Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hercule Stout

Gestart door wim, 03-02-2005 23:21 u

Vorige topic - Volgende topic

wim

Hercule Stout

Herkomst:   Brasserie Ellezelloise, Guinaumont 75 B 7690  068543160
Gedronken:   03/02/05 in nat Leute glas
Drink temp: +/- 11GrdC
Tht:      10/03
Gekocht:  Eind 2001
Fles:      0.33 L, Beugel hergisting
Etiket info:   Gebrouwen vanaf  water – mout – hop – gist – dextrine
Alcohol:  9%
Prijs:      €2.20
Fles:       Soort uitgestrekte Duvell fles met een beugel. Vooretiket *1 en halsetiket *2
Etiket 1:   Ambachtelijk mooi. Een tekening van een gezicht met een opstaande snor. Boven de "snor" staat "La Biere des Collines" en eronder "Hercules Stout" en "Brasserie Ellezelloise" Simpel perkament kleur. 
Etiket 2: Hetzelfde als hierboven alleen dan verkleint. Tevens de ingrediënten als zegel over de beugelsluiting.
Presentatie (fles en etiket e.d.) (8.75 van 10)

Kleur:      Zwart. (10 van 10)

Schuim:   Licht plakkend dat na enige tijd de richting van de bodem van het glas opzoekt.  (8 van 10)

Geur:       Moutig alcoholig sterk. Zeer flauw wat hop. (8 van 10)

Smaak:    Moutig. Ronde volle smaak. Lichte CO2 prikkeling geen brandsmaak. (7 van 10)

Afdronk:   Moutig licht bitter met op het einde een ietwat wrange smaak, dit is erg licht maar voldoende om het een stout te noemen. (8 van 10)

Beoordeling: Slecht/Matig/Redelijk/Goed/ Zeer goed      Goed

Ik hoop dat anderen dit bier jonger kennen, ik heb het gevoel dat de hoparoma's dan zeer duidelijk naar voren komen en dat het dan wellicht niet als Stout benoemd zou worden, de wrangheid is zo licht dat met iets meer bitterheid in de afdronk het eigenlijk niet op zou vallen.

:degroeten:

Wim

MO

Hier een versere versie. Maar niet eens zo heel vers. De Ardennen lieten me met dit bier een beetje in de steek, en als ik in elke bierwinkel elke houdbaarheid ga controleren, dan protesteren mijn vrouw en dochter

Internet   http://www.brasserie-ellezelloise.be/indexnl.shtml
Internet info   5 bieren waaronder een stout en een saison
Voor alle bieren geldt:
Alleen de basismaterialen worden gebruikt : water, gerstmout, bittere en geurige hoppen, wortelstok van pure gist, dextrose. Geen ander ingrediënt maakt deel uit van de samenstelling van het bier. Bij de stout: bij de bereiding ervan wordt getorrefieerde mout gebruikt.
Gedronken:   02/05
Tht      10/05
Fles:      0.33 L beugel
Etiket:      mooi, eenvoudig, met heksje op bezem
Etiket info   bevat oa dextrose
Prijs      1,91 + 0,40 statiegeld
Alcohol:   8,4%
Kleur:      zeer zwart, helder
Schuim:   dunne laag, zakt heel ver in, creme
Geur:      parfummig, zoetig, koffie
Smaak:      super lekker, wat weinig koolzuur, heel veel mout; moutbitterig, chocola; zoetig maar heel lekker; lijkt nogal op een biertje van mezelf (broeder bubbecus), een tikje gebrand: een perfecte zoetige moutige licht gebrande stijlvaste stout
Beoordeling:   Goed

Niet zo hoppig als jij dus gedacht had Wim. Geen hop te bekennen eigenlijk!

wim

getorrefieerde mout ??? ?

Ze hebben het etiket dus verandert.

Goed om te leen van die hop, dan klopt de naam stout, maar inderdaad een hele lekkere (ik ben niet echt een stoute bierdrinker, meer een brave)

:degroeten:

Wim

Albertus

Enkele dagen geleden een kratje van deze Hercule Stout gekregen. "Stout uit België ???", maar het is een uitstekende Stout.
Het proefverslag van MO van vijf jaar geleden klopt nog steeds. Ik ben benieuwd naar hun andere bieren, vooral de Saison.
Opvallend: hergisting op fles.

