Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bierproeverij samenstellen

Gestart door BRAAF bier, 21-02-2013 12:25 u

Vorige topic - Volgende topic

BRAAF bier

Hi gasten,

Het is zover gekomen dat ik aangeboden heb een bierproeverij samen te stellen voor een klasgenoot van me die gek is van whisky.
Ik wil hem een vrij diverse avond geven. Brouwproces uitleggen enz. Gewoon voldoende achtergrond informatie.
Maar ook een bier met een verhaal erachter of iets wat juist opvalt.

Ik wil ±5 bieren selecteren.
Ik heb er al 2 'vast' staan. Maar ik zou graag wat invulling of feedback van jullie willen krijgen.
1. Jopen Koyt
Motivatie: Omdat er geen hop in verwerkt zit. Leek me wel leuk qua smaak en techniek (omdat ik hem uitleg hoe het brouwen gaat)

2. Rodenbach
Motivatie: Vanwege de rijping op de vaten en zijn whisky interesse. Heb ook gedacht aan een Barrel Aged, maar dat is misschien TE heftig.

Tips en aanvullingen zijn welkom.

En mocht iemand me wat mout en hop toe willen en kunnen sturen zou ik dat helemaal geweldig vinden. Maakt het plaatje compleet natuurlijk.

Robbert

heijligers

- bier op basis van geturfde whiskymout;
- iets lekker hoppigs;
Waar wil je verder naartoe? Koppeling tussen whisky en bier of gewoon verschillende bierstylen laten proeven?

BRAAF bier

Citaat van: heijligers op 21-02-2013  13:23 u- bier op basis van geturfde whiskymout;
- iets lekker hoppigs;
Waar wil je verder naartoe? Koppeling tussen whisky en bier of gewoon verschillende bierstylen laten proeven?

Ik wil hem kennis laten maken met het feit dat bier niet altijd bier is.
Een IPA is inderdaad wel een goede. Heb je nog namen betreft die whiskymout?

Drents Hopbier

Citaat van: BRAAF bier op 21-02-2013  17:28 uIk wil hem kennis laten maken met het feit dat bier niet altijd bier is.

Lijkt me moeilijk: bier is bier. Je bedoelt misschien niet alle bier is pils.

Hopbier

BRAAF bier

Citaat van: Drents Hopbier op 21-02-2013  17:44 uLijkt me moeilijk: bier is bier. Je bedoelt misschien niet alle bier is pils.

Hopbier
Gelukkig snap je me. Maar ik begrijp ook het punt dat je wilt maken..

heijligers

Citaat van: BRAAF bier op 21-02-2013  17:28 u. Heb je nog namen betreft die whiskymout?
De Beerskey van de Muifelbrouwerij van MO

Brouwter

Ik heb nu twee keer een proeverij samengesteld. Beide keren een thema. Eerste keer "juridische" bieren (allemaal een rechtszaak over geweest of ze hebben een keurmerk of iets dergelijks) en tweede keer "muzikale" bieren (muziekassociatie in de naam of anderszins iets met muziek te maken).

Belangrijk bij iedere proeverij is om van laag naar hoog op te bouwen qua alcoholpercentage. Ik heb steeds vijf rondes gedaan - de eerste van zo'n 4% tot 11% de tweede van zo'n 5% tot 8%.

Het laten proeven van verschillende stijlen is natuurlijk top bij een proeverij. Zo heb je altijd wel wat wils er tussen zitten.

Als ik jou zo hoor, zou ik wat uitgesproken bieren nemen om hem te overtuigen dat bij bier veeeeeeeeeeel meer smaakmogelijkheden mogelijk zijn  dan bij whiskey. En uiteraard een whiskey-matured biertje! De Dochter Van de Korenaar Embrasse Peated Oak Aged Ardbeg is een van mijn favorieten. Maar het Whitelabel van Emelisse is ook prima.

Daarnaast wellicht een IPA, een porter, een weissen en een blonde? Zoiets? Verzin een leuk thema om als 'rode draad' te gebruiken!

BRAAF bier

Citaat van: Brouwter op 21-02-2013  18:04 uIk heb nu twee keer een proeverij samengesteld. Beide keren een thema. Eerste keer "juridische" bieren (allemaal een rechtszaak over geweest of ze hebben een keurmerk of iets dergelijks) en tweede keer "muzikale" bieren (muziekassociatie in de naam of anderszins iets met muziek te maken).

