Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Barley Wine met Engelse gist

Gestart door Caspar, 20-11-2012 21:12 u

Vorige topic - Volgende topic

Caspar

Dag allemaal,

Over 2 weken ga ik mijn voorraad zware bieren afbrouwen voor de komende maanden. Ik heb reeds rijpend op fust een RIS en Doppelbock, hieraan ga ik een Barley Wine toevoegen. Ik heb nu 3 bieren achter elkaar gebrouwen met Wyeast 1056 American Ale / US05 en ik vind de smaak toch iets te saai voor het bier wat ik nu in gedachten heb. Het bier wordt een Engelse Barley Wine, maar dan met Belgische mouten... Pale, Munich en Biscuit voor een mooie moutige backbone, aangevuld met Special B voor de kleur en diepgang. Het bier zal ook vrij hoppig worden, ook al wil ik het fust een paar maanden bewaren. De suiker ga ik tijdens de vergisting toevoegen, hoeveel, dat hangt even van mijn stemming af ;) .

Ik weet nog niet welke gist ik ga gebruiken, dat hangt een beetje af van wat Brouwmarkt op voorraad heeft en de houdbaarheidsdatum. Ik hoop dat ze Wyeast 1028 London Ale hebben, maar een London Ale III of British Ale II vind ik ook best.

Iemand misschien tips qua gist?

Barley Wine (UK)

A ProMash Recipe Report

BJCP Style and Style Guidelines
-------------------------------

19-B  Strong Ale, English Barleywine

Min OG:  1.080   Max OG:  1.144
Min IBU:    35   Max IBU:    70
Min Clr:    20   Max Clr:    57  Color in EBC

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          18.00    Wort Size (L):     18.00
Total Grain (kg):         9.95
Anticipated OG:          1.091    Plato:             21.85
Anticipated EBC:          40.6
Anticipated IBU:          50.9
Brewhouse Efficiency:       52 %
Wort Boil Time:             90    Minutes

Pre-Boil Amounts
----------------

Evaporation Rate:      15.00    Percent Per Hour
Pre-Boil Wort Size:   23.23    L
Pre-Boil Gravity:      1.071    SG          17.23  Plato

Grain/Extract/Sugar

%     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 80.4     8.00 kg.  Palemout 7 - Dingemans        België         1.037      7
 10.1     1.00 kg.  Munich Malt                   Germany        1.037     15
  5.0     0.50 kg.  Biscuit Malt                  Belgium        1.035     50
  2.0     0.20 kg.  Special B Malt                Belgian        1.030    350
  2.5     0.25 kg.  Beet Sugar                    Generic        1.046      0

Potential represented as SG per pound per gallon.

Hops

Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 10.00 g.     Wye Target                        Whole   11.00  11.3  First WH
 25.00 g.     Wye Target                        Whole   11.00  23.5  60 min.
 20.00 g.     Fuggle                            Whole    4.80   6.2  20 min.
 20.00 g.     Goldings - E.K.                   Whole    4.75   3.7  10 min.
 20.00 g.     Goldings - E.K.                   Whole    4.75   0.0  0 min.
 20.00 g.     Goldings - E.K.                   Whole    4.75   0.0  Dry Hop

Yeast
-----

Wyeast 1028 London Ale

Mash Schedule
-------------

Mash Name: Droog

Total Grain kg:     9.70
Total Water Qts:   32.76 - Before Additional Infusions
Total Water L:   31.00 - Before Additional Infusions

Tun Thermal Mass:   0.00
Grain Temp:        20.50 C

Step   Rest   Start   Stop  Heat     Infuse   Infuse  Infuse
Step Name            Time   Time   Temp    Temp  Type     Temp     Amount  Ratio
---------------------------------------------------------------------------------
Inmaischen / Rust      3     40     63      63   Infuse    68       31.00   3.20
Rust                   3     20     72      72   Infuse     0        0.00   3.20
Uitmaischen           10      1     78      78   Infuse     0        0.00   3.20

Total Water Qts:           32.76 - After Additional Infusions
Total Water L:             31.00 - After Additional Infusions
Total Mash Volume L:       37.48 - After Additional Infusions

All temperature measurements are degrees Celsius.
All infusion amounts are in Liters.
All infusion ratios are Liters/Kilograms.

MM

Wat is de reden van de toevoeging van Fuggles op 20 minuten voor het einde van het koken? Verwacht je hier nog wat van in de smaak of is het een restje?

Als je Belgische mouten gebruikt en het een maand of 4 à 5 wil laten rijpen, zou ik voor volmout gaan. Voor korter zou ik de suiker erin laten.

Caspar

Fuggle is inderdaad een restje, maar ik verwacht wel wat smaak over te houden aan deze gift (het is 25% van de late hopgift). De suiker twijfel ik ook nog een beetje over, misschien boost ik de alcohol tot over de 9% met suiker... volmout > 1090 durf ik niet aan.

Het bier laat ik sowieso 4 a 5 maanden rijpen.

seed7

Die "late" hopgiften, proef je dat nog na maanden lageren?

s7.

Caspar

Ik heb nu een IPA ruim 3 maanden op fust en deze is zelfs nog overweldigend hoppig met 3 g/l dryhop. Ik vermoed na 5 maanden zeker nog wel wat hop te proeven, maar in dit recept subtieler... en dat is ook de bedoeling. Na een half jaar schijnt de hoppigheid sterk te verminderen.

Adrie

Citaat van: Caspar op 20-11-2012  21:12 uIemand misschien tips qua gist?

Ik ben zelf een groot fan van de 1968 London ESB. Deze gist niet heel ver door, dus wat suiker kan ie wel gebruiken en een lage maischtemperatuur.

Caspar

Ik heb de Wyeast London Ale 1028 gekocht, morgen een starter maken!

Caspar

Vandaag het bier gebrouwen, alles verliep soepel 8) . Ik kwam er alleen achter dat ik geen Munich meer had, dus de basismout is alleen Pale 7 EBC.

Caspar

Aj Aj, sinds tijden weer een overstromend gistvat :o . Ik hoop dat mijn tijdelijke blow-off werkt... ik had vanochtend geen tijd om de boel goed schoon te maken en te desinfecteren. Vergisting is wel actief dus ;) .

Caspar

Na 2 dagen begint de activiteit iets af te nemen, ik heb nu 300 gr suiker toegevoegd waardoor het Start SG incl. starter ~1090 is. Mijn doel is om richting 9.5% alcohol uit te komen, een stevige jongen dus!

Caspar

Ik heb geheveld met een SG van ongeveer 1026. Het bier smaakte echt veel belovend, subtiel hoppig, lekker moutig, niet veel esters of hogere alcoholen maar wel meer gistkarakter dan de Wyeast 1056 Am Ale. De laatste tijd vind ik de extreem cleane bieren met deze gist onvoldoende diepgang hebben.

Kleine_Schriek

Casper, deze monoloog begint er toch raar uit te zien met al die foto's van jou  ;D
Maar ben erg benieuwd naar je bier!

Caspar

Haha inderdaad... nou ja, ik gebruik het forum ook vaak als naslagwerk voor mijn eigen recepten. Zo was mijn computer gecrasht en kon ik mijn laatste 10 recepten hier weer vinden ;) .

Vergelijkbare Topics (7)

30130

Reacties: 13
Gelezen: 4349

26005

Reacties: 15
Gelezen: 4591

40442

Reacties: 3
Gelezen: 1338

16527

Reacties: 14
Gelezen: 4251

39653

Reacties: 9
Gelezen: 2412

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.