Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Van lambiek tot geuze

Gestart door davadox, 25-06-2013 20:04 u

Vorige topic - Volgende topic

davadox

Ik heb de afgelopen dagen wat topics gelezen over het brouwen van een lambiek en vind dit wel een leuke uitdaging.
Je wort buiten zetten en dan maar kijken of er wat in vliegt.
Nu ben ik zelfs bereid om een stapje verder te gaan en denk aan het volgende.

(in grote lijnen)

10 liter lambiek brouwen.
Buiten zetten en hopen dat er gist in vliegt.
Overhevelen naar een eiken vaatje van 10 liter.
1 jaar in de kelder zetten.

1 jaar later 20 liter lambiek brouwen.
De 10 liter van vorig jaar overhevelen naar een eiken vaatje van 20 liter.
Aanvullen met 10 liter van de 20 liter batch die net gebrouwen is.
10 liter die overblijft overhevelen naar het 10 liter vaatje.
1 jaar in de kelder zetten.

Weer een jaar later 20 liter lambiek brouwen.
10 liter van de vorige batch overhevelen naar een 20 liter vaatje.
Aanvullen met de batch daarvoor en wat daar weer vrijkomt ook weer aanvullen.
1 jaar in de kelder zetten en dan afvullen op fles.

Klinkt een beetje ingewikkeld en ik weet niet of ik het derde jaar goed beschreven heb.
Maar als ik dit zo doe heb ik toch een geuze of niet?

Oscar

http://www.wildegist.nl/    ;)

Tip 1: wacht tot de winter weer is ingezet, in de zomer krijg je verkeerde bacteriën in je bier... :)

Op deze manier krijg je een soort van geuze... in ieder geval wel een leuk project.  :brouwen:

seed7

Citaat van: davadox op 25-06-2013  20:04 uMaar als ik dit zo doe heb ik toch een geuze of niet?

Een Solera Geuze,

Ingo

davadox

Ja toch,heb een paar topics van je gelezen mbt lambieken en het werkt wel aanstekelijk moet ik bekennen.
Ben wel in voor een leuk experiment.

Oscar

Citaat van: davadox op 25-06-2013  20:18 uJa toch,heb een paar topics van je gelezen mbt lambieken en het werkt wel aanstekelijk moet ik bekennen.

En dat pas na zoveel jaren...  ;D ;D ;D

toon van den broek

Hallo davadox,

Niet dat ik de schoolmeester uit wil hangen, maar twee kleine dingetjes.
-Na één jaar heb je echt geen 10 liter lambiek meer over. Allereerst schuimt er minstens 2 liter gistende wort uit je eiken vat, en nadien zal er nog minstens 2-3 ltr verdampen. (Je zal dus voor 10 ltr minstens 15 ltr moeten brouwen)
-Het is niet gebruikelijk om na één jaar weer 10 ltr wort toe te voegen. Je kunt beter je 2e brouwsel in het 20 ltr vat doen en precies hetzelfde proces van jaar 1 toepassen. En vat 1 nog een extra jaar laten staan. Na het tweede jaar kan je een mix van beide vaten maken...

Groetjes, Toon.

davadox

Citaat van: toon van den broek op 25-06-2013  22:00 uHallo davadox,

Niet dat ik de schoolmeester uit wil hangen, maar twee kleine dingetjes.
-Na één jaar heb je echt geen 10 liter lambiek meer over. Allereerst schuimt er minstens 2 liter gistende wort uit je eiken vat, en nadien zal er nog minstens 2-3 ltr verdampen. (Je zal dus voor 10 ltr minstens 15 ltr moeten brouwen)
-Het is niet gebruikelijk om na één jaar weer 10 ltr wort toe te voegen. Je kunt beter je 2e brouwsel in het 20 ltr vat doen en precies hetzelfde proces van jaar 1 toepassen. En vat 1 nog een extra jaar laten staan. Na het tweede jaar kan je een mix van beide vaten maken...

Groetjes, Toon.

Je hebt helemaal gelijk, daarom zei ik er ook bij in grote lijnen.
Ik moet nog even gaan rekenen hoe groot mijn vaten moeten zijn als ik de verliezen mee ga tellen door overlopen vat, verdamping, monsters nemen, absorptie door het vat etc etc.
Het was maar even een brainfart van me en heb me er nog niet echt heel ver in verdiept.
Ik zie het ook niet als schoolmeesterachtig van je, stel het alleen maar op prijs dat jullie me voorzien in tips en adviezen.

orangeloo

Citaat van: davadox op 25-06-2013  22:08 uIk zie het ook niet als schoolmeesterachtig van je, stel het alleen maar op prijs dat jullie me voorzien in tips en adviezen.

