Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

12-1-2013 Treffen van de Lambiekblenders in Linkebeek

Gestart door toon van den broek, 06-01-2013 10:29 u

Vorige topic - Volgende topic

toon van den broek

Hallo Biervrienden,

Volgende week zaterdag (12 jan) is er een treffen van de groep enthousiaste lambiekstekers in Linkebeek bij Brussel.

Het programma is als volgt:
-18.00u gezamenlijk bottelen en proeven van de gemaakte notenlambik
-19.00u voordracht van onze bekende Duitse Geuzesteker Uli over het inkopen van lambiek bij de diverse brouwerijen/stekerijen. Allerlei wetenswaardigheden worden verteld en ook zal aandacht gegeven worden over de manieren van opslag thuis. Vanzelf ook kunnen vragen gesteld worden.
-Bespreking/voorbereiding voor het 2e Festival voor de Amateurstekers.

De avond is voor iedereen vrij toegankelijk.

Adres: Het Labierint, St. Sebastiaanstraat 14, 1630 Linkebeek/Brussel. info@hetlabierint.be/02/3584630

Vriendelijke groet, Toon van den Broek

Kleine_Schriek

Bedankt voor deze mededeling! Helaas kan ik niet, maar het lijkt mij reuze interessant. Hoe meer ik er over lees, hoe leuker het mij lijkt om lambiek in te kopen en zelf te blenden. Ik heb ondertussen je webpagina gevonden en ben flink aan het inlezen.

Oscar

Citaat van: Kleine_Schriek op 06-01-2013  11:45 uhoe leuker het mij lijkt om lambiek in te kopen en

Zelf maken!  :brouwen:

RobinB

Citaat van: toon van den broek op 06-01-2013  10:29 ulambiekstekers

Lambiek brouw je toch en geuze steek je?
Of ben ik abuis?

Drents Hopbier

Citaat van: RobinB op 06-01-2013  13:23 uLambiek brouw je toch en geuze steek je?
Of ben ik abuis?

http://www.geuzeinfo.com/index.php/3-Fonteinen
Wie beter dan Armand (3 Fonteinen)kan ons uitleggen wat een 'Geuzesteker' nu eigenlijk is.
"Een geuzesteker, in feite zouden we moeten zeggen lambieksteker. Iemand die wort aankoopt in een lambiek brouwerij en het laat vergisten op zijn eigen tonnen in zijn kelders. En die als de tijd ervoor klaar is de éénjarige en driejarige lambieken. We moeten eigenlijk spreken van seizoenen (en niet van 36 maanden). Die assembleert en in zijn eigen locatie bottelt. Dat is een steker.

Hopbier

Kleine_Schriek

Citaat van: Oscar op 06-01-2013  12:23 uZelf maken!  :brouwen:
Nee, ik steek liever  ;D

René K

Citaat van: toon van den broek op 06-01-2013  10:29 uHallo Biervrienden,

Volgende week zaterdag (12 jan) is er een treffen van de groep enthousiaste lambiekstekers in Linkebeek bij Brussel.

Het programma is als volgt:
-18.00u gezamenlijk bottelen en proeven van de gemaakte notenlambik
-19.00u voordracht van onze bekende Duitse Geuzesteker Uli over het inkopen van lambiek bij de diverse brouwerijen/stekerijen. Allerlei wetenswaardigheden worden verteld en ook zal aandacht gegeven worden over de manieren van opslag thuis. Vanzelf ook kunnen vragen gesteld worden.
-Bespreking/voorbereiding voor het 2e Festival voor de Amateurstekers.

De avond is voor iedereen vrij toegankelijk.

Adres: Het Labierint, St. Sebastiaanstraat 14, 1630 Linkebeek/Brussel. info@hetlabierint.be/02/3584630

Vriendelijke groet, Toon van den Broek

Hallo Toon! Ben je zelf ook hierbij aanwezig geweest? Zo ja hoe was het? Door de geuze die ik van je proefde op het bierfestival in Groningen heb ik ook de wens om (ooit) nog een lambiek/geuze te gaan maken.

Herman

Dat staat bij mij ook op de agenda, kunnen we onze lambieks wellicht blenden tot een geuze!

Oscar

Citaat van: Herman op 15-06-2013  00:12 uDat staat bij mij ook op de agenda, kunnen we onze lambieks wellicht blenden tot een geuze!

Volgens mij is er enkele jaren geleden (toen ik met mijn lambiek verhalen begon hierzo) al een keer een idee geopperd voor een Hollandse geuze... Het heeft nog heel wat jaren geduurd voordat mensen het lambiek avontuur (met wilde gist uit je eigen tuin) aan durfden. Nu heel langzaam beginnen er meer mensen te komen...

orangeloo

Klinkt goed, ben alleen na 1,5 jaar nog niet zeker of mijn variant uit het Zeeuws Vlaamse een succes is / wordt.
Want je geduld wordt bij deze "vergistingsmethode" wel erg op de proef gesteld  :gistsmile:
Nu 5 maanden op fles... en nog wat maantjes te gaan. Gelukkig hoef ik er niet bij te blijven staan.  :brouwen:

toon van den broek

Citaat van: orangeloo op 15-06-2013  06:15 uKlinkt goed, ben alleen na 1,5 jaar nog niet zeker of mijn variant uit het Zeeuws Vlaamse een succes is / wordt.
Want je geduld wordt bij deze "vergistingsmethode" wel erg op de proef gesteld  :gistsmile:
Nu 5 maanden op fles... en nog wat maantjes te gaan. Gelukkig hoef ik er niet bij te blijven staan.  :brouwen:

Hallo Orangeloo,
Vreemd dat je nu nog niet weet of je gebottelde lambiek een succes wordt. Na een jaar kan je toch al wel goed zeggen wat voor smaak eraan zit? Zelfs na een maand of 4 krijg je al een goede indruk welke kant het op gaat, hoewel er dan natuurlijk nog veel kan veranderen.
Heb gisteren mijn lambiek die op 27-2 van dit jaar gebrouwen is geproefd en ben er zeker tevreden mee.
Had deze nodig omdat ik weer een nieuwe blend gemaakt heb en geen suiker toe wil voegen voor de nagisting van mijn geuze. (Heb hiervoor 7% van deze jonge lambiek toegevoegd).
Mijn vraag: trek eens zo'n flesje open en beschrijf de smaken die je proeft.

Overigens: op 5 en 6 juli aanstaande sta ik ook op het Brettanomycesfestival in Amsterdam. Iedereen die benieuwd is na al die verhalen van me is uitgenodigd en welkom om eens te proeven.

Groetjes, Toon.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.