Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Morgen weer eens brouwen: triple B

Gestart door het kerrewiel, 10-05-2012 23:19 u

Vorige topic - Volgende topic

het kerrewiel

Zo,  na een lange periode van niet brouwen is het zover, morgen gaat de vlam weer onder de ketel!
Vandaag de HERMS schoongemaakt en geloogd, gezuurd, gepoetst en getest.  Alles lijkt in orde, de giststarter staat al vrolijk te pruttelen, dus moet goed komen!

Hieronder het recept. Het bier is ter ere van de geboorte van mijn tweede zoon Bart, op 25 april. Daar moet op gedronken worden!

-----------------------------------------------------------------------
¦                       BrouwVisie Receptrapport                       ¦
-----------------------------------------------------------------------

Basis------------------------------------------------------------------
Naam recept               : barts best bitter
Kenmerk                   : geboortebier bart
Brouwdatum                : 5/11/2012
Biertype                  : Bitter (Ordinary & Best)
Aantal liters             : 30
Gewenst begin SG          : 1044 (4.4 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement        : 80.0%

Algemeen---------------------------------------------------------------
Totaal brouwwater         : 40.77 liter
Maischdikte               : 5.00 l/kg
Maischwater               : 28.99 liter
Spoelwater                : 11.78 liter
Kooktijd                  : 75 minuten
Berekende kleur           : 26 EBC(BrouwVisie)
Berekende bitterheid      : 33 EBU(Glenn Tinseth)

Mout storting----------------------------------------------------------
Pilsmout 3 EBC               59.0 %         3421 gr        3 EBC                                                                     
Maïsvlokken                  10.0 %         580 gr         1 EBC                                                                 
Munich mout 15 EBC           24.0 %         1392 gr        16 EBC                                                                         
Caramünch type 3             5.0 %          290 gr         140 EBC                                                                     
amber 150                    2.0 %          116 gr         150 EBC                                                             

Massa hop--------------------------------------------------------------
Challenger         6.5 %     15 gr          FWH            8 EBU                                                                 
East Kent Golding  6.7 %     20 gr          5 Min.         2 EBU                                                                           
Hallertau Spalt Sel5.7 %ect  20 gr          10 Min.        4 EBU                                                                                 
Hallertau Spalt Sel5.5 %ect  20 gr          Koud hop       0 EBU                                                                                 
Magnum (D)         14.5 %    15 gr          60 Min.        19 EBU                                                                     

Gist-------------------------------------------------------------------
Gistsoort                 : Safale S-04
Gist toegevoegd als       : Giststarter
Volume                    : 1000 ml
Beluchtingstijd           : 0 uur
Temperatuur               : 24°C

maischschema-------------------------------------------------------------
maischschema naam: Algemeen Maischschema
Stap 1: 50°C      5 Min.      5.0 l/kg
Stap 2: 66°C      83 Min.      5.0 l/kg

proost!

Lucas

Oscar

Leuk recept. Waarom een giststarter maken van korrelgist?   :weetniet:

het kerrewiel

Nou, eigenlijk om 2 redenen, ik had steeds problemen dat mijn vergisting langzaam op gang kwam, en met een giststartertje  lijkt het toch wat sneller op te starten;

En.... de zakjes gist die ik nog had liggen waren al royaal over de datum (zeg maar2 jaar) dus ik was niet zeker of dat iets ging worden ondanks dat ze altijd in de koelkast hebben gelegen.
Mocht het niets worden heb ik morgenvroeg nog effe om gist te halen  ;D
Overigens begon de starter na een half uurtje al vrolijk te bubbelen, staat nu in de klimaatkast op 24 graden lekker te werken!

