Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Tripel uit voorraad

Gestart door Hoppenbrouwers, 20-11-2012 17:22 u

Vorige topic - Volgende topic

Hoppenbrouwers

Ik wil binnenkort een tripel gaan maken met ingrediënten die ik nog in voorraad heb. Deze zal vergist gaan worden met slurry van US-05. Buiten de mouten in het recept heb ik nog op voorraad: Special B, Choco en Whiskymout. Wat hoppen betreft kan ik kiezen uit: Saaz(4.10%α), Tomahawk (17.8%α) en Hersbrucker     (4.13%α)
Dit is de eerste opzet, wat denken jullie ervan?
BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkBL05
Naam receptTersel Tomahawk Tripel
Brouwdatum
BiertypeTripel
Volume16,0 l
Begin SG1,072 SG
Berekende kleur (Morey)11 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)31 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
16,00 lWater uit Water7,62spoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,470 kgPilsmoutDingemans3 EBC80,0 %
0,217 kgBiscuitDingemans50 EBC5,0 %
0,651 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC15,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
67,0 °C1 min.60 min.4,3 l/kg
78,0 °C10 min.10 min.4,3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaam% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
7,8 gTomahawk17,8 %60 min.28,7 IBU
10,0 gSaaz4,1 %15 min.2,3 IBU

Raymond293

Biscuitmout in een tripel. Zou best een te vol bier kunnen opleveren.
Mijn tripels hebben meer suiker voor de doordrinkbaarheid, maar met een goede gist kan dit prima.

Wat is je gist trouwens?

Wat betreft hop, ik ken de Tomahawk niet... wat heeft deze voor kenmerken?

Drents Hopbier

Citaat van: Raymond293 op 20-11-2012  20:33 uWat betreft hop, ik ken de Tomahawk niet... wat heeft deze voor kenmerken?

Tomahawk = handelsnaam voor Columbus.
Zie http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_hop_varieties#Columbus  en http://www.yakimachief.com/hopvarieties/tomahawk.html

Hopbier

Gerb

Volgens de strikte richtlijnen van een tripel valt dit recept eigenlijk op geen enkele manier binnen de richtlijn. Dit is gewoon een IPA met pilsmout. Een beetje in de richting van een Chouffe Houblon. Daar zit ook nog Amarillo in, naast de Coulumbus en de Saaz. Misschien moet je het gewoon een andere naam geven. Met het recept is er verders niks mis. Ik zou alleen de biscuitmout niet gebruiken en vervangen voor een lichte caramout. 

William

De hop en de gist maken het inderdaad niet een echte tripel maar imiddels weten we dat een warme US-05 best wel wat gistprofiel kan geven.

Hoe dat met die Columbus gaat lijkt me spannend (en lekker). Voor een IPA is het aan IBU's redelijk beperkt. Biscuitmout lijkt het me ook net wat extra's geven al zou je voor een tripel eerder een cara120 o.i.d willen toevoegen.

Het zou ook een Chr. Nobel achtig bier kunnen zijn die iets meer gistkarakter heeft.

Caspar

Ziet er wel netjes uit... Ik adviseer je om die Whiskeymout maar lekker in je voorraad te laten zitten, ik heb nog nooit een lekker bier met deze mout gedronken :o :o .

MM

Citaat van: Caspar op 20-11-2012  21:17 uZiet er wel netjes uit... Ik adviseer je om die Whiskeymout maar lekker in je voorraad te laten zitten, ik heb nog nooit een lekker bier met deze mout gedronken :o :o .

Dat ligt aan je smaak. De whiskeymout kan in mijn ogen in zeer beperkte maten goed gebruikt worden in een sterk moutig bier. Dit is als je van goede whiskey houd. Ik heb het ooit voor een te groot aandeel in een bier gebruikt. Dat bier was naar 2 jaar erg lekker.

MO

Whiskeymout? Je bedoelt biscuit mout?

MM

Citaat van: MO op 20-11-2012  21:24 uWhiskeymout? Je bedoelt biscuit mout?

