Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bier en vlees (uit het vuistje) combinaties

Gestart door Peter_van_den_Hurk, 01-07-2013 18:02 u

Vorige topic - Volgende topic

Peter_van_den_Hurk

Welk type bier kan een goede/mooie combinatie zijn met: gekookte ham, gedroogde ham, (bijvoorbeeld Parma- en Serranoham) worst soorten, Italiaanse salami, etc.. uit het vuistje?

Dit om nog meer te kunnen genieten van het bier en het vlees (uit het vuistje).

Let wel, het gaat hier dus niet om gerechten met bier bereid.

hansm

Citaat van: Peter_van_den_Hurk op 01-07-2013  18:02 uWelk type bier kan een goede/mooie combinatie zijn met: gekookte ham, gedroogde ham, (b.v. Parma- en Serranoham) worst soorten, Italiaanse salami, etc.. uit het vuistje?

Dit om nog meer te kunnen genieten van het bier en het vlees.

Het eerste inkoppertje is snel gemaakt natuurlijk. Bratwurst met Oktoberfest  ;D

Maar over het algemeen geldt: hoe sterker de smaak van het vlees, hoe sterker de smaak van het bier moet zijn. Eigenlijk net als met kaas dus. En verder, proberen! Maar dat is ook geen straf  :biersmile:

Peter_van_den_Hurk

Citaat van: davadox op 01-07-2013  19:41 uHier enkele tips Pjotr

http://www.biercuisine.nl/info-over-koken-en-bier/59-enkele-tips-voor-het-combineren-van-gerechten-met-bier

Dank voor de tip maar hier was ik natuurlijk al, maar het gaat me niet om gerechten met bier maar om de combinatie van bier en vlees uit het vuistje.

Wolter

Het topic is wellicht al wat ouder maar ik wil het toch even nieuw leven inblazen.
Ik wil namelijk een bier gaan brouwen wat goed past bij vlees/grill maaltijden. Geen pils ozid maar iets met wat karakter en dat goed aansluit bij de gerechten en wellicht iets kan toevoegen.
Ik ben op zoek naar tips en suggesties mbt onder andere een geschikt gistprofiel en goeie hopsoorten die aansluiten bij het beoogde doel.

Jukkie

Citaat van: Wolter op 03-09-2014  10:31 uIk wil namelijk een bier gaan brouwen wat goed past bij vlees/grill maaltijden. Geen pils ozid maar iets met wat karakter en dat goed aansluit bij de gerechten en wellicht iets kan toevoegen.
Ik denk aan een lekkere schwarz! Niet al te zwaar qua alcohol maar toch lekker veel smaak.

GeBaxke

Een Westmalle dubbel kloon gebruiken om stoofvlees (vlaamse stoverij) te maken a la Peter Goossen, super sjefke.

Kan ook met ander vlees (sucade lappen)
En daar drink je dan bij... een je Westmalle dubbel kloon, verrassend hè ;)

A.r.j.a.n.

Afgelopen zomer was hier BBQ+IPA toch echt wel favoriet.  :proost:

Wolter

Citaat van: GeBaxke op 03-09-2014  10:47 uEen Westmalle dubbel kloon gebruiken om stoofvlees (vlaamse stoverij) te maken a la Peter Goossen, super sjefke.

Kan ook met ander vlees (sucade lappen)
En daar drink je dan bij... een je Westmalle dubbel kloon, verrassend hè ;)

Ik ben niet op zoek naar gerechten waarin bier verwerkt kan worden. Het gaat mij om een te maken brouwsel.

RobinB

Ik vind BBQ vlees ook goed combineren met een IPA, vooral als deze een mooie caramout backbone heeft. :)

Etn82

Op Kimchi had James (van JamesBrew) een combinatie van gerookte worst en porter. Zowel de worst als de mout had hij zelf gerookt met hetzelfde hout. Werkte erg goed bij elkaar.

seed7

Berliner Weisse, al is dat dan meer iets voor de volgende zomer. Het zuur werkt prima met vlees en vis en helemaal als die wat vetter zijn. Spoelt de mond mooi schoon voor de volgende hap ... en slok. Eigenlijk doen alle zuurbieren het erg goed bij het eten.

Een droge Ierse Stout met pittig veel zwarte gerst, maar is geen allemansvriend, een wat lichtere porter, rookbieren inderdaad en bij het dessert een dikke chocolade zachte RIS.

Ingo

Wolter

Citaat van: seed7 op 03-09-2014  12:03 uBerliner Weisse, al is dat dan meer iets voor de volgende zomer. Het zuur werkt prima met vlees en vis en helemaal als die wat vetter zijn. Spoelt de mond mooi schoon voor de volgende hap ... en slok. Eigenlijk doen alle zuurbieren het erg goed bij het eten.

Ingo

Waarmee creëer je wat meer zurigheid. Meer tarwe gebruiken? ..of ook door een specifiek gist te gebruiken? (Zo ja..welk gist?)

Alvaron

Een iets kruidigere blonde...

Antigoon
Wipers Times
La Chouffe

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.