Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Voor de 2e maal brouwen op hout

Gestart door koffie, 11-01-2013 17:03 u

Vorige topic - Volgende topic

koffie

Anderhalve jaar geleden heb ik bij de Brouwmarkt een gebruikt vat van 50 liter gekocht, daar ligt deze week al een jaar lang een Vlaams rood in.
Tijd voor de volgende stap met hout :)
Zoals zojuist hier aangegeven beschik ik volgende week over een nieuw kastanjehoutenvat van 100 liter.

Aangestoken door de velen posts van Oscar en het topic van Orangeloo mbt zelf wild te vergisten moet het nu gaan gebeuren.

Als ik het goed begrepen heb is een temperatuur van rond de 12 graden ideaal om wild te vergisten. De komende week treed de vorst in, dus ik verwacht/hoop dat tegen de tijd dat ik het vat binnen (en waterdicht heb) het weer wat warmer is 's nachts.
Omdat we brouwen in 50 liter pannen zullen we minstens 2 keer moeten brouwen.
Ik denk dat we dit doen door 2 brouwsessies achterelkaar te doen (normaal brouwen we 1 keer per week, maar ik ben bang dat het vat te veel uitdroogt als er een 30-40 liter in zit) op 1 dag.

Ik heb een zeer grote Ikea bak waar het wort van 2 brouwsessies wel in zou moeten passen.
Na 24 uur buiten staan om de Lelystadse wilde gist te vangen zal het wort overgeheveld worden naar de natte ton. Omdat het moeilijk verplaatsbaar zal zijn als het vat vol zit, zal deze op een vaste plek in de kamer waar de andere bierspullen staan gezet worden. De schuur is namelijk ongeïsoleerd dus ik ben bang dat dat te koud is.

Enfin, een hele onderneming dus in de volgende stap 'brouwen op hout' :) Ik ga me ondertussen even inlezen op de diverse recepten, maar voor zover ik begrijp hoef ik me daar niet al te druk over maken.

Tips zijn natuurlijk welkom  :brouwen:

Gerb

Leuk experiment! Kan je niet wat high gravity brouwen zodat je uiteindelijk 50 liter met een dichtheid van 1050 overhoudt? Lijkt mij wel mogelijk in een 50 liter pan. Heb je verder nagedacht over eventuele weekmakers in de bak? Waarom niet gewoon in een van de pannen (of meerdere pannen)?

seed7

Kijk eens of je ergens een bolderwagen kunt organiseren om het vat op / in te leggen. Dat wijs tenminste mijn plan, maar ik heb nog geen vaatjes. Weet ook niet of dat nog wat gaat worden deze winter.

Je zou in je schuur ook een kast van isolatieplaten en ductape kunnen maken en het vat een verwarmingsdekentje geven.

s7.

koffie

Citaat van: Gerb op 11-01-2013  17:11 uLeuk experiment! Kan je niet wat high gravity brouwen zodat je uiteindelijk 50 liter met een dichtheid van 1050 overhoudt? Lijkt mij wel mogelijk in een 50 liter pan. Heb je verder nagedacht over eventuele weekmakers in de bak? Waarom niet gewoon in een van de pannen (of meerdere pannen)?
Ik hou niet zo van het idee van high gravity, zit tussen de oren :)

Als pannen hebben wij opengeslepen fusten, ik ben zo bang dat de open oppervlakte zo weinig is om te infecteren?

Ik heb wel wat andere vaten ik kan gebruiken ('t is toch maar voor 24 uur). Ik heb sowieso 2 gistaten van 30 liter die niet in gebruik zijn, en er valt ook nog wel eeb 60 liter vat leeg te krijgen.

Ik heb nog wel verhuisplankjes met wielen eronder. Deze zouden 150 kilo per plank kunnen dragen. Daar kan ik het volle vat dus nog wel mee vervoeren.

heijligers

Mooi experiment. Ooit wil ik ook met hout aan de gang  :brouwen:

Ik blijf het met interesse volgen.

RobinB

Moet je de houten vaten niet eerst nog "uitlogen" met water of zo?
Ik kan me nog de "wooden ale" van Oscar herinneren, die deed z'n naam wel eer aan... ;)

Oscar

Citaat van: RobinB op 11-01-2013  20:11 uIk kan me nog de "wooden ale" van Oscar herinneren, die deed z'n naam wel eer aan... ;)

Ja! Die was lekker he... :)

RobinB

Hij was zeker bijzonder en ook niet vies! ;D
Maar wanneer je een "normale" lambiek/geuze voor ogen hebt, is zoveel hout wel wat (te?) veel

Hoppenbrouwers

Even terzijde maar hoe weet je zeker dat er voldoende gist in je wort komt bij wilde vergisting? Is dat puur op de gok?

Oscar

Citaat van: Hoppenbrouwers op 11-01-2013  23:02 uEven terzijde maar hoe weet je zeker dat er voldoende gist in je wort komt bij wilde vergisting?

Dat regelt de natuur en daar moet je niet aankomen. Gokken in de natuur is er niet bij!  ;) Wilde gisting moet zeker 1 jaar staan. Denk je nu echt dat het uit maakt of je 1 cel hebt gevangen of 1.000.000?   :brouwen:

Gerb

Eigenlijk is het wild bevruchten van het wort een grote uit de hand gelopen infectie. Kan eigenlijk bijna niet fout gaan. Je hebt maar 1 celletje nodig.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Oscar op 11-01-2013  23:13 uDat regelt de natuur en daar moet je niet aankomen. Gokken in de natuur is er niet bij!  ;) Wilde gisting moet zeker 1 jaar staan. Denk je nu echt dat het uit maakt of je 1 cel hebt gevangen of 1.000.000?   :brouwen:
Ah op die manier.
Dat is wel een lange zit voordat je weet hoe je bier smaakt zeg! Wellicht leuk om nog eens te proberen...

