Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Opnieuw discusise over het keuren van bier

Gestart door RobinB, 01-10-2013 22:42 u

Vorige topic - Volgende topic

RobinB

Naar aanleiding van een Bewezen recept ontstond er een discussie over het keuren van bier.
Omdat het niet de bedoeling is dat gediscussieerd wordt over recepten nog over de wijze van keuren bij een Bewezen recept zijn de betreffende berichten afgesplitst. Zo blijft Bewezen recepten een eregalerij.

Zie hier voor het oorspronkelijke topic.

Ben je het eens met de opmerking mbt het koolzuur?

De-Geert

Ik ben het niet eens met het feit dat koolzuur een visueel aspect is, maar dat ligt niet aan de keurmeester :)

Persoonlijk ben ik niet zo van de hoge koolzuur dosering, dus ja dat klopt wel.

Herman

APA's zijn geen koolzuurbommen, maar het is niet gezegd dat hier punten voor zijn afgetrokken.

De-Geert

RobinB

Citaat van: De-Geert op 01-10-2013  22:44 uPersoonlijk ben ik niet zo van de hoge koolzuur dosering, dus ja dat klopt wel.

Dat wist ik, maar gezien het type verbaasde het me. Zoals Herman ook al aangeeft, weinig koolzuur is normaal voor een (echte) APA. Hoeft ook niet tot puntenaftrek geleid te hebben, maar hij/zij stelt wel dat het "te weinig voor type" is.
Heeft hij duidelijk minder dan een Amerikaans voorbeeld?

De-Geert

Citaat van: RobinB op 02-10-2013  08:54 uHeeft hij duidelijk minder dan een Amerikaans voorbeeld?
Weet ik zo niet, heb hem al een tijdje niet meer gehad. Zal het binnenkort nog eens beoordelen.

De-Geert

Citaat van: RobinB op 02-10-2013  08:54 uHeeft hij duidelijk minder dan een Amerikaans voorbeeld?
Gisteren geproefd; ik zou niet zeggen dat het te weinig is voor een APA. Ach ja, er zijn maximaal 2 punten voor afgetrokken.

RobinB

Ja, klopt. Maar toch jammer als het komt doordat een keurmeester niet ervaren genoeg is met de bieren die hij keurt. :)

Jacques

Citaat van: RobinB op 04-10-2013  18:56 uJa, klopt. Maar toch jammer als het komt doordat een keurmeester niet ervaren genoeg is met de bieren die hij keurt. :)

Ook een keurmeester is een mens en leert continu bij. Er zijn ook zoveel bieren in de wereld.

Herman

Het is inderdaad knap lastig om alle types goed te proeven, dat blijkt ook wel bij de blindproeftest die keurmeesters moeten afleggen. Helaas is de verkrijgbaarheid van (verse exemplaren) van sommige biertypen best problematisch. Ik heb zelf het voordeel(?) dat ik voor mijn werk het hele land bij tijden doorcross. Vorige week bijvoorbeeld bij Mitra van den Berg in Eindhoven en twee weken daarvoor bij Berendsen in Enschede leuke bieren gescoord.

Normaliter proef je voor het keuren nog eens wat exemplaren om je referentiesmaken op te frissen, maar helaas kun je niet alles zomaar verkrijgen. En mijn privévoorraad bevat hooguit de helft van de biertypen die we in Nederland kunnen laten keuren. Het is wat dat betreft jammer dat ik geen keurmeester in de buurt heb wonen, je zou dan veel gemakkelijker en vaker types kunnen proeven.

De-Geert

Afsplitsen?

Zoiets als koolzuur hoef je niet een een biertype goed voor te kennen, als het BKG maar duidelijke richtlijnen heeft.

Ik geloof best dat het lastig is om alle types goed te kennen, zo niet onmogelijk. Maar bieren die je keurt moet je toch kennen, lijkt me?

Als dat niet kan, moet je of
- het aantal types verminderen
- keurmeesters beter trainen / betere type beschrijvingen maken (wat dat betreft vind ik de BJCP beschrijvingen al veel beter)
- keurmeesters anders verdelen over klasses / types

William

Wel een punt in deze discussie is dat de brouwers door overwaaiende biertrends vaak voorlopen op wat er in de winkels algemeen gemakkelijk verkrijgbaar is. Het niet aanwezig zijn van een biertype zou geen reden moeten zijn om ze niet te keuren.

Door dit soort bieren eerst in de vrije klasse in te sturen zal de trend in ieder geval zichtbaar worden. Daarna zou er actie moeten komen om deze bieren beschikbaar te hebben voordat je ze toelaat als klasse. Eens met Geert. :)

RobinB

Ook eens met Geert. :)
Ik was in de veronderstelling dat z'n laatste punt al gedaan werd, kennelijk niet bij alle wedstrijden?

Vergelijkbare Topics (7)

37426

Reacties: 51
Gelezen: 12564

7179

Reacties: 7
Gelezen: 2711

19487

Reacties: 3
Gelezen: 1833

10692

Reacties: 1
Gelezen: 2016

31340

Reacties: 21
Gelezen: 5922

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.