Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hulp bij het opstarten met een Braumeister 20 liter

Gestart door Brouwer Ed, 17-05-2012 10:44 u

Vorige topic - Volgende topic

Brouwer Ed

Wie kan mij meer informatie geven hoe te beginnen met een braumeister 20 liter?
bij www.vanderkooyjubbega.nl ga ik deze aanschaffen dit zal rond 30 mei zijn.
Wat heb ik nog nodig om gelijk te beginnen? (ik heb al een start pakket van Brewferm blikbrouwen).

Alle informatie is welkom.

m.v.g. Brouwer Ed

Broeder Tuk

nembrionic

Citaat van: Brouwer Ed op 17-05-2012  10:44 uWie kan mij meer informatie geven hoe te beginnen met een braumeister 20 liter?
bij www.vanderkooyjubbega.nl ga ik deze aanschaffen dit zal rond 30 mei zijn.
wat heb ik nog nodig om gelijk te beginnen? (ik heb al een start pakket van Brewferm blikbrouwen).

Alle informatie is welkom

m.v.g. Brouwer Ed

Als je een Braumeister gaat kopen, dan heb je niets aan die Brewferm blikken.

Persoonlijk zou ik geen 1500 euro uitgeven aan een ketel als ik niet zou weten waarvoor die is :)

Lees eerst eens de bierbrouwcursus hier op het forum.

30cl

Wat dacht je van mee kijken bij iemand in je omgeving die al met een brauwmeister werkt.  Deze personen kunnen je het best uitleggen hoe ermee om te gaan.

Brouwer Ed

Citaat van: nembrionic op 17-05-2012  12:05 uAls je een Braumeister gaat kopen, dan heb je niets aan die Brewferm blikken.

Persoonlijk zou ik geen 1500 euro uitgeven aan een ketel als ik niet zou weten waarvoor die is :)

Lees eerst eens de bierbrouwcursus hier op het forum.

Nee ik snap ook wel dat een blik niet voor dat apparaat is ik wil alleen maar aangeven
dat ik de spullen heb voor het blik brouwen.

Ernstig

Hi Ed,

Vergeet dat startpakket maar want je hebt een Speidel om volmout te brouwen.Ik heb maanden geleden dezelfde vraag gesteld, kan 123 het draadje niet vinden.

In het kort heb je dit nodig:

moutmolen; schijf of wals, de laatste geeft een beter resultaat maar kost meer.

SG meter.

Spiraalkoeler: + 1 gardena kraanaansluiting + 2 stukken tuinslang + voor elke slang 1 gardena koppeling met de koeler + voor 1 slang een gardena koppeling met de kraanaansluiting.

Vergistingsvat met waterslot.

Bottelvat: + stuk siliconenslang om aan het kraantje van dit vat te koppelen / schuiven.

Een hevel; hiermee hevel je het jongbier uit het vergistingsvat over in het bottelvat.

Een houten of kunststof lepel van groot formaat.

Een digitale weegschaal die tot op 1 gram nauwkeurig kan wegen.

Als je gaat bottelen in de welbekende bierflesjes heb je een kroonkurk apparaat nodig. Ik heb er 1 met hefboom.

Schoonmaakartikelen; denk aan Oxi pro oid. Bestaan veel draadjes van.

Ongetwijfeld ben ik iets vergeten, je mag me pm'en als je een vraag hebt over het gebruik van de Speidel. Zie ook het "grote Speidel topic".

Succes!
ingrediƫnten: mouten, hop, gist, hopzakjes. Eventueel nog Irish moss, suiker etc, zie forum.

edit: uiteraard ook een stuk slang om te koppelen aan het kraantje van je Speidel; van Speidel naar vergistingsvat.

Ernstig

Auke0611

Hallo Ed

Wellicht is het een idee om eerst eens op de traditionele manier een bier te brouwen, zodat je een idee hebt van het proces.
Daarna kun je altijd nog besluiten om een Braueister aan te schaffen.
Indien je in de buurt van Heerenveen woont mag je rustig eens langskomen voor een brouwsessie.

Groet Auke 

Hai

Ed

Ik heb veel plezier van mijn Braumeister. Op Google staat de handleiding en op Youtube filmjes. Handig om eerst te bekijken. Lees je eerst goed in hoe het brouwproces gaat.
Je mag altijd komen kijken (omgeving van Nijmegen).

Brouwer Ed

Citaat van: Broeder Tuk op 17-05-2012  11:54 uIk zou een schrootmolen kopen en dit boek aanschaffen:

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,18808.0.html

Vandaag het boek "Verander water in bier" via de post binnen gekregen
Ik weet nu wat ik met de dode momenten op mijn werk ga doen.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.