Oscar

Citaat van: Gerb op 11-01-2013  23:26 uEigenlijk is het wild bevruchten van het wort een grote uit de hand gelopen infectie.

Ja en nee. Gisteren een bier geproefd met wilde vergisting (op glas) ...niks geen zuur, geen hout was gewoon een matig blond tarwe bier... Wilde gist is echt heel regio afhankelijk en misschien kan dat zelfs per kilometer nog wel verschillen ( :weetniet: ) dat maakt het wel weer spannend... :)

Herman

Ach, de grote lambikbrouwers hebben natuurlijk ook vaten en een omgeving die vergeven is met zuurbacterieën en wat al niet. Grote kans dat je wilde gist gewoon een normale gist is. Bij wijn werkt dit ook zo, gist op de schillen kan een prima wijn maken, met de nadruk op kan.

Ik wil ook zeker nog es lambiek brouwen, maar denk meteen het wort al te splitsen tussen volledig wild en deels geënt met opgekweekte lambiek of Wyeast cultuur.

Oscar

Citaat van: Herman op 11-01-2013  23:54 uGrote kans dat je wilde gist gewoon een normale gist is.

Helemaal mee eens. Daarom krijg je op glas wellich ook uiteindelijk een minder zuur bier... op hout heb je dat de melkzuur bacteriën ook in het hout gaan zitten en dus meer kans op een zuur bier. Maar zelfs dan is het niet gegarandeerd. Wilde gisting, een vak apart en niet te voorspellen... :brouwen: Maar oh zo leuk om mee te spelen!

koffie

Vandaag was het zover: ons houten vat van 100 liter is aangekomen! :)

Mijn schoonvader liet weten dat het allemaal meeviel, en dat hij zonder problemen (of platte achterbank) in zijn clio past.
Bij aankomst vond ik het formaat dan ook wat lichtelijk tegenvallen. Totddat ik naar binnen wilde lopen en er achter kwam dat hij net niet door de deuropening past (op zijn breedste kant uiteraard).
Aangekomen bij mijn opslagkamer viel het 50 liter vat vlaams rood bijna in het niet .. hij is toch groter dan je denkt :D

Ik ben blij :)

seed7

De vaten meteen naast het kinderbedje, ja ja  ;)

Ben jaloers, na mijn debacle met de eerste twee eiken 50 l vaten ben ik er nog niet echt mee bezig geweest om iets anders te vinden. Misschien toch maar eens wat bij het zelfde adres bestellen...

s7.

koffie

Citaat van: seed7 op 19-01-2013  22:23 uDe vaten meteen naast het kinderbedje, ja ja  ;)

Ben jaloers, na mijn debacle met de eerste twee eiken 50 l vaten ben ik er nog niet echt mee bezig geweest om iets anders te vinden. Misschien toch maar eens wat bij het zelfde adres bestellen...

s7.
Logeerbed die in mijn computer/bieropslagkamer staat :P

Welk debacle bedoel je? Die vaten van de Brouwmarkt die maar bleven lekken?

seed7

Citaat van: koffie op 21-01-2013  10:49 uWelk debacle bedoel je? Die vaten van de Brouwmarkt die maar bleven lekken?

Ja. Daarna hier lokaal bij een handelaar nog wat gezien en geprobeerd, maar dat was ook niets. Dus misschien toch maar twee kastanje vaatjes laten opsturen, heb wel zin in een Rogge Brett Terroir Twente. Zouden het hier in de tuin net zulke vreetzakken zijn als bij Oscar?

s7.

John

Heeft iemand ervaring met het toevoegen van (stukjes) hout aan wort (of aan jongbier tijdens lagering) in een "gewoon" gistvat in plaats van een houten gistvat gebruiken?

koffie

Gisteravond wederom een gistvat wort zonder afkoelen in de schuur laten staan. Door de aanhoudende vorst is koelen niet mogelijk, het is niet anders.
Voordeel is wel dat het enig inzicht in het afkoelen geeft.
Direct na het koken hevel we het gekookte wort via onze hevelfilter over naar het gistvat. Op dat moment zal het een graad of 10 tot 15 in de schuur geweest zijn.
Het vat hebben we de in de schuur laten staan (houten schuur/tuinhuis zonder isolatie) met een raampje opengekanteld.
Net als vorige week is het gistvat de volgende ochtend rond een uurtje of 8 al afgekoeld tot een graad of 25.

Plan is om volgende week vrijdag (1 feb) te brouwen vanaf een uurtje of 3 's middags. We brouwen dan 2 batches achterelkaar.
Als ik naar de voorspellingen kijk zal het met wat mazzel een graad of 5 tot 10 boven nul zijn op die dag.
Alle wort zal verdeeld worden over 3 gistvaten om zo een optimaal oppervlak voor de beestjes te creeren.
Ik weet nog niet of en hoe we de vaten gaan afdekken.

De volgende dag zullen we al het (hopelijk) geïnfecteerde spul in het vat mikken. Het vat zal voorlopig in mijn opslagkamer komen te liggen. Op dit moment is het daar rond de 13 graden met behulp van lichtjes bijwarmen met de radiator.
De kamertemperatuur kan met gemak hoger, maar ik moet even kijken of de pils van gisteravond dan over zijn hoofdgisting heen is, ik ben bang van niet.

Enfin, we hebben een paar leuke dingen voor de boeg de komende tijd met hout :)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.