Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Brewferm blik pils

Gestart door laurensk, 05-01-2013 17:56 u

Vorige topic - Volgende topic

laurensk

Ik kon het niet laten om toch te proberen om van een Brewferm blik Pils, ook echt Pils te maken. Ik heb een zakje Brewferm Lager gist gekocht en ga dit mengsel op zo'n 12 graden wegzetten. Vergeet ik dan nog iets?

heijligers

Ik zou de inhoud van het blik nog wat verdunnen  ;)

Misschien dat 1 zakje gist wat te weinig is voor een ondergister. Je hebt dan een wat minder snelle vergisting.

laurensk

Verdunnen als in het water toevoegen? ;) :P
het is een 12 gram zakje, staat op geschikt voor de 20 liter variant van het blik. Minder doen?

heijligers

Wat moet de begin dichtheid van die 20 liter zijn?

Jacques

Citaat van: laurensk op 05-01-2013  18:28 uHet is een 12 gram zakje, staat op geschikt voor de 20 liter variant van het blik. Minder doen?

Nee, meer! Bij een ondergist met een begin SG van ongeveer 1050 hoor je minimaal 1 gram gedroogde gist per liter toe te voegen.

laurensk

Toen gooide ik mijn gist er al bij voor de SG meting.. het was 1038; en ik had 12 gram gist op 12 liter gedaan.
Gisteravond/nacht begonnen, nog geen activiteit in waterslot, klopt dat?

12 liter Pils met het Pils blik is zonder suikertoevoeging. Dat zal wel verschil maken denk ik?

Jacques

Citaat van: laurensk op 21-01-2013  19:48 uToen gooide ik mijn gist er al bij voor de SG meting.. het was 1038; en ik had 12 gram gist op 12 liter gedaan.
Gisteravond/nacht begonnen, nog geen activiteit in waterslot, klopt dat?

12 liter Pils met het Pils blik is zonder suikertoevoeging. Dat zal wel verschil maken denk ik?

Je hebt doordat het begin SG 1038 was in plaats van 1050 en omdat je geen 20 liter hebt maar 12 de juiste hoeveelheid gist toegevoegd.

Ondergist komt door de lagere vergistingstemperatuur veel later op gang dan een bovengist. Bij welke temperatuur staat het gistvat?

laurensk

Gelukkig! dank voor de hulp!

Het staat nu rond de 10 graden (onze nu niet verwarmde logeerkamer).

Jacques

Citaat van: laurensk op 21-01-2013  23:35 uHet staat nu rond de 10 graden (onze nu niet verwarmde logeerkamer).

Als je een plekje weet te vinden waar het zo'n 12 tot 13 ºC is zal de vergisting een stuk sneller verlopen. Zelfs 14 tot 15 ºC kan. Ook bij deze temperaturen kun je een prima pils brouwen. Wel zal het een wat fruitige smaak hebben door de aanmaak van meer esters.

laurensk

Rond de 13 graden en er is nog steeds geen activiteit. Op de 3e dag. Maar weer een stapje warmer dan!

Jacques

Citaat van: laurensk op 23-01-2013  22:32 uRond de 13 graden en er is nog steeds geen activiteit. Op de 3e dag. Maar weer een stapje warmer dan!

Heb je ook voorzichtig in het vat gekeken? Je zou niet de eerst brouwer zijn die last heeft van een gistvat dat niet helemaal goed afsluit.

Als je schuim ziet of een bruine rand aan de wand van het vat weet je dat er sprake is van vergisting dan wel dat er een vergisting heeft plaats gevonden.

Bennemans

Hallo allen,

Nu heb ik ook een Brewferm blik staan (pils dus) en die moet er een keer aan gaan geloven.
Nu lees ik dat er een een speciale lager gist is gekocht en toegepast, de bijgevoegde gist van het pils blik, is niet goed?

Echter zit daar ook mijn twijfel over het te brouwen pils, volgens de handleiding moet je het vat weg zetten op kamertemperatuur (20-25).
Heb zo ongeveer overal gelezen dat pils ondergistend zou zijn en dus niet kamertemperatuur van 20-25.

Dus de vraag is: wat te doen met het bijgeleverde gist, gaan met de handleiding, of een lagergistje toepassen.

Ik heb hier tegenwoordig de mogelijkheid om het temperatuur geregeld te laten gisten (koelkast, geregeld via een STC1000).

heijligers

De bijgeleverde gist is een bovengist. Daarmee wordt het dus nooit een pils, maar een soort van blonde.
Vergisting met die gist kan beter op 18-19 graden dan tot 25 graden.

Bennemans

Hoe is het met je eigen brouw vergaan?

heijligers

Citaat van: Bennemans op 30-01-2013  20:04 uHoe is het met je eigen brouw vergaan?
Is dit een vraag aan mij?

Zo ja, waar doel je precies op?

Bennemans

Citaat van: heijligers op 30-01-2013  20:13 uIs dit een vraag aan mij?

Zo ja, waar doel je precies op?

Oeps... foutje.

Dacht dat jij deze topic opgestart had. Was even te snel.

Bennemans

Citaat van: heijligers op 30-01-2013  19:50 uDe bijgeleverde gist is een bovengist. Daarmee wordt het dus nooit een pils, maar een soort van blonde.
Vergisting met die gist kan beter op 18-19 graden dan tot 25 graden.

En als ik dan een lager gist toepas, gaat dit dan werken denk je?
En heb je dan nog een tip welk soort ik het beste kan toepassen??

heijligers

ALs je een lager gist toevoegt zal het meer op een echte pils lijken, je moet dan wel op lagere temp vergisten.
Op de wiki staat een overzicht met korrelgisten, zoek er een geschikte uit:
http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=gist:gegevens_gedroogde_gist
Ik heb vorig jaar met de S-23 een prima pils gebrouwen.

Bennemans

Dank je voor de link.
Ik denk dat ik de S23 zal toepassen.

Moet gaan lukken dacht ik zo.

Vergelijkbare Topics (7)

18238

Reacties: 8
Gelezen: 3352

38914

Gestart door Regato76

Reacties: 11
Gelezen: 2296

35209

Gestart door Neetje

Reacties: 14
Gelezen: 2914

15204

Reacties: 11
Gelezen: 3675

10896

Reacties: 8
Gelezen: 4192

3103

Reacties: 9
Gelezen: 13831

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.