Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

RVS en emaille pan, waarin maischen en waarin koken?

Gestart door Zwager, 02-10-2013 10:40 u

Vorige topic - Volgende topic

Zwager

Dag medebrouwers,

ik ben al met de zoekfunctie aan het zoeken gegaan, maar nog geen passend antwoord op mijn vraag weten te vinden, vandaar een nieuw topic.
Om te gaan brouwen beschikken we nu over een RVS ketel (25 l, tweedehands gekocht, ik vermoed een RVS ketel van Brouwland: http://Brouwland.com/shop/product.asp?cfid=4&id=2367&cat=395&dt=24) en een emaille inmaakketel van een kleine 27 liter. We willen graag met een aparte maisch- en kookpan gaan brouwen.
Welke pan kunnen we nu het beste gebruiken voor het maischen en welke voor het koken? Ik denk hierbij aan verschillen in 'aanbrandkans', in mogelijkheden tot het constant houden van temperatuur, schoonmaakmogelijkheden en dergelijke.

Wie heeft er adviezen voor ons hierover? Alvast hartelijk dank!

Jules

Volgens mij maakt het niet echt veel verschil behalve het volgende: de RVS pan is zwaarder en dat zal je door de hogere warmte inhoud een beetje  helpen bij het stabiel houden van je temperatuur.

Anders gewoon een keer proberen dan vindt je vanzelf de manier die voor jullie het prettigst werkt.

Veel plezier en succes met brouwen!

ciesvandekwis

Koken in de grootste ketel, daar heb je 't meeste kans op overkoken, én meer volume door het spoelwater.

bazje

Beide argumenten hierboven zijn de enigste juiste!

RVS voor maischen omdat deze het kleinste is en beter de temperatuur stabiel houd,
Emaille Weckketel voor koken omdat deze het grootste is.

Ook hoef je dan geen dikke aangekookte randen uit een ietwat gevoeliger RVS te borstelen.

EvdBroek

Ik doe dit juist andersom, maischen in mijn elektrische emaille weckketel en koken in mijn RVS ketel. Beide zijn qua inhoud nagenoeg gelijk, alleen is het maischen eenvoudiger met de temperatuursinstelling van de weckketel en het koken op gas gaat wat sneller. Bovendien krijg ik op gas wel een rollende kook.

Maar als je een gewone emaille ketel hebt , maakt dat natuurlijk verder niets uit

Zwager

Dank allen voor jullie reacties, we gaan maar eens starten met maischen in RVS en koken in emaille.

bazje

Als je emaille weckketel een elektrische variant is zou ik hem eerst isoleren buitenom.

Zwager

Ee emaille ketel is ook voor gebruik op gas. Ik zit nog wel over een vorm van isolatie te denken, maar isolatie in combinatie met gas en als het dan ook nog goed schoon te maken moet zijn... We zijn er nog niet uit.
Of zou isolatie bij een 25 liter pan in combinatie met een 7 kW brander niet nodig zijn?

duonra

7 KW is voldoende hoor. Ik kook zelf op een propaan gasstel met minder KW en krijg ook een rollende kook. Ik heb er wel de deksel op. De meeste weckketeldeksels hebben een gat voor een weckthermometer. Ik gebruik dat gat als afvoer icm koperen leidingen. (Geen vocht in de brouwerij  :) ) De dampafvoer is even groot als zonder deksel.

Dirtbag

Ik kook en maisch op het fornuis met 27 liter weckpannen en een wokpit van 3.2 kW zonder enige vorm van isolatie. Werkt prima.

db

Vergelijkbare Topics (7)

39258

Reacties: 5
Gelezen: 1440

2666

Gestart door Jeroen

Reacties: 6
Gelezen: 8231

1286

Reacties: 4
Gelezen: 10616

18788

Reacties: 2
Gelezen: 2595

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.