Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Beginners met nieuwe brouwerij op basis van HERMS

Gestart door Greggy, 08-04-2013 22:28 u

Vorige topic - Volgende topic

Greggy

Dag allen! :) Mijn eerste post op die mooie forum! (Ik zal mij/ons later deze week nog voorstellen in dit forum ok?)

Ik zal het kort proberen te houden. Ik lees heel veel over bier brouwen maar heb nog enkele vragen die ik niet zo snel beantwoord krijg, vandaar deze post. Met 'ik' bedoel ik eigenlijk wij; we gaan met z'n vieren aan brouwen beginnen. Vrouwen hebben we al...

Ons doel: lekker bier brouwen. Huidige stand van zaken: kadoset met Brouwmarkt pils gebrouwen (smaak: eerst interessant, maar het wordt stukken beter aangezien we de gist op kamertemperatuur zijn werk laten doen i.p.v. in de koude schuur... :)).
Maar we vinden het zelfs nu al een succes, dus we willen door gaan voor het echte werk!

Ons idee is een HERMS installatie te bouwen met de verwarming op elektra wegens het ontbreken van gas. We hebben al 3x 50 l fusten, het metalen frame wordt binnenkort gelast, etc. Momenteel proberen we het proces 100% duidelijk te krijgen om, op dit proces, een fraaie technische oplossing op te bedenken. Dit pakken we graag grondig aan. We hebben het tenslotte over bier.

In het kort onze opvatting over het proces (zoals we nu willen beginnen): mout kopen, HERMS bierfusten vullen met tapwater (door reverse osmose gehaald), water op juiste maischtemperatuur brengen, maischen (in ketel 2 via heat-exchanging in ketel 1) op verschillende temperaturen, overpompen naar ketel 3, (evt. spoelen ketel 2 en overbrengen naar ketel 3 etc...), wort 60-90 minuten koken in de kookketel met hop, afkoelen naar 20 graden. En daarna volgt het proces buiten de HERMS.

We zouden graag jullie mening willen hebben; hoe werkt het precies en hoe zouden jullie het aanpakken?

• Wat mag wel/niet tijdens het koken van het wort? Ik heb gelezen dat het warmte-element niet in het wort mag hangen om dat je daarmee het wort kapot zou koken. Maar hoe mag je het dan wel verwarmen? Het moet immers 60-90 minuten koken? Hoe groot mag je temperatuur-verschil zijn in het wort van je warmte-element (dompelaar) zonder dat het wort aangetast wordt?
  • Hoelang moet er gekookt worden? Is dit een vaste tijd voor alle bieren? Of doe je dit op gevoel? Beïnvloedt de duur de smaak nog?

Alvast superveel bedankt voor jullie feedback!

Ik neem er nog één...

RobinB

Hoi Greggy,

Vergeet in jullie enthousiasme niet het belangrijkste deel van het brouwen: Gecontrolleerd vergisten.
Dit levert meer op dan een fancy installatie, dus zéker een aanrader.

Om kort te zijn: Ja je kunt koken met een dompelaar en/of verwarmingselement ín de kookketel.
Waar je eea misschien mee verwart is het maischen, maar daar verwarmen jullie al indirect ivm de HERMS, dus dat is ook al geen issue meer.

Succes!

Greggy

Super, dank voor het snelle antwoord!

Gecontroleerd vergisten... Tja, wat zal ik zeggen: het 'kado-bierbrouw-setje' smaakte naar weinig nadat deze lang in de kou had gestaan. Nu is dit bier al in 1 week (binnen: 20 graden) enorm verbeterd. We hebben koolzuur! :) Dat hadden we eerst nauwelijks. Dus de gist gaat nog lekker door.

De stappen na het koelen staat mij niet meer 100% helder op het netvlies. Is er iets van een gouden lager/gist/bierregel? Of verschilt dit ook nog per type bier?

Bedankt!

RobinB

In het algemeen wil je een vlotte, maar niet exorbitante vergisting.
Vandaar temperatuurgecontrolleerd, du ook niet te koud. ;)

Ik weet niet of er een ondergist bij julle setje zat, vaak is dat niet het geval.

