Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Kloonproject 2012 - Recept discussie Hobgoblin

Gestart door dennis, 19-09-2012 19:32 u

Vorige topic - Volgende topic

Adrie

Zojuist het bier op fust gezet. Eind SG is toch nog een puntje lager geworden: 1,015. Smaak is uitstekend: flink bitter, lekker hoppig met een mooie moutige achtergrond. Eens kijken of ik ergens een verse Hobgoblin kan scoren voor een vergelijking.

Caspar

Ik zal een HobGoblin kloon van mezelf meenemen naar het ONK, kan je ook deze er nog eens naast proeven... Doe je nog een klein beetje mee uiteindelijk ;) .

Adrie

Citaat van: Caspar op 26-05-2013  15:26 uIk zal een HobGoblin kloon van mezelf meenemen naar het ONK, kan je ook deze er nog eens naast proeven... Doe je nog een klein beetje mee uiteindelijk ;) .

Dat kun je wel doen, maar ik ben niet aanwezig op het ONK.  :-\ Ik doe ook niet mee dit jaar.

Caspar

Aj, dan drinken we hem wel op tijdens het Pre-ONK ;) .

Adrie

Citaat van: Caspar op 26-05-2013  16:17 uAj, dan drinken we hem wel op tijdens het Pre-ONK ;) .

Nou, wacht nog even. Wellicht dat er iemand van ons gilde wel naar het ONK gaat en het bier kan meenemen. Dan geef ik er een van mij mee.

Want ik heb zojuist een flesje opengetrokken. Na 6 dagen zat er al voldoende koolzuur op. Man, wat is dit bier lekker! Hop domineert de geur, maar de smaak is complex: zowel hoppig als een mooie moutgelaagdheid met wat chocola, caramel en koekjes. Een lichte fruitigheid van de gist maakt het helemaal af. Lekker bitter in de nasmaak. Bij dit soort bieren verbaas ik me er toch steeds weer over dat zo'n licht bier zoveel smaak kan hebben.

Ik moet het van mijn herinnering hebben om na te gaan hoe een commerciële Hobgoblin smaakt, maar die heeft volgens mij veel minder hop. Dat zal waarschijnlijk aan de ouderdom liggen tegen de tijd dat ie in mijn glas terecht komt.
Ik zie trouwens nu ook, na het opnieuw doorlezen van dit topic dat mijn hopdosering ook anders is dan die uit de podcast. Ik heb een 5 minutengift gedaan van Cascade en Styrian Goldings, terwijl de podcast het heeft over 15 minuten. Een kloon zal het dus niet zijn, maar wat dondert het. Het is een fantastisch lekker bier geworden.

Caspar

Ik denk dat die 5 min niet verkeerd is. 15 min is bedoeld om de whirlpool na te bootsen, maar ik denk dat dat iets te lang is. Ik ben nu ook benieuwd naar jouw variant!

Adrie

Ongelofelijk hoe snel dit bier verandert. Net na het op fust zetten was de Cascade behoorlijk dominant, nu ruik en proef je vooral het toffee-achtige van de crystal mout. Hoppigheid zit er nog wel in, maar is toch behoorlijk naar de achtergrond verdrongen. Jammer, ik vond het verse bier lekkerder.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.