Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Beginner - Gisting stopt bij SG 1018, toch bottelen/lageren?

Gestart door Brigida, 29-07-2012 23:26 u

Vorige topic - Volgende topic

Brigida

Hallo hobby-brouwers,

Na lang verheugen ben ik ook begonnen met brouwen, een Brewferm-kit 'Abdijbier' om precies te zijn. Nu zit ik met een probleem, waarvan ik de oplossing niet weet. Lang lezen op het forum en de Wiki (had ik dat maar van te voren gedaan...) hebben me wel al een idee gegeven van wat ik het beste kan doen, maar voor de zekerheid zou ik het hier toch graag nog even voorleggen.

De bijgeleverde instructies bij het blik braaf opgevolgd, zellfs al het toegevoegde kraanwater eerst gekookt - miljaar, wat duurt het lang voordat 9 liter kokend water afgekoeld is tot 25 ºC.
De gisting begon heel goed, het borrelde flink (dus ik denk dat mijn goedkope plastic gistingsemmer wel luchtdicht is). Ik had het vat in de kelder gezet bij de verwarmingsketel, mooi constant 20 ºC. Na drie dagen werd het borrelen minder en (pas, dom) na 7 dagen SG bepaald (begin-SG niet gemeten, weer dom, weer wat geleerd): 1020. Volgens de handleiding kon er pas gebotteld worden bij een SG van 1010, en omdat ik schrik had voor exploderende flessen, en alles heel braaf volgens het boekje wilde doen, dacht ik dat het gistingsproces nog niet voltooid was. Ik dacht dat dit kwam doordat de temperatuur 'maar' 20 ºC was en niet 25 ºC zoals de handleiding aanbeveelt. Dus het vat op (ongeïsoleerde) zolder gezet waar het door de zon wat warmer was, 28 ºC. Het brouwsel begon heel snel weer wat te borrelen, maar na een dag alweer over. Nog een dag later weer SG gemeten: 1018. Op zolder was het ondertussen 30 ºC geworden, dus toch maar weer naar de kelder. 2 dagen later SG nog steeds 1018. Ook geproefd, het smaakte wel al echt naar bier, maar nog niet 'af'. De gisting lijkt dus gestopt, maar niet op 1010, zoals zou moeten.

Nu is mijn vraag: kan ik gewoon al bottelen, voor de zekerheid eventueel met wat minder toevoeging van extra suiker, zeg 75 g ipv 90 op 9 liter, of moet ik de vergisting toch nog wat stimuleren (omroeren, beluchten, gistvoeding,...)? Het enige probleem lijkt me dat het al met al nu reeds 2 weken staat te gisten, en zeker bij een plastic emmer, die ook nog af en toe open gaat om een monster te nemen, voor de kwaliteit van het bier niet zo goed lijkt om het nog langer in de emmer te laten, toch?

Alvast bedankt voor het lezen en eventuele tips,

Bram

Jacques

Ik heb net het bestand "Veel gestelde vragen" van de wiki aangepast.

Hier de tekst zoals ik die net geschreven heb.

CiteerWanneer kun je bottelen?

Als het bier is uitgegist en het gedurende een korte periode een nagisting/lagering heeft ondergaan (maximaal 2 tot 3 weken) kun je het bier bottelen. Voor het nut van de nagisting/lagering zie hierboven.

Bij welk SG het bier uitgegist is kan van keer tot keer verschillend zijn. Het eind SG dat je kunt halen is afhankelijk van het begin SG, de gebruikte gist, de hoeveelheid gist, de hoeveelheid toegevoegd suiker en de vergistingstemperatuur. Bottelen bij een eind SG van 1010, zoals in sommige handleidingen staat, is dan ook in heel veel gevallen niet mogelijk. Meestal is een bier uitgegist als de vergistingsgraad ongeveer 75% is. Dat wil zeggen dat de SG-waarde minus 1000 ongeveer 25% van het begin SG minus 1000. Maar zoals hiervoor aangegeven is dit geen wet van Meden en Perzen. Daarom is enige voorzichtigheid geboden. Indien je bottel terwijl er nog vergistbare suikers aanwezig zijn kan de druk in een afgesloten fles hoog oplopen met alle gevolgen van dien.

Voor het controleren of je kunt bottelen heb je een hydrometer nodig. Meet het SG en noteer de gemeten waarde. Na 2 tot 3 dagen meet je opnieuw het SG. Als de waarde niet gedaald is kun je met een gerust hart gaan bottelen. Verder kun je kijken naar de activiteit van je waterslot. Indien die geen activiteit laat zijn mag je ook aannemen dat de vergisting geheel is afgelopen. Voorwaarde is wel dat je gistvat goed afsluit. Jammer genoeg komt het regelmatig voor dat de vergistingsemmers die geleverd worden bij startersets niet gasdicht zijn.

1010 zul je niet halen. En dat moet je ook niet willen. Meet dus het SG over een paar dagen, hou het waterslot in de gaten en waarschijnlijk kun je dan bottelen.

De hoeveelheid bottelsuiker zou ik sowieso verminderen. 6 tot 7 gram per liter bier is voldoende.

Brigida

Heel erg bedankt, ook voor het aanpassen van de tekst! Als ik julie wiki van te voren had gelezen, zou ik me een stuk 'relaxter' gevoeld hebben bij mijn eerste poging... Ik heb het net weer gemeten, nog steeds 1018, en ik zie al dagenlang geen activiteit meer in het slot, dus ga ik bottelen, maar ik neem je aanbeveling ter harte en doe er wat minder suiker bij. Vandaag zal het denk ik niet meer lukken, maar morgenavond heb ik hopelijk een stuk of 30 flesjes in de kelder (mocht er dan onverhoopt toch iets fout gaan, heb ik alleen maar een beetje pech en een hoop rommel...)

Bedankt,

Bram

Vergelijkbare Topics (7)

25632

Reacties: 4
Gelezen: 1508

1907

Reacties: 11
Gelezen: 9015

42521

Reacties: 7
Gelezen: 1455

31194

Reacties: 18
Gelezen: 4536

15189

Reacties: 3
Gelezen: 1327

35693

Reacties: 14
Gelezen: 2670

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.