Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Iets eerder bottelen: suiker voor op fles berekenen

Gestart door Kroontje, 14-11-2012 21:12 u

Vorige topic - Volgende topic

Kroontje

Mijn Brewferm abdijbier is nog net niet stilgevallen en heeft nu een SG van 1014. Ik zat erover te denken om maar alvast te bottelen omdat ik niet kan lageren in een mandfles. Om te voorkomen dat flesjes straks in het rond vliegen heb ik even nagekeken hoeveel suiker ik moet toevoegen, ik kwam tot het volgende:

van SG 1070 naar 1014 is een 80% vergisting, terwijl bij de aangeraden SG van 1010 er een 86% vergisting zou optreden. Er zou dus nog 6% meer suiker aanwezig moeten zijn. Origineel 500 gram suiker per 9 liter gebruikt betekent dat er nu nog ~3,3gram per liter extra suiker aanwezig is. Als dit nu minder toevoeg krijg ik dan alleen een lager alchoholpercentage? Klopt het dat de hoeveelheid CO2 in het flesje zo binnen de perken blijft? (ben van plan om nu 4,7 g/liter toe te voegen ipv aanbevolen 8 g/liter)

Mocht het rekenvoorbeeld hopeloos verkeerd zijn dan hoor ik het ook graag!

Jacques

Citaat van: Kroontje op 14-11-2012  21:12 uMijn Brewferm abdijbier is nog net niet stilgevallen en heeft nu een SG van 1014. Ik zat erover te denken om maar alvast te bottelen omdat ik niet kan lageren in een mandfles. Om te voorkomen dat flesjes straks in het rond vliegen heb ik even nagekeken hoeveel suiker ik moet toevoegen, ik kwam tot het volgende:

van SG 1070 naar 1014 is een 80% vergisting, terwijl bij de aangeraden SG van 1010 er een 86% vergisting zou optreden. Er zou dus nog 6% meer suiker aanwezig moeten zijn. Origineel 500 gram suiker per 9 liter gebruikt betekent dat er nu nog ~3,3 gram per liter extra suiker aanwezig is. Als dit nu minder toevoeg krijg ik dan alleen een lager alchoholpercentage? Klopt het dat de hoeveelheid CO2 in het flesje zo binnen de perken blijft? (Ben van plan om nu 4,7 g/liter toe te voegen ipv aanbevolen 8 g/liter)

Mocht het rekenvoorbeeld hopeloos verkeerd zijn dan hoor ik het ook graag!

Grrr, het is om radeloos van te worden dat verhaal bij die blikken dat je altijd een eind SG van 1010 dient te krijgen. Dat is gewoon niet zo!
Mijn idee is dat dit geschreven wordt om te zorgen dat een beginnende hobbybrouwer voldoende lang het bier laat staan.

Laat het bier nagisten in het gistvat als je geen mandfles hebt. Hevel niet over maar laat het een paar dagen staan. Controleer over een paar dagen opnieuw het SG en als deze niet gedaald is kun je bottelen. Een eventueel lekkend gistvat en oxidatie neem je voor deze keer beter voor lief nemen. De volgende keer beter. In plaats van een mandfles kun je trouwens ook een plastic jerrycan gebruiken. Maak met een speedboor een gat in de dop en doe daar een stop met een waterslot in.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Jacques op 15-04-1974  22:25 uIn plaats van een mandfles kun je trouwens ook een plastic jerrycan gebruiken. Maak met een speedboor een gat in de dop en doe daar een stop met een waterslot in.
ik dacht dat de nagisting altijd plaats moest vinden in een vat wat niet zuurstof permeabel is. ???

RobinB

Dat ligt aan de duur.
Een paar weken in plastic kan geen kwaad. :)

Hoppenbrouwers

Citaat van: RobinB op 15-11-2012  13:30 uDat ligt aan de duur.
Een paar weken in plastic kan geen kwaad. :)
Waar ligt de grens dan? Bij een bovengister kun je soms al na een dikke twee a drie weken bottelen. Kan die vergisting volledig op plastic plaatsvinden dan?

RobinB

Ja.
Ik zou zelf de grens, volledig arbitrair, op 1 maand leggen. :)

Hoppenbrouwers

Citaat van: RobinB op 15-11-2012  15:35 uJa.
Ik zou zelf de grens, volledig arbitrair, op 1 maand leggen. :)
Waarom wordt er hier dat zo vaak moeilijk gedaan over de zuurstof permeabiliteit van plastic t.o.v. glas/rvs als het voor bijna geen enkel bier uitmaakt?

EBC

Citaat van: Hoppenbrouwers op 15-11-2012  16:43 uWaarom wordt er hier dat zo vaak moeilijk gedaan over de zuurstof permeabiliteit van plastic t.o.v. glas/rvs als het voor bijna geen enkel bier uitmaakt?

Er zijn voor- en tegenstanders van lang lageren.
Sommigen zweren bij tenminste 4 weken lageren, anderen bottelen na twee weken. En dat heeft gevolgen voor de materiaalkeuze.
En dan is er ook nog zoiets als voortschrijdend inzicht.

Lees nog eens verder en beslis in welk kamp je wilt vertoeven  ;).

Ik bottel graag zodra de hoofgisting voorbij is, en dan nog een weekje klaren. Alles in het hoofdgistingsvat. Dat bottel je ongeveer na 2-3 weken.