En zo gaf Toon mij de wijze raad dat het eerste jaar in een NIEUW vat het resultaat een erge houtsmaak zou hebben en dat geloof ik nu wel.   ^-^

Oscar

Citaat van: davadox op 25-06-2013  22:08 uIk moet nog even gaan rekenen hoe groot mijn vaten moeten zijn als ik de verliezen mee ga tellen door overlopen vat, verdamping, monsters nemen, absorptie door het vat etc etc.
Het was maar even een brainfart van me en heb me er nog niet echt heel ver in verdiept.
Ik zie het ook niet als schoolmeesterachtig van je, stel het alleen maar op prijs dat jullie me voorzien in tips en adviezen.

Dat monsters nemen is echt overbodig, gewoon een jaar laten staan. Tussendoor is het echt nog niet lekker. en v.w.b. de verdamping..van 25 liter wort, houd ik meestal 17 liter lambiek over... :)

davadox

Citaat van: Oscar op 25-06-2013  22:36 uDat monsters nemen is echt overbodig, gewoon een jaar laten staan. Tussendoor is het echt nog niet lekker. en v.w.b. de verdamping..van 25 liter wort, houd ik meestal 17 liter lambiek over... :)

In 1 jaar?

Oscar

Citaat van: davadox op 25-06-2013  22:42 uIn 1 jaar?

Yep  :) Echter zal dit afhangen van waar je vat staat en hoe warm het daar is. Bij mij staat ie gewoon in de keuken....

RobinB

Citaat van: orangeloo op 25-06-2013  22:26 uEn zo gaf Toon mij de wijze raad dat het eerste jaar in een NIEUW vat het resultaat een erge houtsmaak zou hebben en dat geloof ik nu wel.   ^-^

Dat was toch ook allang bekend van Oscar's Wooden Ale? ;D

Oscar

Citaat van: RobinB op 25-06-2013  23:07 uDat was toch ook allang bekend van Oscar's Wooden Ale? ;D

Jeetje... dat is er eentje uit 2007  :)  en die is slechts 1 maand hout gelagerd... ;)

RobinB

Maar deed zijn naam zéker eer aan! ;D

davadox

RobinB

Citaat van: davadox op 26-06-2013  19:23 uIs deze  site van jou Toon?
http://lambicblenders.wordpress.com/

Het sluit af met:
"Vriendelijke groet, Toon van den Broek"

Dat lijkt er dan wel sterk op! ;D

davadox

Citaat van: RobinB op 26-06-2013  21:48 uHet sluit af met:
"Vriendelijke groet, Toon van den Broek"

Dat lijkt er dan wel sterk op! ;D

Er zijn meer hondjes die Fikkie heten natuurlijk

RobinB

Dat zeker, maar geuze/lambiek liefhebbende Toons van den Broek uit Groningen (e.o.) zijn er niet veel hoor! ;D

toon van den broek

Hallo Davadox,

Nee, de site is niet van mij. Als je klikt bij 'about' dan zie je dat de club opgericht is door 7 enthousiaste lambiekstekers: de bij velen bekende Ulrich Kremer uit Duitsland, Thomas, Steven, Stijn, Kris en Nicolas uit België en ikzelf uit Nederland.
Thomas is afgelopen jaar begonnen met het brouwen en samen met mij de enige die tot nog toe zelf lambiek brouwt. Heb van hem nog geen resultaat geproefd, maar dat komt zeker.
Het lijkt wel of het een beetje mijn site is omdat de anderen -wellicht door drukte enz- weinig publiceren. Wel jammer vind ikzelf, maar het is niet anders.
Ongeveer twee keer per jaar vind er een evenement plaats. De eerstvolgende is weer bij Steven in het bierlocaal 'Het Labierint' in Linkebeek net onder Brussel. Het zal een proeverij met uitleg/lezingen zijn. Ik weet op het moment de exacte datum nog niet (zal ik tzt doorgeven), maar het is i.i.g. begin september.
Verder zijn er de Brettanomycesdagen over twee weken in Amsterdam, maar dat zal ik in een aparte topic aankondigen.

Groetjes, Toon.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.