Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bijzuren van het wort

Gestart door DenUil, 14-07-2012 18:42 u

Vorige topic - Volgende topic

DenUil

Hallo allemaal,

Binnen 2 weken plan ik een nieuw brouwsel te maken. Het Furioso moutpakket van Brouwland, dat 10 liter tripel maakt.
Vandaag is het pakket aangekomen, maar nu las ik in de bijgeleverde handleiding dat ik moet bijzuren tot pH 5.2 voor de eiwitten gemakkelijker laten neer te slaan. Ik heb nog wel wat melkzuur 80% thuis staan van wijn te maken, maar ik vroeg me af hoeveel ik ongeveer nodig zal hebben? 10 ml 250 ml 500 ml?

Alvast bedankt,
Robin

William

Dat hangt o.a. af van het water dat je gebruikt maar ik zou uitgaan van ongeveer 3 - 4 ml voor 10 liter maisch water als je per se wilt aanzuren. Zonder aanzuren krijg je ook een goed bier hoor.

DenUil

Aah ok, perfect :) ik dacht al even dat ik 250 ml nodig zou hebben of zo :)

hansm

Zomaar aanzuren is zeker niet verstandig! Aanzuren doe je altijd in combinatie met pH-meting. Dat kan met pH-strookjes, of met een electronische meter.

Voordat je gaat aanzuren eerst meten (eerste meting een paar minuten na inmaischen). Is de pH te hoog, één of een paar ml melkzuur erbij, goed doorroeren en opnieuw meten. Net zolang de pH tussen 5.2 en 5.5 zit.

Hoeveel je nodig hebt is inderdaad afhankelijk van het water dat je gebruikt. Een paar ml per 10 liter kan inderdaad wel aardig kloppen, tenzij je heel hard water of juist heel zacht hebt.

Maar, als je de pH niet kan meten, niet aanzuren! Zonder aanzuren kan je ook prima bieren brouwen.

DenUil

Citaat van: hansm op 14-07-2012  18:55 uZomaar aanzuren is zeker niet verstandig! Aanzuren doe je altijd in combinatie met pH-meting. Dat kan met pH-strookjes, of met een electronische meter.

Voordat je gaat aanzuren eerst meten (eerste meting een paar minuten na inmaischen). Is de pH te hoog, één of een paar ml melkzuur erbij, goed doorroeren en opnieuw meten. Net zolang de pH tussen 5.2 en 5.5 zit.

Hoeveel je nodig hebt is inderdaad afhankelijk van het water dat je gebruikt. Een paar ml per 10 liter kan inderdaad wel aardig kloppen, tenzij je heel hard water of juist heel zacht hebt.

Maar, als je de pH niet kan meten, niet aanzuren! Zonder aanzuren kan je ook prima bieren brouwen.

Nja dit keer ben ik vergeten de pH strips te bestellen. Voor volgende keer dus. Dit keer niet aanzuren.
Als het aanzuren ook zonder kan, waarom wordt het dan toch gedaan?

hansm

Als de pH tijdens het maischen goed is, werken de enzymen wat beter. Die enzymen hebben een optimale temperatuur en optimale pH, waarbij ze het best werken. Als de pH iets te hoog is, is de omzetting wat minder efficiënt. Dan duurt het dus wat langer.

De pH bij het koken is belangrijk omdat je bij een juiste pH een goede eiwituitvlokking krijgt. Ook heeft de pH invloed op de bitterheid(sbeleving).

Maar teveel aanzuren (tot pH < 5.0) doet meer kwaad dan goed. Te ver afgebroken eiwitten (met als gevolg slechte schuimhoudbaarheid en te weinig body) en een dichtgeslagen filterbed kunnen gevolg zijn van te lage pH.

Veel ervaren hobbybrouwers zuren aan, maar er zijn er ook die het allemaal maar onzin vinden en nooit aanzuren. En die brouwen ook prima bier  :biersmile:

DenUil

Zonder bij te zuren, hoe lang moet je dan wachten na dat je de gasbrander af zet tot ik mag beginnen met koelen?
In de handleiding staat tot er witte vlokken vormen en die naar de bodem zakken. Duurt dit 30sec , 5min of 20min?

hansm

De eiwitvlokken ontstaan tijdens het koken. Dat begint al snel, en de vlokken worden steeds groter tijdens het koken (als je maar fel genoeg kookt).

Tijdens het koken voeg je ook de hop toe. Hopbellen filteren de eiwitvlokken. Wachten na het koken (een kwartiertje) is alleen nodig als je je hete wort afhevelt (dus voór het koelen). Dan kan het hop-filterbed zich vormen en dalen de eiwitten daarop neer.

Als je in je kookketel koelt met een koelspiraal hoef je niet te wachten, dan kan je gelijk na het koken beginnen met koelen. Tijdens het koelen zakken de hopbellen en de eiwitvlokken nar de bodem.

De afhankelijkheid van de enzymwerking van de pH speelt tijdens het koken niet meer. De enzymen zijn bij het koken niet meer actief. Als je pH tijdens het koken iets hoger is, zullen de eiwitvlokken misschien íets kleiner zijn dan mét aanzuren.

DenUil

DenUil

Is het gebruik van Five Star 5.2 pH Stabilizer aangeraden bij het brouwen?
Zoja kan je dat in België verkrijgen? En waar?

Oscar

Citaat van: DenUil op 21-07-2012 &nbsp;17:39 uIs het gebruik van Five Star 5.2 pH Stabilizer aangeraden bij het brouwen?

Gewoon melkzuur gebruiken.... :)

hansm

Citaat van: DenUil op 21-07-2012 &nbsp;17:39 uIs het gebruik van Five Star 5.2 pH Stabilizer aangeraden bij het brouwen?
Zoja kan je dat in België verkrijgen? En waar?

Citaat van: Oscar op 21-07-2012 &nbsp;18:15 uGewoon melkzuur gebruiken.... :)

Dat spul hoef je inderdaad niet te gebruiken. Gewoon aanzuren met melkzuur of fosforzuur. Of... de laatste tijd gebruik ik zuurmout om aan te zuren. Bevalt erg goed :biersmile:

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.