Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Verdamping van water / bijvullen?

Gestart door Brouwter, 16-09-2013 13:28 u

Vorige topic - Volgende topic

Brouwter

Ha iedereen,

Mijn brouwketel heeft een inhoud van 27 liter. Tijdens het koken verdampt er zo'n 2,6 liter (kleine 9%) per uur. Al met al houd ik steeds slechts zo'n 14 liter over in het gistvat. Hoe kan ik dit volume hoger krijgen? Is het mogelijk water toe te voegen tijdens het koken / zo ja, wat zijn de effecten en hoe kan ik die effecten zoveel mogelijk neutraliseren?

Adrie

Citaat van: Brouwter op 16-09-2013  13:28 uHa iedereen,

Mijn brouwketel heeft een inhoud van 27 liter. Tijdens het koken verdampt er zo'n 2,6 liter (kleine 9%) per uur. Al met al houd ik steeds slechts zo'n 14 liter over in het gistvat. Hoe kan ik dit volume hoger krijgen? Is het mogelijk water toe te voegen tijdens het koken / zo ja, wat zijn de effecten en hoe kan ik die effecten zoveel mogelijk neutraliseren?

Hoeveel liter heb je aan het begin van het koken? Toch veel minder dan die 27 liter, neem ik aan. Het kan toch niet zo zijn dat er tussen het koken en het gistvat 12,4 liter verloren gaat?

Brouwter

Klopt. Dat verschilt natuurlijk per keer (absorbtie door het beslag). De metingen qua verdamping heb ik berekend op basis van 3 uur koken van een volle brouwketel met 27 liter water (en daarbij heb ik ieder uur de verdampingshoeveelheid gemeten).

Ik schat in dat ik voor het koken zo'n 19 liter heb (door terug te berekenen van 14 liter + 2,6 liter per uur over 90 minuten + 1 liter wat door hop wordt vastgehouden/ achterblijft in kookketel).

Adrie

Als je water toevoegt in de kookketel heb je wel meer bier, maar zal ook je SG lager worden. Wil je hetzelfde SG, maar meer liters, dan zul je dus ook meer mout moeten gebruiken.

De-Geert

Citaat van: Brouwter op 16-09-2013  13:55 uDat verschilt natuurlijk per keer (absorbtie door het beslag).
Dat hoeft niet als je spoelt tot je een vast volume, in plaats van starten met een vast volume.

Oscar

Citaat van: Brouwter op 16-09-2013  13:28 uMijn brouwketel heeft een inhoud van 27 liter. Tijdens het koken verdampt er zo'n 2,6 liter (kleine 9%) per uur. Al met al houd ik steeds slechts zo'n 14 liter over in het gistvat. Hoe kan ik dit volume hoger krijgen? Is het mogelijk water toe te voegen tijdens het koken / zo ja, wat zijn de effecten en hoe kan ik die effecten zoveel mogelijk neutraliseren?

In een pan van 27 liter kun je best een volume van 25 liter koken. Je moet dan wel je bitterhop iets eerder toevoegen om overkoken te voorkomen. Uiteindelijk houd je dan zo'n 22 liter bier over voor vergisten. Als je meer liters wilt moet je "high-gravity" gaan brouwen. Je brouwt dan met een hoger SG en een iets hogere bitterheid wat je pas in je gistvat (voor vergisten) gaat verdunnen tot gewenst sg/volume  :)

RobinB

Citaat van: Brouwter op 16-09-2013  13:55 uDe metingen qua verdamping heb ik berekend op basis van 3 uur koken van een volle brouwketel met 27l water
...
Ik schat in dat ik voor het koken zo'n 19 liter heb (door terug te berekenen van 14 liter + 2,6 liter per uur over 90 minuten + 1 liter wat door hop wordt vastgehouden/ achterblijft in kookketel)
Waarom meet je niet tijdens het brouwen?
Dan weet je het toch gewoon?

Met een pan van 27 liter zou je met jouw (geschatte) verdamping zeker 21 liter kunnen maken. Zonder al te veel poespas. :)

EvdBroek

Citaat van: Brouwter op 16-09-2013  13:55 uKlopt. Dat verschilt natuurlijk per keer (absorbtie door het beslag). De metingen qua verdamping heb ik berekend op basis van 3 uur koken van een volle brouwketel met 27 liter water (en daarbij heb ik ieder uur de verdampingshoeveelheid gemeten).

Ik schat in dat ik voor het koken zo'n 19 liter heb (door terug te berekenen van 14 liter + 2,6 liter per uur over 90 minuten + 1 liter wat door hop wordt vastgehouden/ achterblijft in kookketel)

Je moet gewoon na het maische spoelen tot een volume die jouw verlies tijdens het koken + het koelen + het ketelrestant compenseert. Als je 20 liter wort in je gistingsvat wil, moet je dus 25 liter in je kookketel hebben (uitgaande van 90 minuten koken)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.