Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Filteren voor brekingsindex

Gestart door seed7, 19-12-2012 19:52 u

Vorige topic - Volgende topic

seed7

Hoe helderder het wort / bier voor de meting van de brekingsindex (°Brix/sg) hoe scherper het lijntje, hoe beter de meetonzekerheid.

Maar mijn wort is altijd troebel en mijn bier eigenlijk ook. Hoe en waarmee filter je een paar druppels voor een meting?

s7.

John

OP de site van Triple-W dtaat het volgende:
Dat kan bijvoorbeeld door via een injectiespuitje met een kort slangetje met stukje opgerold (droog!) keukenrol erin voorzichtig wat wort op te zuigen en dan de heldere wort vanuit het spuitje op je refractometer te druppelen

seed7

Ga ik proberen.

dank je,

s7.

Oscar

Citaat van: seed7 op 19-12-2012  19:52 uMaar mijn wort is altijd troebel en mijn bier eigenlijk ook.

Dan is je filtermethode niet helemaal juist. En is je bier na verloop van tijd in je flesjes ook niet helder?  :)

seed7

Citaat van: Oscar op 19-12-2012  20:56 uDan is je filtermethode niet helemaal juist. En is je bier na verloop van tijd in je flesjes ook niet helder?  :)

"Mangs wa aait nich", aan de methode ben ik al aan het schaven en dat gaat steeds beter, die van gister is de helderste tot nu toe. De roggebieren echter blijven echt troebel, zowel in het gistvat als ook op de fles.

s7.

John

Mijn bieren zijn ook niet kraakhelder; toch gebruik ik een herms en wordt het wort constant over het filtertbed gepompt. Snap het ook niet. Maakt me ook niet zo heel veel uit; de smaak is prima! Zou wel leuker zijn voor de presentatie maar och. . .

heijligers

Mijn (beperkte) ervaring is dat op termijn alles kraakhelder wordt.

hobbybob

Al mijn brouwsels van afgelopen jaar zijn op de fles kraak helder geworden.

Sommige binnen 4 weken anderen deden er iets langer over, maar bij het bottelen was er niet 1 helder.

Problemen met aflezen van de refracto had/heb ik ook niet

Jacques

Citaat van: heijligers op 19-12-2012  22:15 udat op termijn alles kraakhelder wordt.

Heel vaak maar niet altijd!

Hoe helderder het wort bij het filteren des te sneller het bier helder zal zijn in de fles.
Het bier is er ook frisser van smaak als je heldere wort hebt. Er zijn dan minder vetzuren in het bier die een zeepachtige smaak kunnen geven maar ook voor verouderingssmaak kunnen zorgen.

RobinB

Citaat van: John op 19-12-2012  20:08 uOP de site van Triple-W dtaat het volgende:
Dat kan bijvoorbeeld door via een injectiespuitje met een kort slangetje met stukje opgerold (droog!) keukenrol erin voorzichtig wat wort op te zuigen en dan de heldere wort vanuit het spuitje op je refractometer te druppelen
Deze methode komt van HansHalberstadt en was eerst hier op het forum beschreven. ;)
De zoekfunctie is toch wel handig hoor! ::)

seed7

Misschien is het een gevolg van de geringe hoeveelheden (10 l) die ik brouw in combinatie met wat gebrek aan routine, maar die wort gaat zo snel in de kookketel dat alles staat bij wijze van spreken al droog staat voor ik de "vorlauf" (Nederlands woord?) terug kan gieten. Wil nog een kraan op mijn hevel maken, zit nu met wasknijpers op de slang te prutsen.

Zo troebel komt het rogge bier er uit na koken. Na ongeveer twee uur is het bezonken. Lijken kleine, beetje gelatineuze, graan deeltjes?

s7.

hansHalberstadt

Klopt. Beste is om voorzichtig eren stuk of 10 druppeltjes weg te laten lopen en dan een druppeltje op de refractometer. Door die 10 druppeltjes zorg je ervoor dat het filtertje goed is doorgespoeld en nog helderder, zodat je ook geen fouten krijgt door eventuele verschillen tussen wateradsorbrie en suikeradsorbtie aan het filter, als dat al een rol mocht spelen.
HansH

seed7

Nu breng je me in verwarring Hans, zuig je nu het wort door het filtertje op of druppel je het door het filter op de refractometer?

s7.

Oscar

Citaat van: seed7 op 19-12-2012  23:29 umaar die wort gaat zo snel in de kookketel dat alles staat bij wijze van spreken al droog staat voor ik de "vorlauf" (Nederlands woord?) terug kan gieten.

Je methode is dus niet goed, je filtert te snel...  ;)

Jacques

Citaat van: seed7 op 19-12-2012  23:29 u"vorlauf" (Nederlands woord?)

Wat dacht je van voorloop?

Die "kleine, beetje gelatineuze, graan deeltjes" zijn eiwituitvlokkingen.

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 19-12-2012  23:35 uNu breng je me in verwarring Hans, zuig je nu het wort door het filtertje op of druppel je het door het filter op de refractometer?

s7.
De vloeistof mag maar in een richting door het slangetje lopen. Dus je zuigt het wort op in een injectiespuitje. Dan schuif je het slangetje met het filterpapiertje daarin op de uitgang van het spuitje. Daarna injecteer je voorzichtig wat vloeistof door het slangetje met filtertje erin, zodat het filtertje het vocht opneemt en er druppeltjes uit het slangetje komen. het 10e druppeltje of zo vang je dan op op de refractometer.
HansH

Erick

Ik gebruik gewoon een pipetje. Ook helder.

seed7

Citaat van: hansHalberstadt op 20-12-2012  14:44 uDan schuif je het slangetje met het filterpapiertje daarin op de uitgang van het spuitje. Daarna injecteer je voorzichtig wat voleistof door het slangetje met filtertje erin,

Helder,

dank je,

s7.

Pim

Citaat van: seed7 op 20-12-2012  15:45 u....Helder....
Ja,  daar ging het precies om... Heldere wort!   ;)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.