Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wort voor giststarter bewaren

Gestart door Woozl, 01-04-2013 19:37 u

Vorige topic - Volgende topic

Woozl

He allemaal,

Ik wil binnenkort een Orval kloon brouwen.
(Favoriete bier van mijn vrouw, bij succes dus een boost in respect, budget, goodwill en tolerantie  :biersmile:)
Tot nu toe heb ik nog nooit gist opgekweekt, maar wellicht ga ik eerst een lichte wort maken om de gist in te kweken.

Hoe kan ik die wort het beste bewaren?
Mijn idee is het om net als onze bessensap heet in een (uitgekookte) pot / fles te doen en die laten afkoelen zodat ie lucht dicht is.

Hoe idioot of briljant is dit idee?  :weetniet:

P.S. een volledige uiteenzetting van het opkweken van gist uit een depot is zeer wenselijk  :groots:

Paulus

Oscar

Je kunt zo'n wort inderdaad in dat soort flessen bewaren. Echter als je met moutextract werkt kun je precies (ongeveer, ± ) de hoeveelheid maken wat je nodig hebt voor je starter. Ik doe dan altijd het wort kokend heet in een grote beugelfles. Deze is dan de volgende dag afgekoeld en klaar voor gebruik van je giststarter.

Wat wel handig is (als je vaker gist gaat opkweken) om een magneetroerder + erlenmeyer aan te schaffen.  :brouwen:

Succes!  :degroeten:

Oscar

Citaat van: Woozl op 01-04-2013  19:37 uP.S. een volledige uiteenzetting van het opkweken van gist uit een depot is zeer wenselijk  :groots:

Depot uit de fles meteen in 500 ml gekoelde wort en laten vergisten met zoveel mogelijk zuurstof toevoer (Schudden, beluchten met een bruissteentje).

Als deze is uitvergist (1 of 2 dagen) dan laten bezinken en afgieten. Daarna 1 of 2 liter wort erop en dezelfde procedure herhalen... Daarna weer laten uitzakken. Wat je nu hebt opgekweekt kun je gebruiken voor je bier  :brouwen:

Woozl

Citaat van: Oscar op 01-04-2013  19:45 uWat wel handig is (als je vaker gist gaat opkweken) om een magneetroerder + erlenmeyer aan te schaffen.  :brouwen:

Budget is wel een beetje afhankelijk van het succes.

De kosten voor een wort koeler, gistkast, materiaal van hevelfilter staan inmiddels ook op de bankafschriften  :nut: met als resultaat (tot nu toe twee kratjes goed bier... ^-^

Hoe lang kan ik het wort zo bewaren?

Woozl

Citaat van: Oscar op 01-04-2013  19:48 uWat je nu hebt opgekweekt kun je gebruiken voor je bier  :brouwen:

Is mijn resultaat dan de smurrie die bezonken is?

Oscar

Citaat van: Woozl op 01-04-2013  19:51 uHoe lang kan ik het wort zo bewaren?

In die sappotjes wel vrij lang (enkele maanden).

Citaat van: Woozl op 01-04-2013  19:53 uIs mijn resultaat dan de smurrie die bezonken is?

Ja, dat is je gist die je moet gebruiken  :)

Woozl

Op welke SG moet het wort ongeveer uitkomen?

Oscar

Citaat van: Woozl op 01-04-2013  21:34 uOp welke SG moet het wort ongeveer uitkomen?

Dat weet jij toch ? Orval heeft 6,2% alcohol. Meet ff het eind SG van een glas Orval en je kunt het begin SG inschatten/uitrekenen.  :)

Woozl

Ik bedoelde voor de giststarter.

Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 01-04-2013  21:36 uDat weet jij toch ? Orval heeft 6,2% alcohol. Meet ff het eind SG van een glas Orval en je kunt het begin SG inschatten/uitrekenen.

Schijnbaar SG is 1001.

Hopbier

Henielma

Wort voor een giststarter ongeveer 1040 maken.

ciesvandekwis

Voor opkweek uit depot van fles toch enige nuance:

in de praktijk zal enkele ml depot in 500 ml wort niet werken, je werkt initieel beter met van die kleine brikjes appelsap.

Zelf doe ik het zo :

1. Ik schenk 1 -2 flesjes van het beoogde bier uit. Ik laat telkens ± 1-0.5 cm over in het flesje. Ik doe bij elk flesje meteen zo'n centimeter appelsap (merk maakt niks uit) en dek het terug af met de kroonkurk. Indien mogelijk in de buurt van een vlam werken (kaars, gasfornuis... = sterieler werken)
2. Volgende dag / 12u (je kan stap 1 doen bij zoveel mogelijk flesjes van hetzelfde bier, hoe meer hoe meer gist) giet ik al die 'klutskes' bij elkaar. Altijd werken naar sanitaire normen uiteraard! Het flesje met alle klustkes erin schud je goed en hevig om zuurstof erin te brengen. Daarna ballon of waterslot op het flesje en lekker warm wegzetten (in de buurt van de verwarming NOOIT erop).
3. Na ± 24 uur is de gist volop aan de gang. Dan enten op ± 250 ml wort en beluchten (pompje, schudden, ...), zorg altijd voor genoeg gistvoeding (1/2 koffielepeltje, paar druppen olijfolie)
4. 24 uur later opschalen naar 500ml
5. 24 uur later naar 1l
6. 24 uur later weer x2 en zo tot gewenst volume starter.
7. Als de starter op het gewenste volume is, na 24 uur de starter in de koelkast zetten gedurende enkele dagen om volledig te laten bezinken.
8. De dag van het brouwen de starter afgieten en weer activeren met vers wort (van het brouwsel zelf), dit hoeft niet zoveel te zijn, een half literke is al voldoende.
9. De starter walsen tot een homogeen mengsel en bij het bier in het gistingsvat voegen na het koelen.

