Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Donker tripel bier

Gestart door Joop1979, 24-12-2012 21:40 u

Vorige topic - Volgende topic

Joop1979

Beste Biervrienden,

In juli dit jaar, heb ik me voor het eerst gestort op een bierpakket van Brewferm.
Nu 5 maanden na dato, heb ik het eerste flesje opengetrokken. Smaakt goed, misschien ietwat siroperig, maar ook erg donker.

Hebben jullie enig idee hoe dit kan?  (Check de foto in de bijlage)

Fijne feestdagen! Laat ze smaken!

Groet Joop

Gerb

Ik weet niet welke bierstijl het was, maar bij het produceren van de stroop wordt het water verdampt door verhitting. Hierbij treedt er altijd wat extra verkleuring plaats. Verder heeft de leeftijd van de stroop invloed op de kleur. Als het ouder wordt, wordt het donkerder.

Oscar

Oscar

Citaat van: Joop1979 op 24-12-2012  21:40 uIn juli dit jaar, heb ik me voor het eerst gestort op een bierpakket van Brewferm.

Welk bierpakket?  :weetniet: :weetniet:

Citaat van: Joop1979 op 24-12-2012  21:40 uNu 5 maanden na dato, heb ik het eerste flesje opengetrokken. Smaakt goed, misschien ietwat siroperig, maar ook erg donker.

Klink goed toch? wat is er mis met stroperig en donker? (Kleur lijkt op een dubbel... :))

Citaat van: Joop1979 op 24-12-2012  21:40 uHebben jullie enig idee hoe dit kan?  (Check de foto in de bijlage)

Het was wellicht een bierpakket voor een donker bier... :)

Joop1979

Dank voor jullie reacties.  Het was een triple pakket van Brewferm.
De kleur lijkt inderdaad op een dubbel ipv een tripel.

Heb er wel nog best veel suiker aan toegevoegd overigens.

Oscar

Citaat van: Joop1979 op 24-12-2012  22:42 uDank voor jullie reacties.  Het was een triple pakket van Brewferm.

Verkeerde etiket op het blik? Was het bier ook zo donker bij het bottelen?  :weetniet:

Adbrouwt

Heb je wel kristal suiker gebruikt en geen donkere suiker?

Joop1979

Is eigenlijk altijd vrij donker geweest ja. Als het geoxideerd is, is het dan niet meer te drinken? :nut:

Oscar

Citaat van: Joop1979 op 24-12-2012  23:04 uIs eigenlijk altijd vrij donker geweest ja.

Niets aan de hand dus....:-)

Joop1979

Dan zit er niks anders op dan gewoon opdrinken  :proost:

Thanx!

Joop1979

Citaat van: Adbrouwt op 24-12-2012  23:03 uHeb je wel kristal suiker gebruikt en geen donkere suiker?

Ja, gewone witte suiker.

Jacques

Citaat van: Joop1979 op 24-12-2012  23:04 uIs eigenlijk altijd vrij donker geweest ja. Als het geoxideerd is, is het dan niet meer te drinken? :nut:

Als je de smaak van geoxideerd niet kent stoor je daar minder aan. Voor een niet kenner van oxidatie-smaak komt een bier minder fris over.

Als het bier steeds donker is geweest denk ik dat er stevige karamellisatie heeft plaatsgevonden. Heb je lang gekookt? En misschien niet heel intensief geroerd?
En verder kan er dus sprake zijn van oxidatie. Daar kom je met de tijd steeds meer achter. Door zowel het achteruit gaan van de smaak als ook het donkerder worden van het bier.

RobinB

Sowieso wordt bier mettertijd donkerder, ook zonder waarneembare oxidatie.
Dit is een extractbrouwsel, dus ik denk niet dat Joop zelf heel lang gekookt heeft?

Het zou ook een receptfluctuatie bij Brewferm kunnen zijn.

Oscar

Citaat van: RobinB op 25-12-2012  11:36 uDit is een extractbrouwsel, dus ik denk niet dat Joop zelf heel lang gekookt heeft?

Het zou ook een receptfluctuatie bij Brewferm kunnen zijn.

Juist, en het bier was bij het begin ook al donker, en hij vindt het bier lekker... kom dan a.u.b. niet met die oxidatieverhaaltjes. Laat hem gewoon genieten zijn zijn lekkere bier... :biersmile:

Jacques

Citaat van: Oscar op 25-12-2012  12:33 uJuist, en het bier was bij het begin ook al donker, en hij vindt het bier lekker... kom dan a.u.b. niet met die oxidatieverhaaltjes. Laat hem gewoon genieten zijn zijn lekkere bier... :biersmile:

Ook al vindt Joop het bier lekker kan het zijn dat een bier geoxideerd is. Elke beginner vindt zijn eerste biertjes goed smaken. Pas als je wat langer brouwt word je kritischer op je bier.

Oxidatie en karamellisatie zijn de twee voornaamste redenen waarom een bier veel donkerder kan uitvallen dan bedoeld. Geen wonder dus dat door het antwoord wordt gezocht.

Joop1979

Het moet ook niet in een keer perfect gaan hè. Dan is de lol eraf ;)
Binnenkort maar eens aan versie 2.0 beginnen. Tot die tijd laat ik me deze nog smaken.

Ondanks de kleur is er al veel vraag naar, dat maakt mijn biertje nog exclusiever dan Westvleteren   :lol:

Gr. Joop

ezteiw

Ik heb hetzelfde bier gebrouwen, als eerste brouw poging. Bij mij is het ook een donker biertje geworden, meer gelijkend op een dubbel.

Bij mij is de smaak (nog) niet zo goed. Eerste slok in de fles is goed, maar daarna beetje matig.
Ik hoop dat bij mij de smaak na 5 maanden net zo goed is als bij jou.

Joop1979

Bij mij was hij na 2 maanden ook niet zo lekker, ik dacht dat ik hem kon wegschudden.  Nu na 5 maanden vindt iedereen hem wel lekker.
Ik ben alleen wat scheutig geweest met suiker, er zit wel een erg hoog promilage op geloof ik. (De ervaren Belgisch bier drinkers hebben er nog moeite me  >:D)

heijligers

Citaat van: Joop1979 op 02-01-2013  11:52 uIk ben alleen wat scheutig geweest met suiker, er zit wel een erg hoog promilage op geloof ik. (De ervaren Belgisch bier drinkers hebben er nog moeite me  >:D)
Concludeer je dat op basis van SG metingen (dichtheid voor de vergisting en erna) of op basis van proeven?
Als het alleen proeven is, kan het ook te maken hebben met hogere alcoholen die op hogere vergistingstemperaturen worden gevormd. Daardoor lijkt het bier sterker in alcohol (ethanol).

Joop1979

Vooralsnog alleen proeven.

Vergelijkbare Topics (7)

41266

Reacties: 28
Gelezen: 4375

32957

Reacties: 13
Gelezen: 3673

35415

Reacties: 18
Gelezen: 12052

27127

Reacties: 31
Gelezen: 13573

18089

Reacties: 40
Gelezen: 18243

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.