Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Help stokkende giststarter

Gestart door hopiebier, 02-10-2012 19:04 u

Vorige topic - Volgende topic

hopiebier

Beste medebrouwers,
Een vraagje, mijn giststarter (Wyeast) is na twee dagen zo'n beetje zijn activiteit kwijt.
Borrelt nog een belletje per minuut.
Kan ik deze nu gewoon in de koelkast zetten tot vrijdag als ik ga brouwen? En daarna deze simpelweg een beetje op temperatuur laten komen voordat ik het aan het wort toevoeg?
Of moet ik het op de een of andere manier verder op weg helpen.
Graag jullie mening / bevindingen

gr
 :brouwen:

Gerb

Het ligt eraan wanneer je gaat brouwen. Binnen een paar dagen zou ik hem niet in de koelkast zetten. Langer dan dat en dan zou ik hem koelen en een dag voor het brouwen uit de koelkast halen, afgieten en wat verse wort toevoegen. Op die manier help je de gist het best om voor te bereiden.

RobinB

Wat is hier nu het "stokkende" aan? ???

hopiebier

Ja stokkend is misschien niet het juiste woord. Maar het lijkt zo uitgegist en ik vraag me af of en hoe ik dat tot vrijdag nog moet bewaren. In de koelkast of zoals door een ander is gesuggereerd gewoon tot vrijdag te laten staan.

RobinB

Oke, dan is de koelkast het beste.

(is ook veeeel beschreven, ff de zoekfunctie of tags gebruiken en je hebt het meteen)

Jacques

Citaat van: hopiebier op 02-10-2012  22:14 uMaar het lijkt zo uitgegist en ik vraag me af of en hoe ik dat tot vrijdag nog moet bewaren. In de koelkast of zoals door een ander is gesuggereerd gewoon tot vrijdag te laten staan.

Altijd in de koelkast en zeker niet bij kamertemperatuur laten staan. De stofwisseling van de gist moet worden stopgezet. Doe je dat niet dan gaat de gist interen op zijn reservestoffen en komt de gist in een slechtere conditie. Dat is iets wat je niet wilt.

Even schuiven in de koelkast en misschien geen koud bier de komende dagen om je huisgenoten tevreden te stellen.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.