Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Mocha Porter met koffie en chocolade

Gestart door Fons, 14-02-2005 00:10 u

Vorige topic - Volgende topic

Herman

En? Wat is de status van dit bier?

Jacques

Gisteren heb ik nog een flesje geproefd van mijn derde chocoladebier. Dit bier is de afgelopen maanden steeds meer naar chocolade gaan smaken! Het bier was kraakhelder en had een goede schuimkraag.
Het is nu een mooie combinatie tussen moutige smaken en een aangename bittere chocolade smaak. Misschien dat ik bij een volgende poging een beetje koffie toevoeg. Per slot van rekening ben ik altijd wel in voor een experiment.

Johannes

De mijne ondergaat een lange rijping......   maar, zoals het er nu naar uitziet heb ik volgende week een vrije dag, dus flessen halen en bottelen!

Fons

Johannes,

Hoe staat het met die vrije dag van jou, al gebotteld?
Mijn versie twee bleef hangen op 1030 maar is weer gaan gisten met dit warme weer.

Fons

Fons

Een tijdje geleden heb me gewaagd aan een nieuwe poging van dit recept met enige aanpassing,
Ik heb 90 gram oploskoffie gebruikt en aan het eind van het koken toegevoegd en een andere gist gebruikt; Safbrew 33 ipv Coopers gistkorrels.

Het viel me op dat dit bier echt de eerste 4 weken geen schuimstabiliteit had en dat bleef ook nog een tijdje zo. Eigenlijk had ik het opgegeven en dacht dat toevoeging van Chocolade het schuim geen goed deed, echter in mijn eerste poging was dit niet zo dramatisch.

De geur en smaak van chocolade komt in dit bier veel minder tot zijn recht dan mijn eerste poging, misschien te wijten aan de gist. De (oplos) koffie komt er wel echt uit en het is een prima biertje om bij wakker te blijven.

Wat ik niet had verwacht dat ik nu na drie maanden het bier te hebben weggezet ineens wèl schuimstabilitiet heb....
Iemand een idee hoe dit kan?

Jacques

Chocoladebier is inderdaad iets vreemds. Ook mij valt het op dat chocoloadebier veel meer tijd nodig heeft dan andere bieren. De chocoladesmaak komt pas na een paar maanden meer naar voren. Ook bij mij heeft het bier een betere schuimhoudbaarheid na een lange rijping.

Johannes

Dit bier is toch best drinkbaar geworden, uiteraard is het geen goed bier als het er zo lang over doet om lekker te worden. Gelukkig verouderd het bier niet snel door al die donkere mouten. Momenteel drink ik een glas met een flinke scheut whisky erdoor. Ik speel al langer met het idee om een whisky porter te brouwen, gewoon voor het bottelen een complete fles wisky er door (of door een deel van het bier). Dit idee komt eerst op de plank te staan aangezien ik niet in hartje zomer een wisky Porter wil hebben die prima op dronk is.

Oscar

Citaat van: Johannes op 15-01-2007  22:00 uDit bier is toch best drinkbaar geworden, uiteraard is het geen goed bier als het er zo lang over doet om lekker te worden.

Nou moet ik je toch even geen gelijk geven. Ik van dit bier enorm genoten na een mooie brouwdag, en de 3 die ik meekreeg zijn nu ook al bijna op.
Dit bier is op dit moment echt super lekker...Ken je dat verhaal van die broodjes en die toonbank..?  ;D   

Johannes

Hij is best goed he? Alleen 2 jaar na brouwen...

Vergelijkbare Topics (7)

21510

Reacties: 12
Gelezen: 5153

2365

Reacties: 17
Gelezen: 6746

26077

Reacties: 1
Gelezen: 1750

41031

Reacties: 9
Gelezen: 1663

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.