Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vergistingstemperatuur

Gestart door kluukluuk, 27-03-2013 22:18 u

Vorige topic - Volgende topic

kluukluuk

16 februari heb ik een brouwsel gemaakt en een zakje safbrew-S33 gebruikt.
Ik heb de temperatuur langzaam opgevoerd vanaf 18 graden volgens het artikel van Adrie Otte.
Ik zit nu op 21 graden en heb nog hele lichte activiteit in het waterslot.
Als echter de temperatuur boven de 21 graden komt begint hij behoorlijk harder te borrelen.
Is het verstandig om de temperatuur nog meer op te voeren naar 22 graden of eventueel nog hoger of moet ik het gewoon nog een aantal dagen in deze toestand laten staan?
Mijn bedoeling was namelijk om aankomend weekend te gaan bottelen.

Jacques

Wat is het huidige SG, het begin SG en het SG na de hoofdgisting?

kluukluuk

Begin SG was 1078.
Huidige SG is ongeveer 1017 maar kan het niet zo heel erg duidelijk zien vanwege kunstlicht, zal morgen met daglicht nog even weer kijken.
SG na hoofdvergisting weet ik niet, omdat ik niet overhevel en (nog) niet precies weet wanneer deze ten einde is.

Jacques

De Fermentis S33 heeft volgens Fermentis een vergistingsgraad van 70%. Jij zit nu op 78%. Dat komt vaker voor als ik kijk naar de gegevens van het Groot gedroogd gist onderzoek.

In ieder geval is het niet te verwachten dat er nog veel suikers vergisten. Je zou voor een paar dagen de temperatuur een graadje hoger kunnen zetten maar nodig is dat denk ik niet. Meet het SG morgen op het einde van de dag nog een keer. Wanneer het SG niet gedaald is kun je met een gerust hart bottelen.

RobinB

Citaat van: Jacques op 28-03-2013  07:26 uDe Fermentis S33 heeft volgens Fermentis een vergistingsgraad van 70%. Jij zit nu op 78%. Dat komt vaker voor als ik kijk naar

De wortsamenstelling heeft daar natuurlijk ook invloed op. Vooral wanneer redelijk wat suiker, een "droog" maischschema en geen/weinig caramouten of donkere mouten zijn gebruikt kan de SVG hoger uitkomen dan in de standaard uitgangssituatie.

Jacques

Citaat van: RobinB op 29-03-2013  14:38 uDe wortsamenstelling heeft daar natuurlijk ook invloed op. Vooral wanneer redelijk wat suiker, een "droog" maischschema en geen/weinig caramouten of donkere mouten zijn gebruikt kan de SVG hoger uitkomen dan in de standaard uitgangssituatie.

Precies. Daarom zou je eigenlijk ook moeten weten onder welke omstandigheden de waarde van Fermentis tot stand is gekomen. Ze zullen een standaardwort hebben gemaakt maar is die gemaakt volgens de EBC-waarde? En hoeveel gist hebben ze gebruikt en bij welke temperatuur is er vergist? Allemaal factoren die van invloed zijn.

In dit geval zit kluukluuk behoorlijk ver boven de waarde van Fermentis. Veel kans dat het SG nog verder daalt is niet te verwachten.

Brouwter

Citaat van: kluukluuk op 27-03-2013  22:18 uvolgens het artikel van Adrie Otte.

Heb je een linkje?

kluukluuk

kluukluuk

Ik moet wel even zeggen dat mijn eind SG, vorige week zaterdag, tijdens het bottelen 1022 was ipv 1017.
Ik had in eerste instantie gemeten met refractometer, maar kon bijna geen scheidingslijn zien.
Vlak voor het bottelen heb ik met de "dobber" gemeten en met refractometer.
Refractometer was nog steeds "onzichtbaar" en dobber gaf 1022 aan.
Vergistingsgraad valt dus iets lager uit dan in eerste instantie gedacht.

William

Citaat van: kluukluuk op 07-04-2013  23:47 uRefractometer was nog steeds "onzichtbaar" en dobber gaf 1022

Heb je de refractometer wel scherpgesteld (met het oculair). Bij bottelen zou het zo helder moeten zijn dat het goed afleesbaar is.

Jacques

Je zit nu op een vergistingsgraad van zo'n 72%. Nog altijd boven de Fermentis waarde maar niet zo veel. Je wortsamenstelling zal daar wel debet aan zijn. Zou je ter leering ende vermaeck je volledig recept willen posten?

RobinB

Die 72% is te verwachten obv de gegevens van Fermentis, ook daar zit er natuurlijk enige spreiding om het gemiddelde.
Hoeft dus niet per se aan de wortsamenstelling te liggen, al is dat ook goed mogelijk.

tjleet

Citaat van: kluukluuk op 07-04-2013  23:47 uIk had in eerste instantie gemeten met refractometer, maar kon bijna geen scheidingslijn zien.
...
Refractometer was nog steeds "onzichtbaar" en dobber gaf 1022 aan.
Had je goed gelagerd? Door de aanwezige gist is de scheidingslijn niet altijd duidelijk. Ik heb hier op het forum een handige tip gelezen door een klein gedeelte bier door een watje of keukenpapier op te zuigen en dat op je refactometer te druppelen. Hierdoor krijg je een heldere vloeistof die ook een duidelijke scheidingslijn oplevert.
Even los van enige verplaatste discussie over vergistingsgraad, is je jong bier lekker? ;)

Jacques

Citaat van: RobinB op 08-04-2013  08:52 uDie 72% is te verwachten obv de gegevens van Fermentis, ook daar zit er natuurlijk enige spreiding om het gemiddelde.
Hoeft dus niet per se aan de wortsamenstelling te liggen, al is dat ook goed mogelijk.