Op het Vlaams forum werd al geopperd dat Orval nu een bottelgist heeft ipv de originele hoofdgist. Mijn ervaring is dat in de bottelgist ook nog de typische Brett-smaak zit, maar dat die niet meer zo ver doorgist als soms al eens gevreesd wordt.
Om een nog lager eind SG te bekomen kan je evt bijvoorbeeld met Westmallegist de hoofdgisting uitvoeren en dan na 5-tal dagen nog een kleine starter Orvalgist toevoegen.

Woozl

Citaat van: ciesvandekwis op 02-04-2013  14:35 u9. De starter walsen tot een homogeen mengsel en bij het bier in het gistingsvat voegen na het koelen.
Wat bedoel je met walsen?

Citaat van: ciesvandekwis op 02-04-2013  14:35 uOp het Vlaams forum werd al geopperd dat Orval nu een bottelgist heeft ipv de originele hoofdgist. Mijn ervaring is dat in de bottelgist ook nog de typische Brett-smaak zit, maar dat die niet meer zo ver doorgist als soms al eens gevreesd wordt.
Om een nog lager eind SG te bekomen kan je evt bijvoorbeeld met Westmallegist de hoofdgisting uitvoeren en dan na 5-tal dagen nog een kleine starter Orvalgist toevoegen.

Ik had ons forum hierover ook al doorgespit, en kwam tot de zelfde conclusie    :brouwen:

tjleet

Citaat van: Woozl op 02-04-2013  16:27 uWat bedoel je met walsen?
ik verwacht rond zwenken ;)

Woozl

Even een vraagje voor de ervaren opkwekers

Wat ik heb gedaan (als proef dus niet de nodige hygiëne in acht genomen):
Mijn vouw twee La Chouffe  laten opdrinken.
De drap onder uit de flesjes in een 500 ml erlenmeyer gedaan.
Hierin een beetje oplos wort gedaan (1040) met gistvoer en vervolgens op de magneetroerde gezet (en die af en toe een tijd laten draaien).
Na twee dagen 500 ml wort (met gistvoer) in een 2000 ml erlenmeyer gedaan een daar de inhoud van de 500 ml aan toegevoegd
Weer een tijdje laten lopen op de magneetroerder.
Af en toe belucht.. Beetje wort erbij.
Na een paar dagen laten bezinken de bovenste wort afgeheveld, 1000 ml verse wort.
Na twee dagen laten bezinken.

Als ik de slurry in een maatbeker giet (zonder de bovenste wort)
en een halve dag in de koelkast zet (dus de slurry zou nog iets in kunnen dikken.)
krijg ik dit:

Is dit genoeg slurry voor ca 25 l la Chouffe?

Paulus

Jacques

Citaat van: Woozl op 10-05-2013  15:26 u

Is dit genoeg slurry voor ca 25 l la Chouffe?

Paulus

Wat is je geplande begin SG?
Ik vermoed ergens rond de 1080...

In dat geval heb je eigenlijk wat weinig gist.
Volgens Mr Malty zou je 4 liter giststarter moeten gebruiken of zo'n 1250 ml slurry.

Toch vermoed ik dat de vergisting zonder al te veel moeilijkheden verloopt als je het wort na afkoelen voldoende belucht en deze voorziet van 2 g gistvoeding. Het beste kun je beluchten met een bruissteentje gedurende 60 minuten terwijl de gist al toegevoegd is. Door zo te werken krijg je een grotere vermeerdering van je gist. Doordat de gist al in het wort zit kan deze de toegevoegde zuurstof meteen gebruiken. Hierdoor wordt de kans op het ontstaan van oxidatiesmaakjes verminderd.

Woozl

Jacques,

Kun je me vertellen welke parameters je hebt gebruikt mij Mr Malty.
Hoe bepaal je e.e.a.?

Paulus

RobinB

MrMalty is ook in zekere zin een beetje natte vinger werk. Vooral het spelen met de dikte maakt de uitkomst vrij variabel. Zo te zien heb je >100 ml vrij dikke gist, dat moet wel voldoende zijn.

Voor de zekerheid kan je de suiker net na de hoofdgisting toevoegen? :brouwen:

Jacques

Citaat van: Woozl op 10-05-2013  22:52 uJacques,

Kun je me vertellen welke parameters je hebt gebruikt mij Mr Malty.
Hoe bepaal je e.e.a.?

Paulus

In dit geval kun je langs twee wegen de benodigde hoeveelheid gist bepalen.
Ten eerste als vloeibare gist. Ik kijk nog even en zie dat ik geen rekening gehouden heb met het feit dat je een magneetroerder gebruikt hebt. Bij het gebruik van een roerder heb je aan een starter van van 1,5 liter genoeg.
De andere weg is kijken naar de optie "Repitching from Slurry". Uitgaande van redelijk zuivere gist met 10% verontreiniging en een behoorlijke dikte met een factor 3,1 kom ik uit op 1250 ml. Waar ik even geen rekening mee gehouden had was de leeftijd van de gist. Als ik uitga dat de gist niet ouder is dan 1 week kom ik uit op 150 ml gistslurry.

Het valt dus wel mee met het te weinig gist hebben... Gelet daarop kun je het wort wat minder intensief beluchten.

Woozl

Bedankt voor de reacties..

Ik ga binnen kort voor het 'echie' opkweken.
En ik heb goede hoop dat het goed komt..

Paulus

Vergelijkbare Topics (7)

9282

Gestart door oranjeboombiertje

Reacties: 32
Gelezen: 16459

20889

Reacties: 22
Gelezen: 6725

40082

Reacties: 5
Gelezen: 1202

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.