explosie risico kunnen geven.

Dat is al eens aangetoond door een forumlid die gebotteld heeft met alleen BrewBody en geen bottelsuiker. BrewBody is ook een maltodextrine product om extra body te geven.
Die flesjes ontwikkelden gewoon koolzuur.

Vergelijkbare Topics (7)

368

Reacties: 23
Gelezen: 15509

12707

Reacties: 6
Gelezen: 3852

19015

Gestart door orangeloo

Reacties: 25
Gelezen: 8052

10-05-2012 12:16 u
door orangeloo

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.