Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoe lang kan je bier in gistvat laten

Gestart door TobyJustus, 24-08-2012 09:46 u

Vorige topic - Volgende topic

TobyJustus

Hallo,

Ik gebruik van die Brewferm pakketten. Hierop staat dat je minimaal 10 dagen moet laten gisten en het proces in de gaten houden. Nu heb ik in verband met werk en vakantie een lading bier heel lang al in een gistvat. Is dit dan bedorven of kan ik het nog steeds bottlen?

Ook heb ik (nog) geen extra koelkast waardoor ik niet al me bier in een koelkast kan bewaren. Wat gebeurd er met het bier wat je niet meteen koel zet maar wel in de fles hebt? Is dit dan bedorven?

Lekker veel vragen weer

koffie

Wat is lang?
Wat mij betreft kan het prima een maand in een gistvat staan, zolang je maar binnen de marges van de temperaturen blijft.

Gebotteld bier gaat hier pas in de koelkast tegen de tijd dat ik het ga drinken. Een krat kan zomaar een half jaar in de schuur staan, of in huis, voordat hij de koelkast in gaat.

TobyJustus

Hey bedankt voor je reactie!

Blij om te horen dat dat kan want dat was ook mijn plan met de flesjes. Zit er wel over te denken om ze in de kruipkelder te "parkeren".

En heb het inderdaad iets van een maand in het vat gehad. Ik heb het gemeten en dat zag er goed uit. Het rook ook gewoon goed en heb heel klein slokje genomen. Dat smaakte alsof het nog zeker wel kon. Geen gekke smaken aan. Doe het lekker in de fles dan en hopen op een goed biertje. Zo leer je ook weer wat :)

koffie

Weggooien doen we pas bij het uitschenken, en nooit eerder :)
Regel 1 bij ons: Laat maar staan, dat trekt wel bij ;)

Ik weet niet wat je precies met kruipkelder bedoelt, maar als je daar simpelweg je kruipruimte onder de vloer bedoeld: bedenk je dan wel dat dit vol met bacteri├źn en andere meuk zit.

TobyJustus

Dat is waar. Probleem is dat mijn schuur ongeveer een sauna is met die warme dagen die we gehad hebben en de kruipkelder een goede temperatuur houdt. Dus daarom zat ik er aan te denken

BierHenk

Citaat van: TobyJustus op 24-08-2012  10:02 udat is waar. Probleem is dat mijn schuur ongeveer een sauna is met die warme dagen die we gehad hebben en de kruipkelder een goede temperatuur houdt. Dus daarom zat ik er aan te denken
zeer verstandig. Keldertemperatuur en duister. Prima omgeving om te rijpen voor een bier.
Ikzelf heb een minikelder van 2X1 meter met een dubbele bodem voorzien van luik. De onderste verdieping is voor de Eerste Holtenbroeker Brouwerij Organisatie gereserveerd. :lekkerbier:

koffie

Heb je die 'kelder' dan geisoleerd?
IKk heb er eens een ondergister proberen te starten ( :nut: ) maar mijn maischthermometer (en fles) zaten volledig onder de schimmel.

Sowieso gaat het bij mij amper lukken, het grondwater staat hier al op minder dan 1 meter.

TobyJustus

Het is sinds ik hier woon kurkdroog daaronder. Echt maf ik heb in mijn andere woningen nooit zo schone kruipkelder gehad. Weinig ongedierte en niet te vochtig

Jacques

Citaat van: TobyJustus op 24-08-2012  09:46 uIk gebruik van die Brewferm pakketten. Hierop staat dat je minimaal 10 dagen moet laten gisten en het proces in de gaten houden.

Bierbrouwen doe je niet op de klok. De gist (hoeveelheid en conditie)  en de vergistingstemperatuur bepalen hoelang de vergisting duurt.
Zie ook de cursus blikbrouwen.

BierHenk

Citaat van: koffie op 24-08-2012  10:14 uHeb je die 'kelder' dan ge├»soleerd?
IKk heb er eens een ondergister proberen te starten ( :nut: ) maar mijn maischthermometer (en fles) zaten volledig onder de schimmel.

Sowieso gaat het bij mij amper lukken, het grondwater staat hier al op minder dan 1 meter.
Vergisten doe ik in een gistkast. Mijn flesjes gaan de kelder in. (giststarters maak ik niet, korrelgist doet het zware werk :) ).

hansm

Citaat van: TobyJustus op 24-08-2012  10:02 uDat is waar. Probleem is dat mijn schuur ongeveer een sauna is met die warme dagen die we gehad hebben en de kruipkelder een goede temperatuur houdt. Dus daarom zat ik er aan te denken

In een kruipruimte kan je prima afgesloten flessen bier bewaren :biersmile:

TobyJustus

Dank voor de reacties! En inderdaad houd me niet altijd aan de tijd van die 10 dagen. 1 was er al na 7 dagen klaar mee en een ander pas na 13. Probleem nu was dus dat ik vanwege verplichtingen geen tijd heb gehad om het "op tijd" te bottelen

Vergelijkbare Topics (7)

25953

Reacties: 5
Gelezen: 2270

13064

Gestart door tn91780

Reacties: 11
Gelezen: 4039

36192

Reacties: 22
Gelezen: 3998

18476

Reacties: 19
Gelezen: 8858

2789

Gestart door Edgar

Reacties: 24
Gelezen: 17373

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.