Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Alternatieve korrelgist voor Westmalle tripel?

Gestart door Markenrick, 16-10-2012 16:21 u

Vorige topic - Volgende topic

Markenrick

Hallo Jongens,

Is er een korrelgist die een beetje in de buurt komt van de gist welke gebruikt wordt bij een Westmalle tripel? Of is het zonde van de tijd om hier aandacht aan te schenken, omdat die niet te benaderen is?

Of wordt het gist van Westmalle verzamelen?

koffie

Draai het eens om: waarom zou je *geen* Westmalle gist uit een flesje opkweken?
Desnoods heb ik wel een potje slurrie voor je? (morgenavond gaan we deze gebruiken voor een tripel)

Markenrick

Citaat van: koffie op 16-10-2012  16:27 uDraai het eens om: waarom zou je *geen* Westmalle gist uit een flesje opkweken?
Desnoods heb ik wel een potje slurrie voor je? (morgenavond gaan we deze gebruiken voor een tripel)

Heb nog last van koudwatervrees... Heb nog niet met vloeibare gist gewerkt. Er komt nogal wat bij kijken denk ik...

Als ik het al zou proberen zou ik, denk ik, maar een Wyeast nemen. Hoe weet je wanneer je genoeg cellen in je eigen opgekweekte gist hebt, zodat het levensvatbaar is?

koffie

Wanneer je alles berekend en volgens algemeen geaccepteerde richtlijnen doet .. :)

Je kan ook wat makkelijker doen en de meuk een beetje voeden met beluchten, wort en gistvoeding, dan komt het ook goed :)
Ik ga vanavond mijn tripel hevelen en dan de slurrie een opkikker geven. Morgenavond gaat die slurrie dan bij vers gebrouwen wort. Je bent welkom in Lelystad :)

Markenrick

Citaat van: koffie op 16-10-2012  16:40 uWanneer je alles berekend en volgens algemeen geaccepteerde richtlijnen doet .. :)

Je kan ook wat makkelijker doen en de meuk een beetje voeden met beluchten, wort en gistvoeding, dan komt het ook goed :)
Ik ga vanavond mijn tripel hevelen en dan de slurrie een opkikker geven. Morgenavond gaat die slurrie dan bij vers gebrouwen wort. Je bent welkom in Lelystad :)

Dank voor de uitnodiging! Ik kan helaas pas vanaf donderdagavond, maar ik zal je anders even pm' en over hoe en wat...

Pizzabakker

Hoe geef je de slurry een opkikker?
Ik heb gisteren voor de 3e maal op rij een US-05 slurry gebruikt (bier net voordat de hoofdvergisting is afgelopen overhevelen naar lagerfles en direct verse wort in de mandfles met slurry) dat gaat als de brandweer! staat binnen 3 uur volgas te blazen  :groots:
Is het nodig om de gistslurry tussentijds te behandelen? Hoe vaak gaat dit trucje goed? Word de kans op een infectie groter?

koffie

Ligt er ook een beetje aan hoeveel tijd er tussen het afhevelen en hergebruik zit. Ik kikker de boel op met starterwort, gistvoeding en beluchten.

Pizzabakker

Gisteren zat er een kwartier tussen afhevelen en nieuwe wort erop. Het lijkt wel of hij elke generatie sneller aan de gang gaat. De eerste 2 rondes waren hetzelfde bier SG 1065, de batch van gisteren was een ander bier met SG 1062.

RobinB

Er is geen korrelvervanger voor Westmalle. :)

Markenrick

Citaat van: RobinB op 16-10-2012  19:34 uEr is geen korrelvervanger voor Westmalle. :)

Daar was ik al bang voor... maar wel begrijpelijk!

ciesvandekwis

Wie wil er rond het Gentse een gratis pot verse Westmalle slurry? Ik heb er eentje van 400 en eentje van 100 ml klaarstaan in de frigo. Sinds gisteren (16/10/12) bij het lageren geoogst uit het gistvat.

Kom maar halen!

Oscar

Citaat van: Markenrick op 17-10-2012  07:39 uDaar was ik al bang voor... maar wel begrijpelijk!

Gist opkweken is echt niet zo moeilijk hoor, dat spul groeit vanzelf. je hoeft het alleen het juiste medium te geven in de juiste omstandigheden. Gewoon eens een starter maken zonder brouwverplichting... lukt altijd! :brouwen:

Markenrick

Citaat van: Oscar op 18-10-2012  01:15 uGist opkweken is echt niet zo moeilijk hoor, dat spul groeit vanzelf. je hoeft het alleen het juiste medium te geven in de juiste omstandigheden. Gewoon eens een starter maken zonder brouwverplichting... lukt altijd! :brouwen:

Maar hoe weet je nu wanneer je voldoende gist gekweekt hebt? Stel; je hebt alleen maar dode cellen. Hoe kun je dat zien?

BierHenk

Citaat van: Markenrick op 18-10-2012  09:03 uMaar hoe weet je nu wanneer je voldoende gist gekweekt hebt? Stel; je hebt alleen maar dode cellen..hoe kun je dat zien?
Belletjes in een waterslot.
En dode cellen vermeerderen niet.

