Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoeveel gist voor 30 liter

Gestart door luftie, 29-07-2013 22:20 u

Vorige topic - Volgende topic

luftie

Hallo allemaal,

Ik ben van plan een sterk biertje te produceren van 8%, veel pilsmout en suiker, tripel C,
daarvoor wil ik Wyeast gist gebruiken, zo'n smackpack.
Op het internet staat dat dit voldoende is voor 20 liter.
Nu vind ik het eigenlijk zonde om 2 pakken gist te moeten pakken voor 30 liter, maar heb geen idee wat het effect is van minder gist gebruiken dan voorgeschreven.
Scheelt aanzienlijk in de prijs van mijn bier... anders ga ik naar de 20 of 40 liter. Dit is wel lastig, want daarvoor heb ik geen goed passend gistvat.

Ik hoor graag wat jullie er mee kunnen.

groet, matthijs

Pizzabakker

Jacques

Op gist hoor je niet te bezuinigen. Het is de gist die bier maakt (maischen is niet zo belangrijk... vergisten wel!)
Voor een goede vergisting hoor je voldoende gist toe te voegen.
Eventueel kun je eerst een kleiner brouwsel maken om aan meer gist te komen, maar je kunt ook een giststarter maken met moutextract.

luftie

Citaat van: Pizzabakker op 29-07-2013  22:35 uhttp://www.mrmalty.com/calc/calc.html MrMalty is your friend

Top, hoeveel cellen heeft zo'n smackpack? Want ik moet volgens malty 428 billion cells hebben.
ik kan daarvan niet veel op de websites vinden.

Groet,

matthijs

Jacques

Citaat van: luftie op 29-07-2013  23:04 uTop, hoeveel cellen heeft zo'n smackpack? Want ik moet volgens malty 428 billion cells hebben.
ik kan daarvan niet veel op de websites vinden.

Op de site van Wyeast kun je zien dat een zak minstens 100 "billion" gistcellen bevat.

luftie

Dat is juist het rare, ze geven aan dat het voor 20 liter voldoende is.

Maar via malty moet ik minimaal 4 zakjes toevoegen, lijkt me dan weer veel te veel...

Ik houd dan liever de 20 liter per zakje aan.

nembrionic

Mijns inziens kun je volstaan met 1 zak.

Volgens Wyeast zelf:

CiteerThe Activator™ is designed to directly inoculate 5 gallons of standard strength ale wort (1.034-1.060 SG) with professional pitching rates

Let vooral op het onderstreepte.

Koop je klapzak dicht tegen de brouwdatum aan en de kans is behoorlijk dat je een vers pak hebt met veel levendige gistcellen.
Als je 's ochtends gaat brouwen dan klap je de zak de avond ervoor en zet je die warm weg. Een graadje of 25 of zo.
Gegarandeerd dat je de volgende dag gewoon een mooie actieve gist hebt.

Ik klap de zak vaak zelfs de op de dag zelf, vroeg in de ochtend. Aan het einde van de brouwdag heb ik altijd een mooi bol pak.

Voeg een beetje nutrivit(gistvoeding) toe tijdens het koken en je kunt prima vergisten.

Mijn brouwsels staan altijd na een paar uur mooi te schuimen..
In het ergste geval duurt het gisten een dagje langer. Nou, dat lijkt me geen probleem.

nembrionic

Citaat van: luftie op 29-07-2013  23:30 uDat is juist het rare, ze geven aan dat het voor 20 liter voldoende is.

Maar via malty moet ik minimaal 4 zakjes toevoegen, lijkt me dan weer veel te veel...

Heb je de juiste gegevens wel ingevoerd?

4 zakjes voor 30 liter lijkt me sterk overdreven.

Jacques

Citaat van: luftie op 29-07-2013  23:30 uDat is juist het rare, ze geven aan dat het voor 20 liter voldoende is.

Bij een wort van SG 1034 tot1060 is één zakje voldoende! En dan zit bij 1060 echt aan de grens.
Jij wilt 30 liter vergisten met een begin SG van 1070 of hoger. Je hebt dan veel meer suikers te vergisten en daardoor heb je veel meer gist nodig. Dat ene zakje is echt te weinig voor een vlotte en goede vergisting.

luftie

Citaat van: Jacques op 30-07-2013  00:01 uBij een wort van SG 1034 tot1060 is één zakje voldoende! En dan zit bij 1060 echt aan de grens.
Jij wilt 30 liter vergisten met een begin SG van 1070 of hoger. Je hebt dan veel meer suikers te vergisten en daardoor heb je veel meer gist nodig. Dat ene zakje is echt te weinig voor een vlotte en goede vergisting.

