Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Dubbel Bock te licht van kleur

Gestart door Pimmels, 02-11-2012 15:41 u

Vorige topic - Volgende topic

Pimmels

Beste collega brouwers,
ik heb vorige week het onderstaande recept gebrouwen

----------------------------------------------------------
---------------- ConfoMash recept-rapport                 
----------------------------------------------------------

Basis-----------------------------------------------------
Naam recept--------- : Pimmels Dubbel bock
Brouwdatum---------- : 18-10-2012
Biertype------------ : D Klasse D
Aantal liters------- : 10 liter
Gewenst begin SG---- : 1080
Brouwzaalrendement-- : 75 %

Algemeen--------------------------------------------------
Totaal brouwwater--- : 15.5 liter
Spoelwater---------- : 5.5 liter
Maischwater--------- : 10 liter
Kooktijd------------ : 90 minuten
Berekende kleur----- : 41.9 EBC (Morey)
Berekende bitterheid : 21 EBU (Tinseth)

Moutstort-------------------------------------------------
0023% 000815 g Münchnermout type 2               22   EBC   
0063% 002233 g Pilsmout 3 EBC                    3    EBC   
0014% 000496 g Karamelmout 150 EBC               149  EBC   

Hop en kruidenstort---------------------------------------
Bloemen---00015 g  6.50 %az  090 min B Brewers Gold (D)
Bloemen---00018 g  2.00 %az  015 min B Hallertau Hersbrücker

Gist------------------------------------------------------
Gistsoort----------- : Mauribrew lager
Gist toegevoegd als- :
Volume-------------- :  Ltr
Beluchtingstijd----- : 0 uur
Temperatuur--------- : 20°C

Maischschema----------------------------------------------

Alles ging voor spoedig het SG is nu 1020 en dat is na een begin SG van 1080, niet verkeerd leek me.

De smaak is ook goed , echter...

Het bier is naar mijn idee veel te licht voor een dubbel bok geworden,
het heeft meer weg van een lichte ALT!

Ik vraag me af of dit nog te verhelpen is?

Evt door nog een kook extract van chocolade mout toe te voegen i.o.d.

Alvast bedankt voor de suggesties!

Pim

Gerb

Ik zou er persoonlijk niets aan doen. Wat ik laatst wel bij een donkere saison heb gedaan is het weken van donkere mout in koud water. Na een dag door een koffiefilter en toevoegen aan de maisch. Je kunt proberen om zo'n zelfde goedje aan het bier toe te voegen.

Hoe heb je de kleur eigenlijk beoordeeld? In een echt bierglas? In een maatcilinder ziet het er sowieso lichter uit.

Pimmels

Citaat van: Gerb op 02-11-2012  15:44 uIk zou er persoonlijk niets aan doen. Wat ik laatst wel bij een donkere saison heb gedaan is het weken van donkere mout in koud water. Na een dag door een koffiefilter en toevoegen aan de maisch. Je kunt proberen om zo'n zelfde goedje aan het bier toe te voegen.

Hoe heb je de kleur eigenlijk beoordeeld? In een echt bierglas? In een maatcilinder ziet het er sowieso lichter uit.

Ah inderdaad, ik heb het bekeken  in een maat glas en ook nog de langste  tijd met de dobber erin, dat scheelt natuurlijk enorm!!

Stel nou dat ik wel zou willen aanpassen, moet de choco mout dan niet ge-maisched worden voor dat ik het toevoeg?
En kan je nog wel iets toevoegen aan net uitgegist jong bier??

Gerb

Bekijk het eerst nog eens in een glas en beoordeel het dan.

Als je het wilt doen: er hoeft niet gemaischt te worden. Er zitten geen zetmelen in de chocolmout en geen enzymen. Je wilt tenslotte alleen de kleur. Maal de chocomout fijn en giet er water op. Na 1 dag filteren en toevoegen aan het jongbier. Er bestaat een kans dat niet alle kleur van dit goedje in het bier blijft, maar toch zeker wel een deel. Ik heb daar geen ervaring mee.

Pimmels

Citaat van: Gerb op 02-11-2012  16:16 uBekijk het eerst nog eens in een glas en beoordeel het dan.

Als je het wilt doen: er hoeft niet gemaischt te worden. Er zitten geen zetmelen in de chocolmout en geen enzymen. Je wilt tenslotte alleen de kleur. Maal de chocomout fijn en giet er water op. Na 1 dag filteren en toevoegen aan het jongbier. Er bestaat een kans dat niet alle kleur van dit goedje in het bier blijft, maar toch zeker wel een deel. Ik heb daar geen ervaring mee.

Gerb, dank voor de tips, ik ga het met  chocomout bijkleuren!

RobinB

Ik zou het ook niet bijkleuren, dat geeft toch ook gebrande smaak.
Als de smaak nu goed is, niks meer aan doen!

Johannes

Bij een bokbier keuring heb ik ooit gemerkt dat veel bokbierbrouwers onbedoeld een stout of porter hebben gebrouwen in een poging de juiste kleur te krijgen. Niets aan doen, zonde, als het maar lekker is.

hobbybob

Citaat van: Pimmels op 02-11-2012  15:51 uAh inderdaad, ik heb het bekeken  in een maat glas en ook nog de langste  tijd met de dobber erin, dat scheelt natuurlijk enorm!!

Stel nou dat ik wel zou willen aanpassen, moet de choco mout dan niet ge-maisched worden voor dat ik het toevoeg?
En kan je nog wel iets toevoegen aan net uitgegist jong bier??

Ik zou niet zomaar iets toevoegen ( en al helemaal niets wat niet steriel is zoals ongekookt donjker aftreksel ) aan uitgegist bier.
Maw jammer volgende keer beter, maar misschien als je deze geproefd hebt wil je niet anders

Vergelijkbare Topics (7)

17612

Reacties: 5
Gelezen: 2444

29486

Reacties: 4
Gelezen: 1780

34666

Reacties: 11
Gelezen: 2363

2743

Reacties: 46
Gelezen: 20274

735

Reacties: 23
Gelezen: 10543

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.