Ondergisters vergist je normaliter tussen 8-12 ºC.
Bovengisters tussen 18-20 of als je van erg fruitig bier houdt 22 ºC met een maximum rond 24 ºC. (uitzondering is de Belgian saison gist, die ca 30 ºC vereist)

Hevelen in de nagisting kan, hoeft niet. Koud lageren hoeft ook niet per se, maar kan een helderder bier opleveren .
Doorgaans is de meeste vergisting voorbij na een week, al kan het geen kwaad om daarna nog een paar weken te laten staan voor volledige uitgisting en klaring.
Maar belangrijkste: vergisten gaat niet op de klok, pas als het SG niet meer daalt is het uitvergist (of terminaal gestokt).
De beste vergisting krijg je met voldoende actieve gist. In het begin zijn korrelgisten hier erg handig voor, maar starters maken is ook niet heel moeilijk. Genoeg over te vinden op het forum, dus veel leesplezier gewenst!
:gistsmile:

:)

Jacques

Citaat van: Greggy op 08-04-2013  22:28 u
  • Wat mag wel/niet tijdens het koken van het wort? Ik heb gelezen dat het warmte-element niet in het wort mag hangen om dat je daarmee het wort kapot zou koken. Maar hoe mag je het dan wel verwarmen? Het moet immers 60-90 minuten koken? Hoe groot mag je temperatuur-verschil zijn in het wort van je warmte-element (dompelaar) zonder dat het wort aangetast wordt?
  • Hoelang moet er gekookt worden? Is dit een vaste tijd voor alle bieren? Of doe je dit op gevoel? Beïnvloedt de duur de smaak nog?

Het wort kapot koken zul je niet snel doen. Wel kun je meer Maillardreacties krijgen in je wort. Maillardreacties kleuren je bier donkerder en geven een "gebakken smaak" aan je bier. Maar het hoeft allemaal niet dramatisch te zijn. Zeker niet bij een donker bier.

Het is inderdaad gebruikelijk tussen de 60 en 90 minuten  te koken. Zelf houd ik tegenwoordig 60 minuten aan. Kost minder energie en bijkomend voordeel is dat het ook voor de schuimhoudbaarheid positief is.

Greggy

Hi Jacques, dank voor je antwort! ;-) Dit was namelijk precies mijn zorg. Ik meende ergens gelezen te hebben dat het wort 'verpest' kan worden door de boel te heet op te stoken. Bijvoorbeeld een dompelelement die erg heet wordt t.o.v. de temperatuur van het wort. Wij willen graag pils maken, dus een beetje lichte kleur heeft dan wel de voorkeur.

Mijn schoonpa had het al over het terugbrengen van het verschil tussen het dompelelement en de temperatuur van het wort; ofwel een vaste delta-t tussen beide. Maar met continu goed blijven roeren moet je een eind komen toch?

Ik zal mij maar meer gaan verdiepen in het temperatuurgecontroleerd gisten. We hebben nu gezien hoeveel 1 weekje al kan doen aan het bier...

Tips zijn altijd welkom! En zodra we aan de slag gaan zal ik het hier posten.

Jacques

Citaat van: Greggy op 09-04-2013  20:01 uHi Jacques, dank voor je antwort! ;-) Dit was namelijk precies mijn zorg. Ik meende ergens gelezen te hebben dat het wort 'verpest' kan worden door de boel te heet op te stoken. Bijvoorbeeld een dompelelement die erg heet wordt t.o.v. de temperatuur van het wort. Wij willen graag pils maken, dus een beetje lichte kleur heeft dan wel de voorkeur.

Als het dompelelement snel zijn warmte kwijt kan bijvoorbeeld doordat het wort met redelijke snelheid langs het element wordt gepompt is er natuurlijk ook niet zo veel aan de hand. Het gaat om de warmtebelasting van het wort.

Vergelijkbare Topics (7)

24116

Reacties: 39
Gelezen: 16240

10455

Reacties: 34
Gelezen: 18095

36617

Reacties: 12
Gelezen: 5188

16574

Reacties: 24
Gelezen: 6925

40898

Gestart door arambrouwer

Reacties: 4
Gelezen: 822

30963

Reacties: 10
Gelezen: 2744

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.