Hoppenbrouwers heeft ook nog whiskeymout op voorraad. Ik zou het niet gebruiken in een Tripel, maar het heeft zeker zijn nut in bepaalde bieren.

William

Citaat van: MO op 20-11-2012  21:24 uWhiskeymout? Je bedoelt biscuit mout?

Ik weet dat Hoppenbrouwers een whiskeyliefhebber is. Hij kan maar beter een Beerskey van de Muifelbrouwerij kopen.,

Jacques

Citaat van: Gerb op 20-11-2012  21:03 uIk zou alleen de biscuitmout niet gebruiken en vervangen voor een lichte caramout.

Ook mijn idee. Biscuitmout geeft een geroosterde smaak die mijn inziens niet in een tripel past.

Oscar

Citaat van: Jacques op 20-11-2012  22:18 udie mijn inziens niet in een tripel past.

Dit gaat al niet meer over een tripel.... boeien... Het recept klinkt wel lekker. Gewoon brouwen dus. Qua maischschema probeer eens dit : laatste stap maischen op 75° C en spoelen met water van 90-95°C   :brouwen:  Levert prima bier op! En filtert als een tiet... ;D ;D

Jacques

Citaat van: Oscar op 21-11-2012  00:13 uDit gaat al niet meer over een tripel.... boeien...

Hoppenbrouwer wil toch echt een tripel brouwen:
Citaat van: Hoppenbrouwers op 20-11-2012  17:22 uIk wil binnenkort een tripel gaan maken met ingrediënten die ik nog in voorraad heb.

Na zijn eerste bericht is hij niet meer aan het woord geweest in dit topic.

Wel even bij de les blijven Oscar.

Hoppenbrouwers

Zo, dat is heel wat aan reacties. Ik zal het even doorlopen:
@raymond: wat bedoel je precies met 'te' vol?

@gerdb: cara zit niet in mijn huidige voorraad dus kan ik niet gebruiken. Wat naam betreft maakte het me ook niet zoveel uit. Ik wilde gewoon een tripel-achtig bier maken en vroeg me af of dat hier mee ging lukken. Kennelijk niet maar ook geen probleem hoor. Welke naam zou jij het geven?

@caspar&MM: de whiskymout gebruik ik nog voor een ander type bier. Ik begrijp dat het hier echt niet de bedoeling is. Vandaar dat ik hem vanaf het begin al niet in mijn stort had. Laat nu ook alleen even zien wat ik nog in huis had en wat ik daarmee zou willen maken. Als het bier maar smaakt! ;)

@oscar: bedankt. Ik zal je tip meenemen. Wat is daar trouwens precies het voordeel aan? Qua hopping ook zo laten?

@jacques: de tripel was vanaf de start wel mijn idee. Ik heb er nu ook vrede mee als hij niet volgens de richtlijnen gebrouwen wordt. Kan helaas niet alles op voorraad hebben en verzendkosten komen helaas elke keer terug bij mij. Ik wil er sowieso iets lekkers van maken en hoopte dat het met deze voorraad zou lukken.

@william: whiskyliefhebber indeed :) .Ik ga de beersky nog zeker wel een keer proberen.

RobinB

Je kan er natuurlijk nog steeds een tripel van maken?
Als je 80% pils, 15% suiker en 5% biscuit neemt en bij voorkeur een Belgische gist (Chimay) of evt S33/T58 en in plaats van de Tomahawk de Hallertau doet, komt alles nog goed. ;) ;D

William

Citaat van: Hoppenbrouwers op 20-11-2012  17:22 uIk wil binnenkort een tripel gaan maken met ingrediënten die ik nog in voorraad heb. Deze zal vergist gaan worden met slurry van US-05.

