Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Abt Bij Bier

Gestart door stinkmuis, 07-04-2013 12:35 u

Vorige topic - Volgende topic

stinkmuis

Ik zou graag jullie mening en eventuele verbeterpunten horen over het volgende recept.

Naast bierbrouwen houd ik ook bijen en het leek mij leuk om die 2 zaken met elkaar te verbinden met een Abt Bij bier. Idee is als volgt.

Kleur: Aan het einde van een mooie zomerdag komen de bijen terug van hun laatste vlucht van de dag. dus amber= avondrood.

Kruiden: combinatie van sinaasappel, korriander en vlierbloesem doet mij een beetje denken aan Bloesem en Nectar.

Hop: heb voor nu maar ff een meer dan eens beproefde combinatie gebruikt. Maar ben eigenlijk op zoek naar een wat bloemig hopkarakter zonder in de IPA sferen terecht te komen. Dus graag advies

Uiteraard honing in de stort, en ook als bottelsuiker. Ik overweeg om de koning uit de stort pas na de hoofdvergisting toe te voegen. Gemengd met wat water, en alleen licht verwarmd om goed vloeibaar te maken. hoop zo wat meer honing aroma te proeven in het bier.

Gist: goed advies nodig.

Tarwemout toevoegen?

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk001
Naam receptAbt Bij Bier
Brouwdatum
BiertypeBières de Garde ambrée
Volume25,20 l
Begin SG1,073 SG
Berekende kleur (Morey)40 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)21 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd90 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,50 kgBEST malt RED XBest maltery40 EBC65,5 %
2,00 kgCara-pilsWeyermann4 EBC23,8 %
0,90 kgWilde bloemenhoningSupermarkt1 EBC10,7 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C1 min.60 min.2,2 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.2,2 l/kg

Hop
HoeveelheidNaam% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
41,1 gTettnanger3,5 %70 min.16,3 IBU
25,0 gSaaz3,8 %20 min.4,0 IBU
12,0 gSaaz3,8 %8 min.1,1 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
4,0 gKorianderzaadspecerijkoken
10,0 gSinaasappelschil, zoetspecerijkoken
10,0 gVlierbloesem (gedroogd)kruidkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
11,0 gNottingham (-)bovengist

RobinB

Als je doel een biere de garde is, is een gist zoals de Belle Saison wel aardig?

stinkmuis

Mijn doel is een lekker biertje, bierstijlen maken mij wat dat betreft minder uit. Zoek eigenlijk een gist die het bloemen, nectar idee een beetje benadrukt. Hoeft ook niet een korrelgist te zijn. Maar het idee van een belle saison klinkt goed.

RobinB

Ik kom daarmee omdat je dat als biertype aangeeft. Je kan ook recepten maken zonder het type in te vullen, mocht je dat verwarrend vinden.

Bloemetjes is lastig.
Een wat bloemige hop, zoals je denk ik al wel hebt kan helpen. Misschien een kleine, late gift Cascade of warrior?
Als gist eentje die zoetheid benadrukt, bij korrels denk ik dan vooral Windsor of S33, vloeibaar ga ik meer voor de Chimay gist. Vergisten op ca. 20 grc voor wat (maar niet teveel) bananige esters.

stinkmuis

Ik had biere de garde ff ingevuld als richtlijn voor SG, kleur en bitterheid, dat rekend wel makkelijk met die pijltjes en bedoelde dus wel iets in die geest. Warrior of Cascade als late aroma gift is inderdaad ook een goed idee. Maar dat zijn wel wat áanwezige'hopsoorten. hoeveel en hoelang raad je mij aan voor wat subtiele aroma's?

Die Chimay gist is Wyeast 1214 toch?

Bedankt vast voor het meedenken!

Gerb

Ik zou toch ook EK Goldings, Styrian Goldings of zelfs Saaz als bloemig omschrijven. Chimay gist lijkt me een goede keuze voor een honingbier.

seed7

Saphir is wel een bloemige hop.

Ingo

stinkmuis

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk001
Naam receptAbt Bij Bier
Brouwdatum
BiertypeBières de Garde ambrée
Volume25,20 l
Begin SG1,073 SG
Berekende kleur (Morey)40 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)25 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd90 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,50 kgBEST malt RED XBest maltery40 EBC65,5 %
2,00 kgCara-pilsWeyermann4 EBC23,8 %
0,90 kgWilde bloemenhoningSupermarkt1 EBC10,7 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C1 min.60 min.2,2 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.2,2 l/kg

Hop
HoeveelheidNaam% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
47,4 gTettnanger3,5 %60 min.18,8 IBU
25,0 gSaaz3,8 %20 min.4,0 IBU
15,0 gSaaz3,8 %8 min.1,4 IBU
12,0 gStyrian Goldings3,0 %8 min.0,8 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
4,0 gKorianderzaadspecerijkoken
10,0 gSinaasappelschil, zoetspecerijkoken
10,0 gVlierbloesem (gedroogd)kruidkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
1 pak(ken)Belgian Ale Yeast (1214)bovengist

dan ga ik hem volgend weekeinde maar eens zo proberen denk ik? EK goldiongs en saphir vallen voor nu even af, want die zijn niet als bloemen te krijgen. Ik krijg die pellettroep nooit zo goed uitgefilterd. En daarnaast voelen bloemen nu eenmaal meer ámbachtelijk'

Gerald

Ik heb onlangs de EKGbloemen gewoon bij Brouwmarkt gekocht.

RobinB

De gebruikte Saaz heeft ook wel wat bloemige associaties.
Als je een kleine gift Cascade wilt doen, zou ik denken aan 15 g op het eind, dus 5-0 minuten.

hobbybob

Kijk,  hier houd ik nou van, gewoon brouwen naar eigen idee en smaak en bierstijlen vergeten.

Wat leuk dat je ook nog bijen houdt, mijn zoon van 9 heeft het in zijn hoofd gehaald om imker te worden misschien dat ik eens met wat eigen brouwsels en mijn zoon bij je langs moet komen :weetniet:

Jacques

Citaat van: RobinB op 07-04-2013  21:02 uDe gebruikte Saaz heeft ook wel wat bloemige associaties.
Als je een kleine gift Cascade wilt doen, zou ik denken aan 15 g op het eind, dus 5-0 minuten.

Cascade associeer ik niet met een bloemig aroma. De hopgifte zoals die nu in het recept zit is prima voor een bloemig aroma.

stinkmuis

Beste Hobbybob, je mag altijd een keer langs komen met je zoon, hijsen we hem wel in een pak en mag hij in de kast kijken. Beste is wel om nog ff een maandje of meer te wachten. Bijen hebben het nu nog moeilijk door de lage temperatuur en daarna zijn ze bij het fruit. eind mei/ begin juni is prima. stuur maar een PM, dan regelen we wel wat.

On topic. Ik denk dat deze hopgift wel in de buurt kom van wat ik wil bereiken. Ik ga het zo maar eens brouwen en dan later bij sturen. Op en aanmerkingen blijven uiteraard meer dan welkom.

Vergelijkbare Topics (7)

44379

Gestart door Abrink88

Reacties: 8
Gelezen: 725

32394

Gestart door Eric v B

Reacties: 38
Gelezen: 9278

1715

Gestart door MO

Reacties: 110
Gelezen: 44564

36673

Reacties: 4
Gelezen: 1771

25207

Gestart door Jukkie

Reacties: 38
Gelezen: 30074

6896

Gestart door Jos Groen

Reacties: 27
Gelezen: 9270

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.