Belangrijk bij iedere proeverij is om van laag naar hoog op te bouwen qua alcoholpercentage. Ik heb steeds vijf rondes gedaan - de eerste van zo'n 4% tot 11% de tweede van zo'n 5% tot 8%.

Het laten proeven van verschillende stijlen is natuurlijk top bij een proeverij. Zo heb je altijd wel wat wils er tussen zitten.

Als ik jou zo hoor, zou ik wat uitgesproken bieren nemen om hem te overtuigen dat bij bier veeeeeeeeeeel meer smaakmogelijkheden mogelijk zijn  dan bij whiskey. En uiteraard een whiskey-matured biertje! De Dochter Van de Korenaar Embrasse Peated Oak Aged Ardbeg is een van mijn favorieten. Maar het Whitelabel van Emelisse is ook prima.

Daarnaast wellicht een IPA, een porter, een weissen en een blonde? Zoiets? Verzin een leuk thema om als 'rode draad' te gebruiken!

Ik denk dat mijn thema 'bescheiden maar toch anders' is.
Zoals ik in mijn OP al aangeef betreft de Koyt en de Rodenbach..

Wel interessante thema's hoor!

seed7

Citaat van: BRAAF bier op 21-02-2013  18:43 uIk denk dat mijn thema 'bescheiden maar toch anders' is.

Daarin past Störtebeker Roggen-Weizen wel denk ik, weet niet of die in Nederland verkrijgbaar is.

s7.

BRAAF bier

Bedankt Seed7!
Enig idee waar hij wel te krijgen is? Ergens in België of zo?

seed7

Citaat van: BRAAF bier op 21-02-2013  22:09 uBedankt Seed7!
Enig idee waar hij wel te krijgen is? Ergens in België of zo..?

Duitse bier webshop zoeken, b.v. deze

s7.

RobinB

St. Peters whisky, 1488 (weet brouwerij niet meer), adelscott, beersky en als contrast Schlenkerla rauchbier. Heb je een heel aardig pallet aan whisky-mout bieren.

BRAAF bier

Citaat van: seed7 op 21-02-2013  22:33 uDuitse bier webshop zoeken, b.v. deze

s7.

Bedankt Seed7.
Heb de website even bekeken en er staan wel meer lekkere dingen tussen.
Maar de verzendkosten zijn me iets aan de hoge kant (15,-)
Enig idee of ik het nog ergens anders kan vinden, eventuel goedkoper?

Hans VH

Citaat van: BRAAF bier op 21-02-2013  18:43 uIk denk dat mijn thema 'bescheiden maar toch anders' is.
Zoals ik in mijn OP al aangeef betreft de Koyt en de Rodenbach..

Wel interessante thema's hoor!
Onlangs deed ik een degustatie met als drieledige doelstelling:
- kennis laten maken met brouwproces
- kennis laten maken met diverse bierstijlen
- vooral onbekende(re) voorbeelden van de bekende bierstijlen, alternatieven van kleine brouwerijen voor de Leffes, Duvels, Westmalles van deze wereld.

Daarom geen exoten zoals whiskybier of modetrends zoals de IPA, maar klassiekers zoals blond, Vlaams rood, saison, brut bier, sterk blond, dubbel...

Voor mezelf ging ik de uitdaging aan dat de meeste bieren voor het publiek onbekend waren. Ik mag zeggen dat mijn opzet behoorlijk geslaagd was.

Tip: als je die kan vinden zou ik Rodenbach Grand Cru of zelfs Rodenbach Vintage nemen. Deze laatste was het enige bier in de reeks afkomstig van een grote brouwerij, maar door zijn bijzonderheid toch onbekend bij het grootste deel van het publiek.

Aart

Citaat van: Hans VH op 01-03-2013  17:02 uDaarom geen exoten zoals whiskybier of modetrends zoals de IPA, maar klassiekers zoals blond, Vlaams rood, saison, brut bier, sterk blond, dubbel...
Off topic:
De IPA bestaat al sinds 1820 en is de basis voor klassieke bierstijlen als pale ale en bitter (zie 'Designing Great Bears' van Ray Daniels). Dat de IPA de laatste jaren weer heel erg 'in' is maakt het nog geen modetrend. Volgens mij is het een (Engelse) klassieker die de laatste jaren door velen wordt doorontwikkeld.

Wel een 'exoot', want hij komt niet uit België.

RobinB

Vergelijkbare Topics (2)

24407

Reacties: 15
Gelezen: 7408

33481

Reacties: 6
Gelezen: 4695

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.