Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

EDME Weizen weinig koolzuur en geen schuimkraag

Gestart door Reality, 06-09-2013 21:33 u

Vorige topic - Volgende topic

Reality

Zoals in mij voorstel topic te lezen is ben ik een echte beginneling wat betreft het thuisbrouwen.

Nu heb ik een klein "probleem" met mijn eerste brouwsel een EDME Weizen
Ik heb mij aan het recept gehouden wat er werd bij geleverd alleen met ik de SG waardes vergeten op te schrijven  :-[
Naar een dag of 6 a 7 was er weinig activiteit meer in het waterslot en mijn hydrometer hing al een aantal dagen stabiel op de zelfde waarde.
Mijn brouwsel overgeheveld naar mijn tweede brouwemmer en daar nog twee weken rustig laten staan. Hier naar gebotteld met drie gram suiker per flesje (0.33)
Zoals aangeven in het recept de flesjes 4 a 5 dagen op een warme plek laten staan en de flesjes staan nu ongeveer een week in de koeling.

Vanavond kon ik mezelf niet meer bedwingen en heb ik flesje losgetrokken, een schoon glas gepakt en het bier ingeschonken.
Nu viel bij op dat het bier totaal geen schuimkraag ontwikkelde en het eerder al "dood" uit de fles te komen, ook het koolzuurgehalte valt verschrikkelijk tegen.
Het lijkt op cola die te lang zonder dop heeft gestaan, de smaak van het bier is in mijn ogen prima te noemen.

In het recept staat dat het bier ongeveer na twee weken koel en donker te hebben gestaan gedronken kan worden. Trekt het gebrek aan schuim en koolzuur in de laatste week/weken nog bij of heb ik ruim 16 liter bier dat ik weg kan gooien?

Lang verhaal maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

RobinB

Je hebt ze te vroeg koud gezet. In die 4-5 dagen zijn ze (zoals blijkt) nog niet volledig hergist.

Tip voor de volgende keer:
Pas koud zetten wanneer je tevreden bent qua koolzuur en smaak. V/hergisten gaat niet op de klok. ;)

Zet ze weer warm, laat ze staan tot je tevreden bent en schud ze tussendoor eventueel een paar keer.

Ps. Dit antwoord had je ook met de zoekfunctie kunnen vinden, ook een tip voor de volgende keer.

Adbrouwt

Citaat van: RobinB op 06-09-2013  21:47 uPs. Dit antwoord had je ook met de zoekfunctie kunnen vinden, ook een tip voor de volgende keer.
Ik denk dat de vraagsteller heel blij is met je antwoord, dus Robin doe jezelf niet tekort maar hulde dat je het antwoord gegeven hebt.

Dat wordt dus een paar weken schudden voor Reality  ;)

Reality

@RobinB,

Bedankt voor je antwoord en tip!!
Ik heb het bier direct uit de koeling gehaald en binnen op de logeerkamer neer gezet.

Ik had al een paar keer gezocht naar dit probleem op het forum maar kon zo niet iets vinden wat om mijn probleem leek, misschien heb ik de verkeerde zoektermen gebruikt.

@Adbrouwt,

Uiteraard ben ik blij met het antwoord van Robin.
Ik ga de flesjes om de paar dagen schudden en goed in de gaten houden.

Vergelijkbare Topics (7)

29138

Reacties: 2
Gelezen: 1595

43133

Reacties: 40
Gelezen: 3819

27249

Gestart door luftie

Reacties: 8
Gelezen: 2716

21461

Gestart door merijndr

Reacties: 26
Gelezen: 10526

37014

Reacties: 11
Gelezen: 2125

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.