Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gebotteld na lage vergistingsgraad

Gestart door Wouters, 28-01-2013 10:15 u

Vorige topic - Volgende topic

Wouters

Op oudjaarsdag heb ik met mijn broertje een volmout dubbel gebrouwen met een begin-SG van 1074. De gebruikte gist was Brewferm TOP korrelgist.
Na twee weken hebben we het bier (eind-SG 1026) gebotteld met 7 g suiker per liter. Er was toen al een week geen activiteit meer van het gistvat, dus we gingen ervan uit dat het gistproces klaar was. We hebben hiermee een vergistingsgraad van 65% gehaald, zeer laag dus. Maischschema: storten bij 55 ºC, 63 ºC 45 min, 73 ºC 30 min, 78 ºC 5 min.
Het bier staat nu al twee weken op fles en het SG is nog steeds 1026, net als een week geleden. Er zit redelijk wat koolzuur in, maar bij openen (bij 19 ºC) komt er geen schuim uit en de schuimkraag ziet er goed en vol uit. De flesjes hebben ook die hele tijd in 19 ºC gestaan.
Achteraf hebben we begrepen dat zo'n lage vergistingsgraad weleens voor problemen zou kunnen zorgen (ontploffen van flesjes, schuimers, ...).

Nu is mijn vraag: zijn we inmiddels uit de gevarenzone, of kan de hergisting nog steeds flink op gang komen?

Adrie

Als het bier op druk is en goed smaakt, zet ze dan koud weg. De gist wordt dan veel minder actief of zelfs inactief, zodat het gevaar van ontploffende flessen kleiner wordt. Bovendien blijft het bier langer goed.

Overigens zou ik met een dergelijk maischschema een verder uitvergist bier verwachten, maar aan de andere kant staat de Brewferm top niet bepaald bekend als een stevige doorgister. Hoeveel gist heb je gebruikt op hoeveel liter bier?

Wouters

Beste Adrie,

Bedankt voor je reactie.
De hoeveelheid gist weet ik niet precies, Sjef van De 3 Horne heeft het voor me afgemeten als zijnde voldoende voor 20 liter. Vervolgens hebben we de gist gelijk verdeeld over twee emmers met beide een kleine 10 liter.
Omdat de hergisting op fles goed op gang was gekomen na het toevoegen van de bottelsuiker en nu zeker een week het SG gelijk is gebleven hoopte ik dat dit betekent dat het bier is uitvergist.
Ik ga ze in ieder geval kouder wegzetten (± 15 ºC).

Jacques

Citaat van: Wouters op 28-01-2013  10:15 uAchteraf hebben we begrepen dat zo'n lage vergistingsgraad weleens voor problemen zou kunnen zorgen (ontploffen van flesjes, schuimers, ...).

Nu is mijn vraag: zijn we inmiddels uit de gevarenzone, of kan de hergisting nog steeds flink op gang komen?

Je hebt een vergistingsgraad van 65% terwijl de de gemiddelde vergistingsgraad van deze gist 73% is. Toch is een vergistingsgraad van 65% niet uitzonderlijk.

Om te ontdekken of er nog veel vergistbare suikers in het bier zit, kun je 2 flesjes extra warm weg te zetten. Doe voor de zekerheid een doek om de flessen en zet ze in een kartonnen doos. Open over een week het eerste flesje en 2 weken later het tweede flesje (dat flesje heeft dus in totaal 3 weken warm gestaan).
Breng de flesjes die warm hebben gestaan voorafgaande aan het openen op dezelfde temperatuur als een flesje van de de rest van het bier. Vergelijk de bieren onderling. Als het bier dat warm gestaan heeft ongeveer net zo veel koolzuur heeft was het bier gewoon uitgegist toen je het bottelde.

Laat je resultaten even weten hier op het forum. Hier kunnen we allemaal van leren.

RobinB

Citaat van: Wouters op 28-01-2013  11:42 uDe hoeveelheid gist weet ik niet precies, Sjef van De 3 Horne heeft het voor me afgemeten als zijnde voldoende voor 20 liter.
Ah, waarschijnlijk te weinig als het overeenkomt met de hoeveelheden die Cor (Kleine minstreel) destijds meekreeg... :-\

Wouters

Bedankt voor jullie reacties!

Ik ga het bier kouder wegzetten en hou een paar flesjes warm achter om te kunnen vergelijken. Zodra ik hier resultaat van heb zal ik het hier laten weten.

Jacques

Citaat van: Wouters op 29-01-2013  08:54 uIk ga het bier kouder wegzetten en hou een paar flesjes warm achter om te kunnen vergelijken. Zodra ik hier resultaat van heb zal ik het hier laten weten.

Bedankt alvast!

Oscar

Citaat van: Wouters op 28-01-2013  10:15 uDe gebruikte gist was Brewferm TOP korrelgist.