Citaat van: RobinB op 21-11-2012  18:11 uJe kan er natuurlijk nog steeds een tripel van maken?
Als je 80% pils, 15% suiker en 5% biscuit neemt en bij voorkeur een Belgische gist (Chimay) of evt S33/T58 en in plaats de Tomahawk de Hallertau doet, komt alles nog goed. ;) ;D

Gezien de slurry zal er een andere gist waarschijnlijk niet inzitten. Maar door de Hallertauer te gebruiken in plaats van de Columbus zou het hoptechnisch gezien wel meer een tripel worden.  Ik heb het idee dat het bier met de Columbus wel lekkerder wordt.

Hoppenbrouwers

Citaat van: William op 21-11-2012  19:18 uGezien de slurry zal er een andere gist waarschijnlijk niet inzitten. Maar door de Hallertauer te gebruiken i.p.v. de Columbus zou het hoptechnisch gezien wel meer een tripel worden.  Ik heb het idee dat het bier met de Columbus wel lekkerder wordt.
En waar gaat het uiteindelijk om?  ;)
Ik heb nog 1.5 l slurry dus genoeg om heel veel bier mee te maken.

RobinB

Mja, citrus hop versus nobele hop.
't Is een keuze en/of persoonlijke voorkeur. Ligt er misschien ook aan wat je ervoor gebrouwen hebt en of je alleen citrushop bieren op voorraad wilt?
Zo bezien kan de Hallertau versie evengoed lekkerder zijn. ;D

Gerb

Ik heb laatst een APA met Summit en Hallertau Mittelfruh gebrouwen en dat was een geslaagd brouwsel. Het citrus-fruitige van de Summit met het licht harsige, grassige van de Hallertau werkten prima samen. Volgens mij gaat het wel werken met jouw combinatie.

Hoppenbrouwers

Mijn tripel staat nu 12 dagen in de hoofdvergisting en is helemaal uitvergist. Sg1013 Brix9
Helemaal uitvergist is hij wel al een paar dagen maar dat had ik nog niet echt in de gaten (my bad). Aangezien ik nu dan toch al 'te lang' gewacht heb, kan ik hem dan nu het beste op het hoofdvergistingsvat laten zitten totdat ik ga bottelen of toch alsnog even nagisten in een mandfles?

William

Was die 1030 toch een verkeerde SG meting?

De US-05 zakt redelijk goed uit en vormt een redelijk stevig sediment. je zou hem nu koud kunnen zetten om hem nog helderder te laten worden.

Ik hevel meestal af om uiteindelijk een helderder bier te krijgen met minder sediment die wat beter bewaarbaar is. De bieren die ik tot nu toe gezien heb van jou bevatten wel aardig wat sediment. Dat zou een reden kunnen zijn om te hevelen...

Hoppenbrouwers

Citaat van: William op 20-12-2012  18:56 uWas die 1030 toch een verkeerde SG meting?

De US-05 zakt redelijk goed uit en vormt een redelijk stevig sediment. je zou hem nu koud kunnen zetten om hem nog helderder te laten worden.

Ik hevel meestal af om uiteindelijk een helderder bier te krijgen met minder sediment die wat beter bewaarbaar is. De bieren die ik tot nu toe gezien heb van jou bevatten wel aardig wat sediment. Dat zou een reden kunnen zijn om te hevelen...
Shit, jij hebt ook alles meteen door  :-[ het was inderdaad niet de brix waarde die ik afgelezen had.

Ik ga nu meteen hevelen. Koud zetten doe ik dan wel in de mandfles.
Navergisten op hoeveel graden?

Gerb

Omdat het bier uitgegist is, en er dus geen koolzuur wordt gevormd, bestaat de kans op een kaaminfectie na het hevelen. Je kunt na het hevelen nog een schepje suiker in het bier doen om zodoende weer een beschermende CO2 deken over het bier te leggen.

Vergelijkbare Topics (7)

36159

Reacties: 21
Gelezen: 3456

23043

Gestart door Cuvee René

Reacties: 1
Gelezen: 1335

6165

Reacties: 12
Gelezen: 4529

44862

Gestart door Arne8

Reacties: 7
Gelezen: 973

32182

Reacties: 8
Gelezen: 2563

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.