Hoppenbrouwers

Citaat van: EBC op 15-11-2012  17:32 uEr zijn voor- en tegenstanders van lang lageren.
Sommigen zweren bij tenminste 4 weken lageren, anderen bottelen na twee weken. En dat heeft gevolgen voor de materiaalkeuze.
En dan is er ook nog zoiets als voortschrijdend inzicht.

Lees nog eens verder en beslis in welk kamp je wilt vertoeven  ;).

Ik bottel graag zodra de hoofgisting voorbij is, en dan nog een weekje klaren. Alles in het hoofdgistingsvat. Dat bottel je ongeveer na 2-3 weken.
Tot nu toe nog alles gebotteld binnen een maand. Betekent dat dat ik de glazen flessen niet meer nodig heb en alles op plastic kan doen (daar heb ik namelijk genoeg van).
Maare... bottelen na de hoofdvergisting? Heeft dat nog nooit kapotte flessen opgeleverd? Dan is het bier doorgaans nog niet uitvergist...

EBC

Citaat van: Hoppenbrouwers op 15-11-2012  18:34 uTot nu toe nog alles gebotteld binnen een maand. Betekent dat dat ik de glazen flessen niet meer nodig heb en alles op plastic kan doen (daar heb ik namelijk genoeg van).

Ja.

Citaat van: Hoppenbrouwers op 15-11-2012  18:34 uMaare... bottelen na de hoofdvergisting? Heeft dat nog nooit kapotte flessen opgeleverd? Dan is het bier doorgaans nog niet uitvergist...

Dat heb ik wellicht wat slecht verwoord... Verduidelijking:
Bottelen zodra de hoofd/nagisting + een weekje klaren voorbij zijn. Het bier is dan (moet zijn) volledig uitgegist. En dat alles in hetzelfde vat.
Bottelen is dan ongeveer 2 weken na brouwen.

Dit vergt wel goed gistmanagment en wellicht ook temperatuurgecontroleerde vergisting. Heb je last van langdurige vergistingen dan is die glazen fles wel weer aan te raden.

Jacques

Citaat van: Hoppenbrouwers op 15-11-2012  09:10 uik dacht dat de nagisting altijd plaats moest vinden in een vat wat niet zuurstof permeabel is. ???

Nagisten in glas of rvs heeft inderdaad de voorkeur. Maar soms heb je geen glazen fles of een rvs cilinderconisch gistvat tot je beschikking. :)
Plastic jerrycans zijn overal vaak voor weinig geld te koop. En die zijn snel om te bouwen tot lagervat. Het komt met enige regelmaat voor dat de vergistingemmers die bij de starterpakketten zitten niet geheel lekdicht zijn. Een jerrycan is dan een goedkoop alternatief. Maar vanwege de zuurstofdoorlaatbaarheid moet je het bier er niet te lang in laten staan. Net zo min als in andere plastic vaten.

Kroontje

De conclusies die ik hier uithaal:

- de SG 1010 is niet heilig.
- lageren kan ook in een plastic jerrycan.

Ik heb hier even een notitie van gemaakt en zal even kijken of ik dit netjes in de wiki kan verwerken. Nu eerst even bottelen  :)

William

Citaat van: Kroontje op 18-11-2012  16:55 u- lageren kan ook in een plastic jerry can.

Naast zuurstofdoorlaatbaarheid is ander nadeel van jerrycans dat ze heel lastig schoon te maken zijn door de rechte hoeken, zelfs niet met zo'n kromme borstel.

Jacques

Citaat van: William op 18-11-2012  17:03 uNaast zuurstofdoorlaatbaarheid is ander nadeel van jerrycans dat ze heel lastig schoon te maken zijn door de rechte hoeken, zelfs niet met zo'n kromme borstel.

Borstels kunnen krassen! Zeker een kromme borstel.
Als je voor het reinigen Chemipro caustic gebruikt worden alle hopharsen verwijderd. Je hebt dan geen borstel nodig. Goed schudden met de jerrycan met een laagje Chemipro caustic oplossing volstaat nadat je eerst de hele jerrycan een tijdje volledig gevuld met de oplossing hebt laten staan.

RobinB

Citaat van: Kroontje op 18-11-2012  16:55 u- lageren kan ook in een plastic jerrycan.

Hoeft niet per se een jerrycan te zijn. als je een ander voedselveilig plastic vat hebt dat ook luchtdicht is, je gistemmer bijvoorbeeld, is dat ook goed.
Je hoeft niet eens te hevelen wanneer je binnen  ca. een maand botteld.

Jacques

Citaat van: RobinB op 18-11-2012  17:53 uHoeft niet per se een jerrycan te zijn. als je een ander voedselveilig plastic vat hebt dat ook luchtdicht is, je gistemmer bijvoorbeeld, is dat ook goed.
Je hoeft niet eens te hevelen wanneer je binnen  ca. een maand botteld.

Voorwaarde is inderdaad dat de gistemmer goed luchtdicht is. Jammer genoeg is dat niet altijd het geval. Jerrycans zijn altijd vloeistof- en gasdicht met uitzondering van de gasdoorlaatbaarheid van het plastic.

Vergelijkbare Topics (7)

37156

Reacties: 6
Gelezen: 2035

16433

Reacties: 69
Gelezen: 23876

31275

Reacties: 6
Gelezen: 2383

4110

Reacties: 4
Gelezen: 2220

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.