Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Saison van Brasserie des Fagnes

Gestart door Edgar, 12-01-2005 21:35 u

Vorige topic - Volgende topic

Edgar

Zoals hier aangekondigd, een korte bespreking van dit bier.

Een saison is een typisch Waals bier, vroeger gebrouwen in de winter (het Saison) om 's zomers op te drinken. Het is normaalgesproken een blond tot amber, sterk gehopt of gekruid, doordrinkbaar bier. Die hop en de kruiden werden er in gedaan, om het bier te conserveren en bijsmaken te verbloemen. Het moest immers een half jaar bewaard worden.

Dit 7% bier is inderdaad blond tot amber, ik schat een 16 EBC. Het is niet zeer sterk gehopt of gekruid. De geur is licht caramel, ijzer (geen verassing), hop, koriander en ik meen munichmout te ruiken. Nu ben ik daar niet zo goed in, dus neem dat vooral niet te serieus. De schuimkraag is van grote klasse.

Doordrinkbaar is het ondanks of dankzij de 7% wel degelijk. Niet veel zoet en een droge afdronk. Zoethout? De ijzersmaak heeft een aanvaardbaar niveau. Het bier lijkt ietwat op een Vlo (één van mijn absolute favorieten), maar dan met 1/3 van de hop, de helft van de koriander en lang niet zo indrukwekkend. Het is nauwelijks bitter, en dat valt me tegen van een Saison.

Al met al een goed bier, dat past in de commerciëel verantwoorde aanpak van de brouwerij. Weinig mensen zullen dit bier wegzetten als 'niet smakend', en dan kunnen ze zeggen dat ze een Saison hebben gedronken. Na een bezoek aan de plaatselijke grotten, een rit in de bus en een korte sessie aan de pratende informatiezuil in de brouwerij (zie link) gaat deze jongen er gemakkelijk in bij een uitsmijter met frieten of een croque-monsieur. Weinig mis mee, maar niet om voor om te rijden.

Adrie

Dank je, Edgar, dit is nog eens een mooie en informatieve recensie.

Groeten,

A3

Vergelijkbare Topics (7)

13450

Reacties: 37
Gelezen: 13293

9123

Gestart door oranjeboombiertje

Reacties: 75
Gelezen: 23324

8402

Reacties: 89
Gelezen: 30253

43374

Reacties: 30
Gelezen: 7047

6753

Reacties: 50
Gelezen: 12880

25387

Reacties: 0
Gelezen: 2499

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.