Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Chouffe met sinas en komijn

Gestart door JanV, 05-12-2012 19:52 u

Vorige topic - Volgende topic

JanV

Vandaag heb ik een la Chouffe gebrouwen.
Het recept dat ik gevonden had heb ik wel een beetje aangepast met sinaasappelschil en komijn, wat volgens sommigen ook in een la Chouffe hoort.
Er was van deze toevoegingen op het forum wel sprake, maar zover ik weet, heeft het nog niemand toegepast.
Het rook in ieder geval geweldig! Ook was het suikergehalte na het brouwen "spot-on" en kwam uit op een mooie SG 1073.

De gist heb ik enkele uren geleden toegevoegd, en kan nu al, af en toe een 'blob' zien.
Ik hou jullie op de hoogte van het resultaat.

Basis------------------------------------------------------------------
Naam recept : La Chouffe
Kenmerk :
Brouwdatum : 5/11/2012
Biertype :
Aantal liters : 100
Gewenst begin SG : 1074 (8,1 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement : 78.0%

Algemeen---------------------------------------------------------------
Totaal brouwwater : 135,27 liter
Maischdikte : 3,85 l/kg
Maischwater : 103,08 liter
Spoelwater : 45,00 liter
Kooktijd : 90 minuten
Berekende kleur : 14 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid : 29 EBU (Glenn Tinseth)

Mout storting----------------------------------------------------------
Pilsmout 3 EBC 75,9 % 23000 g 3 EBC
Kristalsuiker 11,6 % 3500 g 0 EBC
Carared (W) 3,3 % 1000 g 40 EBC
Tarwemout 8,3 % 2500 g 3 EBC
Cara-Cristal 1,0 % 300 g 120 EBC

Massa hop--------------------------------------------------------------
Styrian Golding 4,6 % 100 g 60 Min. 10 EBU
Styrian Golding 4,6 % 150 g 2 Min. 1 EBU
Saaz (CZ) 3,3 % 100 g FWH 7 EBU
Saaz (CZ) 3,3 % 125 g 60 Min. 9 EBU
Saaz (CZ) 3,3 % 125 g 2 Min. 1 EBU

Opmerkingen : Kristalsuiker toevoegen tijdens het koken.

Kruiden----------------------------------------------------------------
Koriander 40 g 5 Min.
Sinaasappelschillen 20 g 5 Min.
Komijn 5 g 5 Min.

Gist-------------------------------------------------------------------
Gistsoort :
Gist toegevoegd als : giststarter
Volume : 6000 ml
Beluchtingstijd : 0 uur
Temperatuur :24°C
Gistvoeding : Wyeast
Hoeveelheid : 15

Opmerkingen : Opgekweekt van 2 flesjes La Chouffe.

maischschema-------------------------------------------------------------
maischschema naam: Bittere Tripel
Stap 1: 60°C 45 Min. 3,8 l/kg
Stap 2: 70°C 30 Min. 3,8 l/kg
Stap 3: 75°C 5 Min. 3,8 l/kg

bertarna

Benieuwd wat er van deze kloonpoging geworden is  :)

JanV

De La Chouffe is vorige week gebotteld en is hergist op fles. De smaak is nu al goed te noemen, maar ik zal nog enkele weekje moeten wachten om de echte smaak te ervaren. De komijn, sinas en koriander zijn aanwezig in het smaakpalet, maar naar mijn mening niet overheersend. Ik hou je op de hoogte.  :biersmile:

JanSt

Ik ben ook benieuwd. Ik wil ook graag een la chouffe kloon maken.
Ik vind het geweldig bier..

RobinB

Ik zou dan vooral kijken binnen de bewezen recepten naar de ONK-chouffe klonen.
JanV kloont een specifieke versie, die met sinas en komijn. ;)

JanV

Zojuist heb ik een feestje achter de rug...  1 bak hebben we geledigd 24 x 33cl met iets meer La Chouffe dan Blauwe Chimay. Dus de La Chouffe viel iets beter in de smaak dan de Chimay. De raclette die we vanavond serveerden paste wonderwel bij die krachtige bieren, en heb dan ook veel complimenten gekregen voor de kwaliteit, wat  natuurlijk een boost gaf om nog 'meer' te brouwen.... Groetjes vanuit de brouwerij 'Nooit Genoeg'  :brouwen:

George81

Dit is inderdaad een smakelijk recept ja.
Koriander en Sinaasappelschillen doen het goed in zo'n wit/blond bier en de chouffe gist is gewoon top.

Herman

Sinds Chouffe van Moortgat is, schijnt de gist in de fles niet meer de hoofdgist te zijn. Heb je hier iets van gemerkt, of komt dit smaaktechnisch over als onzin?

RobinB

Heb je dat zelf al eens gemerkt Herman?
Das toch al jaren geleden die overname?

Herman

Ik heb sinds die tijd geen Chouffe meer gebrouwen volgens mij, vandaar de vraag. Bovenal zijn ze op het Vlaamse Hobbybrouwforum nogal stellig in hun mening dat het niet meer de hoofdgist is. Vandaar. Persoonlijk vind ik de kleine flesjes Chouffe al niet eens meer naar Chouffe smaken, dus het zou me niet verbazen als de 'verloedering' hier heeft toegeslagen.

guuz

Gaat dit ook op voor de grote flessen? Ben net bezig gist op te kweken. Vorige keer best lekker biertje geworden, volgens aantal gasten lekkerder dan originele Chouffe. Misschien toch morgen even bellen met Van der Kooy? :(

RobinB

Dat zou om een blinde smaaktest tussen de grote fles en de kleine vragen, als de grote naar verluid  nog wel de chouffe gist zou bevatten.

Aan de andere kant, als je er al een prima bier mee hebt gebrouwen, die ook nog op Chouffe leek, waarom zou het dan niet opkweken/gebruiken?

Dat sommige Vlaamse hobbybrouwers nogal stellig zijn in hun mening zegt me niet zoveel, ik ben vooral benieuwd naar de bronnen/argumenten. :)

guuz

Gist opkweken gaat als een speer, dus ga er gewoon weer een sterke blonde van maken met koriander en oranje-schillen. Zie nu ineens staan komijn, zit dat in een Chouffe?

Adrie

Citaat van: guuz op 30-01-2013  13:05 uGist opkweken gaat als een speer, dus ga er gewoon weer een sterke blonde van maken met koriander en oranje-schillen. Zie nu ineens staan komijn, zit dat in een Chouffe?

Laatst nam ik een slok Chouffe na een paar slokken Westmalle Tripel en toen opeens proefde ik iets wat inderdaad op komijn leek.

guuz

Citaat van: Adrie op 30-01-2013  13:07 uLaatst nam ik een slok Chouffe na een paar slokken Westmalle Tripel en toen opeens proefde ik iets wat inderdaad op komijn leek.

Weet nog niet of ik het nu ga gebruiken, maar zeker in de toekomst de moeite waard om eens te proberen :)

Vergelijkbare Topics (7)

44409

Reacties: 2
Gelezen: 714

20231

Reacties: 52
Gelezen: 22413

38856

Reacties: 16
Gelezen: 4829

25429

Gestart door Op de Fles

Reacties: 18
Gelezen: 14084

1711

Gestart door Herman

Reacties: 319
Gelezen: 120360

40912

Reacties: 25
Gelezen: 4903

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.