Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Verse gist bij bottelen pilsner

Gestart door DeKouweKlets, 17-08-2012 09:56 u

Vorige topic - Volgende topic

DeKouweKlets

Heren,

Ik heb me net aangemeld. Eigenlijk raar, want ik maak al jaren goed gebruik van al jullie adviezen. Dus dank daarvoor!

Ik ga voor het eerst een pils brouwen...

En ik ben van plan om na de hoofdgisting (ik schat ergens tussen de 1 en 2 weken) het bier over te hevelen en nog 3 weken te lageren. Ik wilde alles doen op 10 graden celsius.

Moet ik dan bij het bottelen verse gist toevoegen? En zo ja welke? Ook ondergistend of bovengistend?

Graag jullie advies.

Groet!

Jaap

Ronald_

Hallo Jaap, welkom!

Je hoeft geen verse gist toe te voegen aan een ondergister (tenzij je hem maanden laat staan). Je kan gewoon hergisten op fles zoals je gewend bent, op kamertemperatuur.

Jacques

Citaat van: Ronald_ op 17-08-2012  10:10 uHallo Jaap, welkom!

Je hoeft geen verse gist toe te voegen aan een ondergister (tenzij je hem maanden laat staan). Je kan gewoon hergisten op fles zoals je gewend bent, op kamertemperatuur.

Voor een echt pilsprofiel raad ik je aan om de hergisting gedurende de eerste week uit te voeren bij 12 tot 14 ºC. Daarna het bier op kamertemperatuur zetten.

PP

Voor de pilswedstrijd van Brand heb ik mijn pils als volgt vergist:

1 week 10-12 °C,
1 week 6-7 °C,
2 weken rijpen bij -1 - 3 °C.

De vergisting werd uitgevoerd in een mandfles geplaatst in een koelkast.

Doe er je voordeel mee op; bovenstaand vergistingsschema leverde een plek in de top 10 op.

Groet, Paul

De-Geert

Citaat van: PP op 18-08-2012  13:05 ubovenstaand vergistingsschema leverde een plek in de top 10 op.
Het schema, of het bier?

DeKouweKlets

Heren,

Bedankt voor jullie reacties!

Jullie opmerkingen gecombineerd kom ik tot het volgende:

- Hoofdvergisting op beginnen op 10 graden, na een week zakken naar 7 graden (als mijn koelkastje dat trek (in de schuur))

- Overhevelen wanneer activiteit waterslot afneemt (en koud hoppen)

- Lagering: 3 weken op 10 graden (ik ga op vakantie en kan dus niet korter lageren)

- Bottelen zonder toevoeging van verse gist met toevoeging van 5 gram suiker / liter, omdat ongeveer 2 gram / liter reeds is opgelost bij 10 graden

Is dit wat?

Groet!

Jaap

Gerb

Ik zou de dichtheid na 1 week nog wel even meten. Persoonlijk zou ik eerder 2 weken hoofdvergisting aanhouden. Als je te vroeg koud gaat lageren en hevelen, heb je de kans dat het bier niet goed uitvergist en/of diacetyl krijgt.

Jacques

Citaat van: Gerb op 23-08-2012  13:23 uIk zou de dichtheid na 1 week nog wel even meten. Persoonlijk zou ik eerder 2 weken hoofdvergisting aanhouden. Als je te vroeg koud gaat lageren en hevelen, heb je de kans dat het bier niet goed uitvergist en/of diacetyl krijgt.

Het is een wat flauwe opmerking maar de gist bepaalt wanneer de hoofdgisting ophoudt. Wanneer je de temperatuur verlaagt is wat anders. Dat bepaal je inderdaad zelf.

Vergelijkbare Topics (7)

11557

Reacties: 8
Gelezen: 4160

3569

Gestart door Pirre

Reacties: 2
Gelezen: 2929

35111

Reacties: 10
Gelezen: 1945

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.