Bedankt, dacht ik zelf ook al, maar vond het wat onduidelijk via de rekenprogramma's.
Als ik 20 liter maak is dus eigenlijk 1 zak ook niet voldoende met mijn SG van 1078?

Jacques

Citaat van: luftie op 30-07-2013  00:15 uAls ik 20 liter maak is dus eigenlijk 1 zak ook niet voldoende met mijn SG van 1078?

Klopt!

ThomasM

Citaat van: Jacques op 29-07-2013  22:39 uEventueel kun je eerst een kleiner brouwsel maken om aan meer gist te komen
Dit is wat ik na een avondje uitzoeken besloten heb te gaan doen.

Ik wil een bier brouwen met begin SG = 1.090 (50 liter).
Nu heb ik een erlenmeyer van 1 liter die, als ik een getrapte starter maak, nog steeds erg moeilijk aan genoeg cellen komt.

Nu wil ik een bier brouwen met 3787 trappist high gravity als gist en het wort van het uiteindelijke bier op de slurry enten.

Klinkt dit als een goed idee? Wat is een bier dat niet hoeft te lageren en lekker snel uitvergist dat jullie hiervoor zouden aanbevelen?

Jacques

Citaat van: ThomasM op 30-07-2013  00:59 uWat is een bier dat niet hoeft te lageren en lekker snel uitvergist dat jullie hiervoor zouden aanbevelen?

Nagisten moet je altijd, al is het alleen al om te zorgen dat het bier goed is uitgegist voordat je gaat bottelen.
Als het bier is uitgegist kun je het beste niet te lang wachten met bottelen. Dat is goed voor je bier maar ook voor je gist. Bewaar de gist in een koelkast ook als dat maar voor één nacht is bijvoorbeeld. Brouw binnen maximaal 1 week na het bottelen voor de tweede keer. Het is belangrijk dat de gist in een goede conditie is en ook blijft. Door de gist een tijd te laten staan gaat de kwaliteit van de gist achteruit. De kwaliteit van je bier valt en staat bij de hoeveelheid en vitaliteit van je gist samen met het vergisten onder gecontroleerde temperatuur.

Voor wat betreft jouw vraag over welk bier te brouwen als eerste bier wat dacht je van een lichte blonde met niet al te veel hop? Eventueel zou je daar nog wat tarwe in kunnen doen. Je hebt dan een allemansvriend.

tjleet

Citaat van: ThomasM op 30-07-2013  00:59 uWat is een bier dat niet hoeft te lageren en lekker snel uitvergist dat jullie hiervoor zouden aanbevelen?
Citaat van: Jacques op 30-07-2013  09:11 uNagisten moet je altijd, al is het alleen al om te zorgen dat het bier goed is uitgegist voordat je gaat bottelen.
Nagisten wordt hier niet over gesproken, maar de vraag wordt gesteld voor een bier wat niet hoeft te lageren.
Dat kan uiteraard elk bier zijn, aangezien lageren optioneel is.

Jacques

Citaat van: tjleet op 30-07-2013  10:24 uNagisten wordt hier niet over gesproken, maar de vraag wordt gesteld voor een bier wat niet hoeft te lageren.
Dat kan uiteraard elk bier zijn, aangezien lageren optioneel is.

Onder lageren verstaan veel hobbybrouwers nagisten. Dit komt vooral omdat vaak voor de hergisting op de fles de foute term nagisting wordt gehanteerd.

Het bier koud zetten om te klaren = lageren. Dat is inderdaad een optie. Het bier laten uitgisten = nagisting, niet!

ThomasM

Citaat van: Jacques op 30-07-2013  09:11 uNagisten moet je altijd, al is het alleen al om te zorgen dat het bier goed is uitgegist voordat je gaat bottelen.
Als het bier is uitgegist kun je het beste niet te lang wachten met bottelen. Dat is goed voor je bier maar ook voor je gist. Bewaar de gist in een koelkast ook als dat maar voor één nacht is bijvoorbeeld. Brouw binnen maximaal 1 week na het bottelen voor de tweede keer. Het is belangrijk dat de gist in een goede conditie is en ook blijft. Door de gist een tijd te laten staan gaat de kwaliteit van de gist achteruit. De kwaliteit van je bier valt en staat bij de hoeveelheid en vitaliteit van je gist samen met het vergisten onder gecontroleerde temperatuur.

