Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Sterke gist-fruitige bijsmaak

Gestart door Fripel, 25-09-2013 19:31 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Ben nu het bier aan het keuren.

Opvallend is dat het flesje nog de originele etiketten heeft (La Chouffe). Dit betekent dat de flessen niet zijn ondergedompeld in een desinfecteeroplossing.

Bij het openen een royale sis. Er komt een heel klein beetje schuim op het bier te staan. Het bier heeft dus voldoende koolzuur.
In de fles zit behoorlijk veel gist. In de hals van de fles zit een giststreep door het liggend vervoer van het bier.
De geur is aangenaam moutig, licht fruitig en licht hoppig. Maar ook licht gistachtig, echter niet storend. Ook ruik ik hogere alcoholen (net boven mijn smaakdrempel). Al met al een geur waar niet zo veel mis mee is en die uitnodigt tot drinken.

Bij het inschenken voldoende schuim dat relatief snel inzakt tot een blijvend laagje.
Het bier is niet helemaal helder (tweeschijn). Mogelijk komt dit doordat er wat gist uit de hals van de fles meegekomen is bij het uitschenken.

De smaak is overeenkomstig de geur. Stevige body!  De hogere alcoholen komen iets meer op maar dat is niet vervelend.
Het bier heeft een drogend mondgevoel en nasmaak. Dit zou kunnen komen uit ver uitspoelen van de bostel. Dat drogend mondgevoel wordt wat sterker naar mate ik er meer van drink ondanks het zoetje dat dit bier ook heeft. Toch is ook deze smaakeigenschap niet zodanig dat het bier tegenstaat. Het draagt zelfs bij aan de doordrinkbaarheid van dit bier.

Conclusie: een prima (complex) bier, zeker voor een beginner! Het proeven van dit bier was een plezierige bezigheid en het glas is helemaal leeg.

Fripel

Citaat van: Jacques op 06-10-2013  22:39 uBen nu het bier aan het keuren.

Opvallend is dat het flesje nog de originele etiketten heeft (La Chouffe). Dit betekent dat de flessen niet zijn ondergedompeld in een desinfecteeroplossing.

Bij het openen een royale sis. Er komt een heel klein beetje schuim op het bier te staan. Het bier heeft dus voldoende koolzuur.
In de fles zit behoorlijk veel gist. In de hals van de fles zit een giststreep door het liggend vervoer van het bier.
De geur is aangenaam moutig, licht fruitig en licht hoppig. Maar ook licht gistachtig, echter niet storend. Ook ruik ik hogere alcoholen (net boven mijn smaakdrempel). Al met al een geur waar niet zo veel mis mee is en die uitnodigt tot drinken.

Bij het inschenken voldoende schuim dat relatief snel inzakt tot een blijvend laagje.
Het bier is niet helemaal helder (tweeschijn). Mogelijk komt dit doordat er wat gist uit de hals van de fles meegekomen is bij het uitschenken.

De smaak is overeenkomstig de geur. Stevige body!  De hogere alcoholen komen iets meer op maar dat is niet vervelend.
Het bier heeft een drogend mondgevoel en nasmaak. Dit zou kunnen komen uit ver uitspoelen van de bostel. Dat drogend mondgevoel wordt wat sterker naar mate ik er meer van drink ondanks het zoetje dat dit bier ook heeft. Toch is ook deze smaakeigenschap niet zodanig dat het bier tegenstaat. Het draagt zelfs bij aan de doordrinkbaarheid van dit bier.

Conclusie: een prima (complex) bier, zeker voor een beginner! Het proeven van dit bier was een plezierige bezigheid en het glas is helemaal leeg.

Hartelijk dank voor het keuren!

Na twee (overwegend positieve) proevingen kan ik bijna niet anders dan concluderen dat ik door het vele proeven de weg wat kwijt ben geraakt op het gebied van de smaak van het bier als geheel.
Ik vermoed dat het drogend mondgevoel wat jij benoemd de smaak is die mij "dwars" zat en dat ik daar wat al te veel op gefocust ben geraakt waardoor het lastig werd het bier als geheel te proeven en waarderen.

Ik heb erg langzaam gefilterd en gespoeld, daardoor duurde dit vrij lang voor mijn doen (ongeveer 45 minuten voor 10 liter), misschien is dit wat aan de lange kant, wat is je advies hiervoor?
Ik filter met een javal hevelfilter met een kraan. Ik ben nog wat zoekende m.b.t. hoe lang te filteren / spoelen.

De flessen heb ik uiteraard wel schoongemaakt maar inderdaad niet ondergedompeld, ik heb ze gespoeld met Oxy en daarna weer met heet water.

Nogmaals bedankt voor het proeven.

Groet, Frederik :degroeten:

Jacques

Het spoelen zou wat sneller kunnen. Dat ook helpt is het aanzuren van het spoelwater tot een pH van 5,0 tot 5,5.

Veel plezier gewenst bij het verder opdrinken van het bier. Dit bier kun je rustig een ander voorzetten!

Fripel

Dank je wel, ik zal je raad opvolgen bij mijn volgende brouwsel.

Fripel

Even een update:

Het bier is nu helemaal op dronk, verschillende vergelijkingen met het origineel vielen positief uit voor mijn kloon :-)

De scherpe kantjes zijn er af en de balans is mooi nu. Meerdere proevers geven aan dat het origineel wat vlakker smaakt en minder body heeft. De kloon valt op door een complexere geur en rijkere smaak. Het schuim is zeer fijn en stabiel, het blijft lang intact.

Volgende keer wat meer geduld met proeven is het leerpunt van deze ervaring. Nadeel voor nu is dat er nog slechts twee flesjes over zijn...

Adbrouwt

Citaat van: Fripel op 01-12-2013  16:32 uVolgende keer wat meer geduld met proeven is het leerpunt van deze ervaring. Nadeel voor nu is dat er nog slechts twee flesjes over zijn...
Dat klinkt bekend, lekker bier is snel op. Ik heb hem mogen proeven en het was toen al een mooi biertje. Mijn Fripel kloon La Chouffe zit nog in de nagisting en gaat de komende week op de fles. Hopelijk wordt hij net zo mooi als die van jou. Ik zal een flesje voor je achter houden  :biersmile: :proost:

Fripel

Citaat van: Adbrouwt op 01-12-2013  16:56 uDat klinkt bekend, lekker bier is snel op. Ik heb hem mogen proeven en het was toen al een mooi biertje. Mijn Fripel kloon La Chouffe zit nog in de nagisting en gaat de komende week op de fles. Hopelijk wordt hij net zo mooi als die van jou. Ik zal een flesje voor je achter houden  :biersmile: :proost:

Ik ben benieuwd, mijn IPA, vrij naar jouw recept, is nu klaar en smaakt heerlijk, ik zal daar ook een flesje van achterhouden  :proost:
Ik moet binnenkort maar eens opschalen, mijn brouwsels zijn steeds sneller op... Er zijn ook opvallend veel bekenden en familie die het niet erg vinden dat ik bier brouw.  ;) :degroeten:

Vergelijkbare Topics (7)

13847

Reacties: 25
Gelezen: 14424

32263

Reacties: 26
Gelezen: 4947

27317

Reacties: 19
Gelezen: 6092

29982

Gestart door Vinifera

Reacties: 11
Gelezen: 3095

16662

Reacties: 28
Gelezen: 11610

34289

Reacties: 18
Gelezen: 2925

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.