Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bitterheid : Berekend versus gemeten n.a.v Brandwedstrijd 2013

Gestart door Oscar, 07-06-2013 10:12 u

Vorige topic - Volgende topic

Oscar

Dit jaar heeft Brand van een redelijk aantal bieren ook de bitterheid gemeten  :groots: Dat is natuurlijk een mooie gelegenheid om de gemeten waarden te vergelijken met de berekende waarden. Dit ook om te kijken hoe goed de door ons gebruikte formules nu zijn i.v.m. de werkelijkheid (en dan meteen ook onze bitterheidsperceptie ).

Dus graag de vraag aan mensen die hebben deelgenomen aan de brandwedstrijd en waarvan de bitterheid is gemeten:

Wat is de gemeten bitterheid?
Wat is de berekende bitterheid
en met welke formule heb je dit berekend (Tinseth, Daniels, Rager, Garetz) en met welke software tool?

:degroeten:

De Kiekert

Mijn berekende bitterheid was 30 IBU, volgens Tinseth in BrouwHulp. De door Brand berekende IBU was 31.8. Verder heeft er kennelijk nog wat hergisting op fles plaatsgevonden, waardoor het eind SG lager uitviel dan verwacht. Ik zat er nagenoeg een vol procent naast: (Dit heeft ook invloed op het IBU waarde dacht ik zo.
Kanttekening, er is door mij 15 minuten langer gekookt, en ben immer traag met het opstellen van de platenkoeler en HopRocket, waardoor er ook verdampingsverlies optreedt. Kun je op deze manier voldoende gegevens verzamelen voor een nauwkeurige meting cq. vergelijking Oscar ???

Hoppenbrouwers

Tinseth volgens BrouwHulp 44
Volgens Brand analyse 45.4

Valt mee dus.

RobinB

Zonder de input van eenieder te willen beperken, denk ik dat de crux hem zit in het hoppingsschema en met nadruk op de late giften.
Dat is ook waar je vooral de verschillen tussen de formules ziet.

De vraag naar de gebruikte software vind ik een heel interessante, de formules horen immers gelijk te zijn?

Oscar

Citaat van: RobinB op 07-06-2013  18:30 uZonder de input van eenieder te willen beperken, denk ik dat de crux en zit in het hoppingsschema en met nadruk op de late giften.

Klopt, het recept erbij kan meer inzicht geven (ook na te rekenen op die manier) maar uiteindelijk is het toch simpel getallen vergelijken... :)

hansm

Citaat van: RobinB op 07-06-2013  18:30 uZonder de input van eenieder te willen beperken, denk ik dat de crux en zit in het hoppingsschema en met nadruk op de late giften.
Dat is ook waar je vooral de verschillen tussen de formules ziet.

Ik denk dat je hier de spijker op de kop slaat. Amarillo en Centennial met 10% alfazuren een paar minuten meekoken geeft wat bitterheid. Maar als het dan nog een kwartier in bijna kokend wort staat...

Jacques

Citaat van: hansm op 07-06-2013  18:47 uIk denk dat je hier de spijker op de kop slaat. Amarillo en Centennial met 10% alfazuren een paar minuten meekoken geeft wat bitterheid. Maar als het dan nog een kwartier in bijna kokend wort staat...

Zo iets begreep ik van de week bij Brand ook. Wel is het zo dat de beleving van de bitterheid van zo'n late hopgift anders is (zachter).

Vergelijkbare Topics (7)

31065

Gestart door ddk1965

Reacties: 16
Gelezen: 3804

21912

Reacties: 353
Gelezen: 138611

40574

Reacties: 2
Gelezen: 1413

26837

Reacties: 5
Gelezen: 3372

23816

Reacties: 5
Gelezen: 6077

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.