Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Koken met hop (als ingrediënt in gerechten, dus niet voor bier)

Gestart door Jerome, 10-08-2013 12:11 u

Vorige topic - Volgende topic

Jerome

Momenteel ben ik 'For the love of hops' van Hieronymus aan het lezen. In hoofdstuk twee worden een aantal andere toepassingen voor hop beschreven:

CiteerOtherwise, outside of beer, hops appear mostly as a novelty - in liqueurs, in candy, the shoots served in restaurant much like asparagus (or pickled and sold in hop museum gift shops), or the cones packed into hop pillows, which have been sold as a homeopathic cure for insomnia for more than a century. (Nicholas Culpeper, The English Physician,(Cornil, England, 1652)).

Ik heb 13 jaar als kok gewerkt, maar heb nog nooit met hop gekookt. Tijd voor een experimentje dacht ik nadat ik dit las. Heeft iemand al eens met hop gekookt? Het eten van hele hop bloemen lijkt me niet echt lekker, maar bijvoorbeeld een saus van hop lijkt me best wel te doen bij eendenborst of lamshaas bijvoorbeeld, als de hopsmaak mild op de achtergrond blijft, en niet te overheerst. Of als je het geheel toch iets bitterder maakt bij een stuk rood vlees misschien.

Als je een standaard (vlees)bouillon trekt en tegen het eind van het koken een handje hop toevoegt voor het aroma, als een soort van backhop/hopburst moet dit wel lukken. Of als je verder gaat inkoken om een glace te maken misschien hop toevoegen. Wat denken jullie, zou je zoiets bestellen in een restaurant?

Hoppenbrouwers

Zoals er al geschreven staat zijn de jonge hopscheuten te gebruiken. In sommige restaurants staat het ook echt op de kaart als delicatesse. Zijn ook best prijzig als je ze moet kopen. Toevallig was er pas een onderwerp over op tv (ik meende bij Wouter Klootwijk).
Verder kun je van hopbellen thee trekken dus wellicht kun je daar al je smaak uit halen voor en saus of dressing. Dan zou je er evt. nog aan kunnen denken om de jonge bladeren te gebruiken zoals in sommige keukens wijnbladeren worden gebruikt.

Ik ben wel erg benieuwd wat voor lekker je er van gaat maken.

Jerome

Ik heb de aflevering van de wilde keuken gevonden op uitzending gemist: http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1326122. Het gaat meer over glucose dan bier. Verder constateert Klootwijk dat je thee kan maken van hop, echter die vindt hij nogal bitter...  ???

koffie

Ooit ook eens op zitten zoeken, mij is bij gebleven dat kreeft koken met hop ook lekker schijnt te zijn.

ale-x

Ik heb wel eens een weizen roomijs gemaakt. waar in ook verse hopbloemen gebruikt waren (heel fijn verkruimeld, laten trekken als koudhop).

Ik heb ook vaker brood gebakken met de gist slurrie die ik overhad na het brouwen van een IPA. Die gist was ook flink bitter van de Amerikaanse hop. Daar heb ik uiteindelijk een uien/komijn volkorenbrood van gebakken (flink bitter van de hop). Was erg lekker met een indiaanse tonijnsalade met gekarameliseerde uien.

Ik zou voorzichtig zijn met het koken van de hoppen, dan krijg je toch snel veel bitterheid.
Maar als je kort warm of lang koud de hop laat trekken krijg je de aroma's inplaats van de bitterheid.
Misschien kan je er ook wel mee marineren... of in een dressing?

hou ons op de hoogte...

Vergelijkbare Topics (7)

41481

Reacties: 7
Gelezen: 1263

27903

Reacties: 117
Gelezen: 51013

2525

Reacties: 22
Gelezen: 20783

12-03-2007 20:37 u
door oranjeboombiertje
26338

Reacties: 3
Gelezen: 2160

1929

Reacties: 6
Gelezen: 11334

39464

Reacties: 43
Gelezen: 7714

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.