Markenrick

RobinB

Citaat van: Markenrick op 18-10-2012  09:03 uMaar hoe weet je nu wanneer je voldoende gist gekweekt hebt? Stel; je hebt alleen maar dode cellen. Hoe kun je dat zien?

Je voegt een hoeveelheid starterwort toe, die bepaald grosso modo hoeveel biomassa (5%) er gevormd wordt. Aan jou de taak om te observeren of er ook activiteit is of geweest is.
Daarna kan je aan de hand van de hoeveelheid bezonken slurry bepalen hoeveel je hebt. :)

Markenrick

Citaat van: RobinB op 18-10-2012  10:22 uJe voegt een hoeveelheid starterwort toe, die bepaald grosso modo hoeveel biomassa (5%) er gevormd wordt. Aan jou de taak om te observeren of er ook activiteit is of geweest is.
Daarna kan je aan de hand van de hoeveelheid bezonken slurry bepalen hoeveel je hebt. :)

OK, interessant! Toch eens mee beginnen. :-[

bertarna

Citaat van: Markenrick op 18-10-2012  10:24 uOK, interessant! Toch eens mee beginnen. :-[

En het is een leuk werkje ook, grote voldoening als je van een klein grondje bier na enkele dagen een borrelend waterslot hebt.

Markenrick

Citaat van: bertarna op 18-10-2012  11:22 uEn het is een leuk werkje ook, grote voldoening als je van een klein grondje bier na enkele dagen een borrelend waterslot hebt.

Dat kan ik me heel goed voorstellen ja...

RobinB

Maar voor de Westmalle gist:
Je kan tot 18 l à 1050 met één verse (<1 maand) activator enten volgens Wyeast.

Bij een lineair verband (SG-vol) zou dat overeen komen met 10 l 1090.
Echter verwacht ik dat het zwaarte effect méér dan lineair weegt, dus zou ik max 10 l 1075 doen.

Markenrick

Citaat van: RobinB op 18-10-2012 &nbsp;12:31 uMaar voor de Westmalle gist:
Je kan tot 18 l à 1050 met één verse (<1 maand) activator enten volgens Wyeast.

Bij een lineair verband (SG-vol) zou dat overeen komen met 10 l 1090.
Echter verwacht ik dat het zwaarte effect méér dan lineair weegt, dus zou ik max 10 l 1075 doen.

Ik brouw voorlopig toch nog even 10 l tot ik een uitgesproken goed/lekker recept te pakken heb...

ciesvandekwis

Bestaat er trouwens een tool om SG van starterswort om gist op te kweken te bepalen. Meestal wordt hier 100 g moutextract/liter gebruikt, waarbij je SG 1040 zou moeten hebben. Stel nu dat je een zwaarder bier wil brouwen, heeft het dan zin om bijvoorbeeld geleidelijk aan 'zwaarder' wort toe te voegen aan de gistkweek om de gist al te laten "wennen"?

2 vragen in één dus  ::)

RobinB

Citaat van: ciesvandekwis op 18-10-2012 &nbsp;13:21 uBestaat er trouwens een tool om SG van starterswort om gist op te kweken te bepalen.
Hoe bedoel je dat? Een hydrometer of refractometer voldoet wel. Maar aangezien je netjes afmeet en alleen oplost, kan je er van uitgaan dat de theoretische waarde aardig klopt.

CiteerMeestal wordt hier 100 g moutextract/liter gebruikt, waarbij je SG 1040 zou moeten hebben. Stel nu dat je een zwaarder bier wil brouwen, heeft het dan zin om bvb geleidelijk aan 'zwaarder' wort toe te voegen aan de gistkweek om de gist al te laten "wennen"?

Nee.
Proefondervindelijk is vastgesteld dat ca. 1040 het beste compromis is tussen beperking door nutriënten gebrek enerzijds en beperking door toxiciteit anderszijds.
Dit geldt in de situatie van een eenvoudige batch-propagatie, ofwel een normale simpele starter (al dan niet geroerd).

Er is overigens al heel veel hierover geschreven op het forum, ff de zoekfunctie gebruiken.

ciesvandekwis

Citaat van: RobinB op 18-10-2012 &nbsp;14:02 uHoe bedoel je dat? Een hydrometer of refractometer voldoet wel. Maar aangezien je netjes afmeet en alleen oplost, kan je er van uitgaan dat de theoretische waarde aardig klopt.

Ik bedoel niet meten met refractometer of zo, maar zit dat bvb in BrouwVisie:
100 g moutextract - 1000 ml water: 1040
150 g moutex - 1000 ml: 10xX?... anders is 't wat gokken hé.

RobinB

Citaat van: ciesvandekwis op 18-10-2012 &nbsp;14:07 uIk bedoel niet meten met refractometer of zo, maar zit dat bvb in BrouwVisie:
100 g moutextract - 1000 ml water: 1040
150 g moutex - 1000 ml: 10xX?... anders is 't wat gokken hé.

Das dan toch gewoon ca. 1060? ???

Een SG calculatortje zit wel gewoon in BrouwVisie. :)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.