Wyeast geeft een range aan. Het is jammer dat Fermentis dit niet doet want er zit inderdaad altijd een bandbreedte in de vergistingsgraad, zelfs als de hoeveelheid gist en de vergistingstemperatuur hetzelfde zijn. Er zijn van brouwsel tot brouwsel kleine verschillen.

RobinB

Klopt.
Wyeast houdt voor (bijna?) alle stammen een bereik van +- 2 procentpunten aan.
Ik verwacht minimaal dezelfde precisie van Fermentis, dus het lijkt me niet onredelijk om daarvoor ook +- 2 procentpunten aan te houden. In het ergste geval zit je dan wat ruim.
Je zou het gebrek aan gerapporteerd bereik namelijk ook kunnen interpreteren als een bereik van minder dan +- 0,5 procentpunt.

kluukluuk

Citaat van: Jacques op 08-04-2013  07:35 uJe wortsamenstelling zal daar wel debet aan zijn. Zou je ter leering ende vermaeck je volledig recept willen posten?

19 liter maischwater
8 liter spoelwater
5 kilo pilsmout
600 gr suiker
38 gram Hallertau Perle hop 9% (60 min koken)
1 zakje safbrew S-33 gist

Maischschema:
1. 30 min op 63 graden
2. 30 min op 73 graden

Vergisting:
3 dagen 17.7 graden
2 dagen 18.2 graden
2 dagen 18.5 graden
daarna (op gevoel) over een week langzaam opgevooerd naar uiteindelijk 22 graden

Begin SG 1078
Eind SG 1022

Citaat van: tjleet op 08-04-2013  09:16 uHad je goed gelagerd? Door de aanwezige gist is de scheidingslijn niet altijd duidelijk. Ik heb hier op het forum een handige tip gelezen door een klein gedeelte bier door een watje of keukenpapier op te zuigen en dat op je refactometer te druppelen. Hierdoor krijg je een heldere vloeistof die ook een duidelijke scheidingslijn oplevert.
Even los van enige verplaatste discussie over vergistingsgraad, is je jong bier lekker? ;)

Bedankt voor de tip.
Ik denk inderdaad dat de troebelheid de oorzaak was.
Mijn lagering liet inderdaad wat te wensen over.... te ongeduldig denk ik....  ;D
Jongbier smaakte goed  :proost:

RobinB

Wat was je rendement?
Of wat was je volume van die 1078?

Jacques

Citaat van: kluukluuk op 08-04-2013  22:32 u19 liter maischwater
8 liter spoelwater
5 kilo pilsmout
600 gr suiker
38 gram Hallertau Perle hop 9% (60 min koken)
1 zakje safbrew S-33 gist

Maischschema:
1. 30 min op 63 graden
2. 30 min op 73 graden

Vergisting:
3 dagen 17.7 graden
2 dagen 18.2 graden
2 dagen 18.5 graden
daarna (op gevoel) over een week langzaam opgevooerd naar uiteindelijk 22 graden

Begin SG 1078
Eind SG 1022

Je hebt dus alleen pilsmout en wat suiker gebruikt. Ok dan is het niet zo vreemd dat je een iets hogere vergistingsgraad dan Fermentis aangeeft.

kluukluuk

Citaat van: RobinB op 08-04-2013  22:40 uWat was je rendement?
Of wat was je volume van die 1078?

Er ontstond 17,5 liter in het gistvat waarvan ik 2 kratjes en 3 flesjes overhield.

Citaat van: Jacques op 08-04-2013  22:41 uJe hebt dus alleen pilsmout en wat suiker gebruikt. Ok dan is het niet zo vreemd dat je een iets hogere vergistingsgraad dan Fermentis aangeeft.

Ja, moet simpel beginnen he als beginnende brouwer...
Als ik trouwens mout gebruik met een hogere EBC heeft dit dan alleen invloed op de kleur of ook veel op de smaak?

RobinB

Citaat van: kluukluuk op 08-04-2013  23:09 uEr ontstond 17,5 liter
Aha, dan heb je redelijk wat suiker toegevoegd en zou ik eigenlijk je SVG nog hoger verwachten. Maar als het stabiel was op 1022, zal het wel uitvergist geweest zijn.

CiteerAls ik trouwens mout gebruik met een hogere EBC heeft dit dan alleen invloed op de kleur of ook veel op de smaak?

Beide, ook het type maakt hierbij uit: caramout, broei-aromamout of gebrandde mout. :)
Lees maar eens de verschillende smaakomschrijvingen bij bijv Brouwland (of een wiki?)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.