Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Te veel gist

Gestart door ym, 27-01-2013 20:57 u

Vorige topic - Volgende topic

ym

Bij het brouwen van een Brewferm blik diabolo (9 liter bier) dacht ik eens een andere gist te gebruiken, dus heb een pakje Safbrew T-58 korrelgist gebruikt in plaats van de meegeleverde pakje. Na het toevoegen van de gist viel me echter pas op dat het pakje Safbrew vermeld staat dat het voldoende is voor 20-30 liter, ruim meer dan de 9 die ik aan het maken ben dus. Wat zal het gevolg zijn? Kan 'te veel' gist kwaad? Gaat het wort sneller vergisten? of?

Hoppenbrouwers

Citaat van: ym op 27-01-2013  20:57 uBij het brouwen van een Brewferm blik diabolo (9 liter bier) dacht ik eens een andere gist te gebruiken, dus heb een pakje Safbrew T-58 korrelgist gebruikt in plaats van de meegeleverde pakje. Na het toevoegen van de gist viel me echter pas op dat het pakje Safbrew vermeld staat dat het voldoende is voor 20-30 liter, ruim meer dan de 9 die ik aan het maken ben dus. Wat zal het gevolg zijn? Kan 'te veel' gist kwaad? Gaat het wort sneller vergisten? of?
Wat was je start SG? De 20 liter geldt voor een relatief laag SG. Hoe hoger die is hoe meer gist je met gebruiken.

ym

Hoppenbrouwers

Citaat van: ym op 27-01-2013  21:29 uStart SG is 1075.
Dan zit je wel wat ruim je gist inderdaad. 8 gram was genoeg geweest.
De vergisting zal feller zijn en eerder klaar. Dan even overhevelen zodat je het teveel gist verwijderd. Je zal hoe dan ook bier krijgen.

ym

Dank voor je reactie. Goed om te weten dat het wat veel is, maar hopelijk dus niet desastreus veel. We gaan het zien.

En voor de volgende keer: hoe kom je op die 8 gram? Is dat ervaring, of bereken je dat op de een of andere manier?

EvilWoutertje

Citaat van: ym op 27-01-2013  21:58 uEn voor de volgende keer: hoe kom je op die 8 gram? Is dat ervaring, of bereken je dat op de een of andere manier?
http://www.mrmalty.com/calc/calc.html
Erg handig!

Hoppenbrouwers

Citaat van: EvilWoutertje op 27-01-2013  22:17 uhttp://www.mrmalty.com/calc/calc.html
Erg handig!
Precies. Die kun je het beste aanhouden om een inzicht te krijgen hoeveel gist je moet gebruiken. Werkt ook fijn als je slurry gebruikt of een starter wil maken.

Lees ook de cursus eens door. Daar steek je erg veel van op en worden veel van je vragen (zoals deze) op een heldere manier beantwoord.

In ieder geval, welkom op het forum.

ym

:groots: Dank voor het welkom de reacties en links. De cursus heb ik doorgelezen, erg verhelderend. Met de rest van het forum ben ik nog wel even zoet, veel goede informatie hebben jullie hier verzameld! Al verwacht ik ook binnenkort weer -hopelijk niet al te domme- vragen te hebben. ;) 

Pizzabakker

Je stelt vragen uit een behoefte aan kennis, dat lijkt me juist verstandig en niet dom. Ergo domme vragen bestaan niet.

dennisbier

En dan krijg je 30 verschillende antwoorden op je vraag, gebaseerd op ieders eigen ervaring. :weetniet:
En dan is het kiezen. Het werkt bijna allemaal en altijd.  :biersmile:
En als het bier dan iedere keer anders smaakt in het begin ga je je eigen voorkeur vormen.

En er zijn gistgoeroes genoeg hier... Ben er zelf ook blij mee.  8)

Vergelijkbare Topics (7)

33731

Reacties: 4
Gelezen: 1390

19301

Reacties: 21
Gelezen: 5625

29381

Reacties: 6
Gelezen: 3446

27-08-2015 17:30 u
door homoeccentricus
12610

Reacties: 35
Gelezen: 11174

25311

Reacties: 8
Gelezen: 3182

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.