Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hevel en hygiëne

Gestart door dutch food geek, 11-02-2013 11:26 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Citaat van: dutch food geek op 11-02-2013  13:39 uHet was bij mij gewoon zoiets van hè ???
Ikke niet snappen niet...

Waarschijnlijk maakt het inderdaad niet zoveel uit
maar ik ga wel even nadenken over een manier... stukje folie of een los extra buisje vind ik wel een oplossing...

Alcohol doodt nog geen bacteriën met een procent of 5, daar heb  je er echt meer voor nodig.
Anders zou het laatste stukje vergisting in de fles ook nooit lukken, want dan zou het gist dood zijn.
Je krijgt hoogstens dronken bacteriën :D

Er is een groot verschil in infectiegevoeligheid tussen wort en (jong)bier.
In wort kunnen heel veel verschillende micro-organismen zich ontwikkelen.
In bier niet en wel om de volgende redenen:
- lagere pH-waarde. Zodra de vergisting begint daalt de pH in belangrijke mate. Veel micro-organismen kunnen niet tegen een lage pH-waarde;
- koolzuurontwikkeling. Veel micro-organismen hebben zuurstof nodig of ontwikkelen zich niet zo goed in een koolzuurrijke omgeving;
- vermindering van de hoeveelheid voedingsstoffen. Niet alleen minder suikers maar ook de verminderde hoeveelheid aminozuren is belangrijk. De gist heeft die gebruikt voor de aanmaak van nieuwe cellen. Minder voeding maakt dat de groei van micro-organismen minder snel verloopt.
- alcoholvorming. Een hoog alcoholgehalte is giftig voor veel micro-organismen, zelfs ook voor biergist. Het remt de groei bij lagere gehalten.

Het een en ander maakt dat jongbier veel minder bevattelijk is voor infecties dan wort. Dat is gelukkig voor ons want dat maakt dat we minder risico's lopen op infecties tijdens het overhevelen en bottelen. Maar ook dan moet je waakzaam blijven. Een infectie zit in een klein hoekje en ligt altijd op de loer.

dutch food geek

Ik maak wel wat los met mijn simpele vraagje  :-[

Maar ik snap dus dat het geen probleem hoeft te zijn en anders kan ik er wel een workaround op vinden.
Automatische hevel komt er denk ik nog wel eens, maar ik wilde de eerste investering ook niet al te gek maken. Dus startpakket en daar zit een aanzuighevel in.

dutch food geek

Citaat van: Jacques op 12-02-2013  12:16 uEr is een groot verschil in infectiegevoeligheid tussen wort en (jong)bier.
In wort kunnen heel veel verschillende micro-organismen zich ontwikkelen.
In bier niet en wel om de volgende redenen:
- lagere pH-waarde. Zodra de vergisting begint daalt de pH in belangrijke mate. Veel micro-organismen kunnen niet tegen een lage pH-waarde;
- koolzuurontwikkeling. Veel micro-organismen hebben zuurstof nodig of ontwikkelen zich niet zo goed in een koolzuurrijke omgeving;
- vermindering van de hoeveelheid voedingsstoffen. Niet alleen minder suikers maar ook de verminderde hoeveelheid aminozuren is belangrijk. De gist heeft die gebruikt voor de aanmaak van nieuwe cellen. Minder voeding maakt dat de groei van micro-organismen minder snel verloopt.
- alcoholvorming. Een hoog alcoholgehalte is giftig voor veel micro-organismen, zelfs ook voor biergist. Het remt de groei bij lagere gehalten.

Het een en ander maakt dat jongbier veel minder bevattelijk is voor infecties dan wort. Dat is gelukkig voor ons want dat maakt dat we minder risico's lopen op infecties tijdens het overhevelen en bottelen. Maar ook dan moet je waakzaam blijven. Een infectie zit in een klein hoekje en ligt altijd op de loer.

Helder!
ik ga mijn wort ook overzetten zonder hevel, dus dat zou geen probleem mogen zijn...

Niels B.

Wij gebruiken het vacuumpompje voor de wijnflessen om de hevel aan te zuigen. Dit nadat de mond eenmaal is verbrand na het hete wort aan te hebben gezogen ;)

Het werkt prima, en na desinfecteren van "stopje" wat op de fles hoort, is dat risico ook verdwenen.

Zijn ze toch nog ergens goed voor: http://wijn.blog.nl/algemeen/2006/12/18/vacuumpompen_is_onzin

RobinB

Citaat van: dutch food geek op 12-02-2013  12:17 uautomatische hevel komt er denk ik nog wel eens, maar ik wilde de eerste investering ook niet al te gek maken.

Het klinkt sjieker dan het is:

ca. € 15 :)

Vergelijkbare Topics (7)

41168

Reacties: 17
Gelezen: 2192

448

Gestart door den_organolept

Reacties: 5
Gelezen: 3174

18-12-2002 22:17 u
door den_organolept
15969

Reacties: 9
Gelezen: 9851

13934

Reacties: 16
Gelezen: 6430

25327

Reacties: 14
Gelezen: 6890

35504

Gestart door Enos

Reacties: 32
Gelezen: 8672

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.