Dit is een zeer vervelende gist (vind ik). 1020 is toch wel zijn ultieme eindstation en bij te weinig gist gift zal dit inderdaad nog wel iets hoger liggen... Deze gist gewoon niet meer gebruiken ;) tenzij je zeer tevreden bent over deze gist.

fwouters

Ah, daar heb je een punt.
Ik zit met een vergelijkbaar probleem. Ik had enorm goede vergisting na een dag en na 2 dagen was er totaal geen activiteit meer, met eenzelfde maischschema als hierboven. Gewoon de voorgeschreven hoeveelheid gist toegevoegd en op 22 graden gecontroleerd vergist. Zelfs nog een half zakje extra gist toegevoegd, maar dat had geen resultaat en ook voorzichtig gezwenkt met het vat. Allemaal geen resultaat op het waterslot merkbaar.
Nu staat hij inmiddels een week zo. Wat zal ik ermee doen? Ik zal nu eens het SG gaan meten.

Wouters

Had jij ook Brewferm TOP gebruikt?
Mijn hoofdgisting was na drie-vier dagen op 19 ºC afgelopen. Hierna bubbelde hij af en toe nog een beetje. Al snel was er helemaal geen activiteit meer. Vanaf toen bleef het SG ook gelijk.
Je kunt het overhevelen naar een schoon vat om het te laten klaren. Dan kun je meteen het SG meten, ik ben benieuwd of je een soortgelijk resultaat hebt.
Wat was je begin SG?

fwouters

Deed een experiment met een blonde en een tripel, voor beiden 10 l met een zakje TOP (voor 10 l) en 10 l met een half zakje S33 (5,6 g).
In totaal dus vier vaten. Bij mij geen enkele bubbel meer na een paar dagen. S33 vertoont hetzelfde gedrag als de TOP, dus wellicht is er meer aan de hand.

Blonde met S33: Start 1067 (23-1), huidig SG 1035 (9,0 Brix) --> omgerekend is dat 1017
Blonde met TOP: Start 1067 (23-1), huidig SG 1034 (8,8 Brix) --> omgerekend is dat 1016

Tripel met S33: Start 1082 (24-1), huidig SG 1042 (10,6 Brix) --> omgerekend is dat 1013
Tripel met TOP: Start 1082 (24-1), huidig SG 1040 (10,0 Brix) --> omgerekend is dat 1015

Jacques

Dat je vergelijkbaar effect hebt bij beide gisten is niet zo vreemd.
Volgens het Groot gedroogde gist onderzoek heeft de Top een gemiddelde vergistingsgraad van 73% en de S33 72%.

Kijk ook eens op deze pagina van de wiki.

fwouters

Citaat van: Jacques op 30-01-2013  21:11 uDat je vergelijkbaar effect hebt bij beide gisten is niet zo vreemd.
Volgens het Groot gedroogde gist onderzoek heeft de Top een gemiddelde vergistingsgraad van 73% en de S33 72%.

Kijk ook eens op deze pagina van de wiki.

Bedankt voor het overzicht Jacques; ik had al eerder ergens een presentatie van je gezien met deze resultaten erin. Perfect overzicht!
Ik zit nu op zo'n 62% voor de Blond en 68% voor de Tripel. Maar wat mij verbaasde is dat alle vier de vaten al na 2 dagen stopten met bubbelen. Daarmee lijkt mij de activiteit op zijn einde?
Kan ik het beste gewoon nog een weekje wachten, nog een SG nemen om te kijken of hij verder is gedaald, en zo niet bottelen met alleen wat toegevoegde suiker?
Ik ben namelijk bang dat de gist dan niet meer actief genoeg is voor de hergisting op de fles (en daarmee zijn we gelukkig weer ontopic).

Jacques

Citaat van: fwouters op 31-01-2013  09:00 u1- Kan ik het beste gewoon nog een weekje wachten, nog een SG nemen om te kijken of hij verder is gedaald, en zo niet bottelen met alleen wat toegevoegde suiker?
2 - Ik ben namelijk bang dat de gist dan niet meer actief genoeg is voor de hergisting op de fles (en daarmee zijn we gelukkig weer ontopic).

1 - Helemaal goed!
2 - Daar hoef na een week niet bang voor te zijn. Dergelijke problemen kun je wel krijgen als je langer dan 3 weken het bier laat staan na de hoofdgisting. Ligt ook aan de gebruikte gist.

fwouters

Ah, bedankt wederom, dat geeft weer wat vertrouwen! Ik dacht echt dat er iets mis was nadat al na twee dagen geen activiteit meer in het waterslot aanwezig was.

Vergelijkbare Topics (7)

15814

Reacties: 53
Gelezen: 26021

23522

Reacties: 7
Gelezen: 3758

27900

Reacties: 8
Gelezen: 4012

5746

Reacties: 9
Gelezen: 3425

40378

Reacties: 2
Gelezen: 794

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.