Maar wat is nu eigenlijk "getorrefieerde mout" ? :weetniet:

Bert

korek

Citaat van: Albertus op 09-07-2010  10:20 uMaar wat is nu eigenlijk "getorrefieerde mout" ? :weetniet:

Bert

Volgens mij is het ongemout graan dat is verhit om open te 'poppen', dus net als men doet met mais om popcorn te krijgen.

De-Geert

Inderdaad, in Engeland wordt Torriefied Wheat heel vaak gebruikt. Een soort gepofte tarwe.

NewLine

Is dat niet gewoon geroosterde mout?

Bv als je op Brouwland de site in het Frans bekijkt krijg je waar in het Nederlands roostmouten staat:

CiteerMalts torréfiés
Ces malts d'une couleur foncée sont utilisés pour brasser des bières noires comme le Stout

De-Geert

Tja, dat zou je denken inderdaad. Maar bij Thomas Fawcett is torrified wheat slechts 3,5 EBC.

korek

Citaat van: NewLine op 09-07-2010  10:53 uIs dat niet gewoon geroosterde mout?

Het is geen mout, maar rauwe tarwe (meestal).

NewLine

Nochtans op de site van de brouwer staat:

Citeereen stout van 9 % V. Alc. gemaakt met gebrand mout

Dus ik ga voor gebrande/geroosterde mout, maar zeker zijn we enkel als we de brouwer vragen. Lijkt me wel eens een leuke daguitstap. Hun blonde vind ik trouwens superlekker.

De-Geert

Hm, klinkt als een slechte vertaling.

Caspar

Citaat van: korek op 09-07-2010  10:43 uVolgens mij is het ongemout graan dat is verhit om open te 'poppen', dus net als men doet met mais om popcorn te krijgen.

Geert en Korek hebben gelijk, het is volgens mij vergelijkbaar met de gestoomde / gewalste vlokken die verkocht worden bij Brouwland.

Inderdaad een beroerde vertaling ;) .

Albertus

Hier kom ik wat verder mee. Even gezocht op "torrified wheat", daarbij kom ik onder andere het volgende tegen.

CiteerTorrified Wheat - And not 'Terrified Wheat' as one online shop once described it! Torrified cereals are produced by heating the grain, which makes the endosperm expand and pop, which makes the starch in the cereal 'pregelatinized' and easily milled (crushed). What's 'pregelatinized' mean? It's a process that renders the starch (sugars that the yeast feeds on) in the wheat instantly accessible - water soluble and as it doesn't need extra 'cooking', it can be addeed straight to the mash. Torrified Wheat is used wherever head retention is a must when brewing bitters. Use no more than 10% of total grain bill.

Het lijken mij geen vlokken. Op dit plaatje (van een andere site) zie je een beetje uit hun voegen gebarste korrels.

Bert

Caspar

Die vlokken worden zijn platgewalste korrels, hierdoor krijgen ze de typische vorm.

PS We dwalen wel een beetje af ;D

Albertus

Citaat van: Caspar op 09-07-2010  12:42 uPS We dwalen wel een beetje af ;D

Dat is waar, maar we worden wel weer wat wijzer. :lessmile:

De brouwerij lijkt mij wel een bezoekje waard, vooral als je ziet hoe gezellig kleinschalig men daar te werk gaat.
Zie hun website

Bert

Gerb

Ik heb dit bier meerdere keren op, maar van een echt hoppig bier is echt geen sprake. Het is een stout met wat fruitige, chocoladesmaken. Best wel lekker.

Oxhead

Newline heeft gelijk in Belgie met name de Walen noemen gebrande/ caramout malt torrefies

Oscar

Citaat van: Albertus op 09-07-2010  12:47 uvooral als je ziet hoe gezellig kleinschalig men daar te werk gaat.

Reken maar dat het daar hard werken is.... :brouwen:

Vergelijkbare Topics (7)

11198

Reacties: 9
Gelezen: 3715

43427

Reacties: 0
Gelezen: 1365

5696

Reacties: 2
Gelezen: 2065

9501

Reacties: 15
Gelezen: 4476

39181

Reacties: 12
Gelezen: 3873

1386

Reacties: 6
Gelezen: 5020

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.