Voor wat betreft jouw vraag over welk bier te brouwen als eerste bier wat dacht je van een lichte blonde met niet al te veel hop? Eventueel zou je daar nog wat tarwe in kunnen doen. Je hebt dan een allemansvriend.

Zoals Tjeelt al zei inderdaad gaat het me niet om het nagisten, maar het lageren, maar die vraag is gelukkig beantwoord!

Je suggestie van de lichte blonde lijkt me een hele goeie! Ik ga eens kijken naar een blonde en laat weten wat ik van plan ben te maken.

Citaat van: Jacques op 30-07-2013  12:11 uOnder lageren verstaan veel hobbybrouwers nagisten. Dit komt vooral omdat vaak voor de hergisting op de fles de foute term nagisting wordt gehanteerd.

Het bier koud zetten om te klaren = lageren. Dat is inderdaad een optie. Het bier laten uitgisten = nagisting, niet!

Kijk vandaar!

Jacques

Citaat van: ThomasM op 30-07-2013  12:31 uZoals Tjeelt al zei inderdaad gaat het me niet om het nagisten, maar het lageren, maar die vraag is gelukkig beantwoord!

Er veel verwarring over de termen lageren en nagisting vandaar mijn reactie. Ik wist niet dat jij met lageren ook echt lageren bedoelde...

tjleet

Citaat van: Jacques op 30-07-2013  20:45 uEr veel verwarring over de termen lageren en nagisting vandaar mijn reactie. Ik wist niet dat jij met lageren ook echt lageren bedoelde...
Ongetwijfeld. Wanneer iemand lageren noemt, ga ik ervan uit dat die persoon lageren bedoelt ;) :duimop:

Jacques

Citaat van: tjleet op 30-07-2013  21:44 uOngetwijfeld. Wanneer iemand lageren noemt, ga ik ervan uit dat die persoon lageren bedoelt ;) :duimop:

Ik ga daar niet zonder meer van uit... Daarvoor wordt hier op het forum te vaak nagisting geschreven terwijl hergisting bedoeld wordt. En als je de term nagisting gebruikt voor de hergisting dan is het kleine stap om de nagisting lageren te noemen.

Pizzabakker

Ik koel mijn bier na de gisting terug tot 1 graden en laat het een dag of 2/3 koud lageren. Tijdens het brouwen van de volgende batch bottel ik het bier. Het nieuwe wort gaat hop het vergistingsvat in op de slurry die er nog in zit. Ik herbruik mijn gist 3 a 4x en brouw steeds een zwaarder bier. (denk blond - tripel - quadrupel) Zo maak ik met 3 zakjes korrelgist 150 liter bier.

De productielijn ligt ook geen dag stil, ik noem het daarom de Henry Ford Methode  :brouwen:

luftie

Citaat van: Jacques op 30-07-2013  00:01 uBij een wort van SG 1034 tot1060 is één zakje voldoende! En dan zit bij 1060 echt aan de grens.
Maar met zo'n giststarter kan het dan wel? Om terug te komen op het onderwerp? Want dat scheelt wel centjes...

Jacques

Citaat van: luftie op 30-07-2013  22:49 uMaar met zo'n giststarter kan het dan wel? Om terug te komen op het onderwerp? Want dat scheelt wel centjes...

Ja, met een giststarter kun je de hoeveelheid gist vergroten.

RobinB

Citaat van: luftie op 29-07-2013  22:20 uOp het internet staat dat dit voldoende is voor 20 liter.

Op het internet staat wel meer wat niet klopt. Zoals al aangegeven is het maximale wat Wyeast nog aanbeveelt voor een goede vlotte vergisting (door de juiste enthoeveelheid "professioneel") 5 US gallons van max 1060.
5 US gallons is geen 20 liter, maar 18,9 liter.

Voor wort met een hoger begin SG heb je meer dan lineair meer gist nodig door de hogere osmotische stress en alcoholtoxiciteit die dat hogere SG veroorzaakt.
De Mr Malty calculator gaat ook uit van "professionele" enthoeveelheden, waardoor voor sommigen de hoeveelheid geadviseerde gist erg groot lijkt. Deze hoeveelheid geeft echter wel een goede vlotte vergisting en een minimale kans op stokkende vergisting of gist-stress-bijsmaakjes.

Uiteraard kan je ook je kansen beproeven met minder gist. De kans is redelijk aanwezig dat dat ook goed gaat, zie alle brouwers die zeggen daarmee "nooit problemen" gehad te hebben. Wel is de kans op de bovengenoemde problemen groter, vandaar dat dat niet het optimale advies is.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.