Proost,

Lucas

Oscar

Goed zo, ik brouw morgen met je mee synchroon in mijn keukentje. :brouwen:

RobinB

Leuk recept voor een bitter, vanwaar de maïs?
Wel een beetje verwarrend dat je het (in het topic) een tripel lijkt te noemen, maar een bitter brouwt? ;D

het kerrewiel

Tja, waarom de mais? Eigenlijk omdat dat gewoon in het recept staat  ;D
Dit bier was het eerste bier wat ik gebrouwen heb, onder bezielde leiding van Bazje, en die had dit recept meegenomen.  Dit bier was erg goed gelukt en smaakte naar meer, vandaar dat ik dit ieder jaar wel eens brouw.
Enige verandering in het recept is nu de hop, er moet eigenlijk fuggles in voor de aroma en koudhop, maar die heb ik niet meer, en de restjes moeten toch ook op  ;)

Tripe B, staat voor Barts Best Bitter, inderdaad een beetje verwarrend maar het is ter ere van de geboorte van onze jongste telg.

Zo meteen maar eens aan de slag denk ik, giststarter blupt nog nauwelijks, dus die heeft in de klimaatkast ook zijn best gedaan.

Proost!

Lucas

ciesvandekwis

Mooi zo,

Morgen ga ik met een brouwmaat aan de slag om een tarwetripel te brouwen:

Receptje komt van het forum, met enkele aanpassingen volgens het gerief dat ik in huis heb:

Naam: Desiree Grand Cru (Code: OB032)
Gekozen wegens niet téveel grondstoffen en eenvoudig maischschema)
Biertype: tripel (tarwetripel)

Mout & suiker
1.5 kg pilsmout        3 EBC     46% - aangepast: 2 kg pils (nog in huis)
1.5 kg tarwemout     3 EBC    46% - aangepast 1 kg tarwe
0.24 kg bruine kandij             7%

Water
7 L maiswater
6,5 L spoelwater

maischschema
90 min 67 ºC
1 min 78 ºC

Hop (pellets)- voor bloemen  10% meer, dacht ik?

21,7 g Saaz    3.0%        60 min koken – aangepast: bloemen Spalt Select 6%, dus 12.1 g
4,3 g Saaz    3.0%        2 min – aangepast: 5gr bloemen

Kruiden
2,6 g koriander                        15 min)
schil 1 sinaasappel (waslaag vooraf afwassen met alcohol, enkel schil, geen wit (bitter)

Gist
Wyeast 3944 aangepast: Brewferm top korrelgist – 1 zakje: 10 liter, heb ook nog t-58 in huis

Ben eens benieuwd!

John

Citaat van: het kerrewiel op 10-05-2012  23:19 uHieronder het recept. Het bier is ter ere van de geboorte van mijn tweede zoon Bart, op 25 april. Da

Heb je nu dan 2 zoons die Bart heten?

Overigens: proficiat nog!

het kerrewiel

Zo, het beslag zit in de ketel!
En nee, ik heb maar 1 Bart, maar dat is wel de tweede telg in de brouwerij...

@Cies, volgens mij moet je bij pellets 10% minder gebruiken dan bij bloemen!

Proost

Lucas

John

En? Wil het biertje een beetje lukken?

het kerrewiel

Het gaat allemaal erg voorspoedig moet ik zeggen! (zal vast nog wel wat misgaan ;D)
Wel is de dichtheid weer te hoog, brouwzaal rendement had ik op 80 procent gehouden, is echter 89 procent, dus zit nu 2 punten voor de gewenste dichtheid en ben net aan het koken :-)

Het ruikt weer goed in de schuur!

Proost,

LUcas

het kerrewiel

Zoals al verwacht moest er iets mis gaan, de nieuwe koeler die ik op de kop getikt hebt is een fiasco.
Ik had een destilatiekoeler met dubbele spiraal geritseld, maar deze heeft te weinig capaciteit.  Ik ben nog steeds aan het koelen, en ga met een zeikstraaltje het gistvat in...

Nou ja, laten we hopen dat het infectiemonster nog ff weg blijft, want de smaak en reuk van het wort is fenomenaal!

Proost,

Lucas

ciesvandekwis

Hier zaten we gisteren weer met een filterprobleem: hevelfilter zoog ergens lucht aan, en geen tijd om hem uit het filterbed te trekken. Zal weer maar eens troebeler bier geven, alhoewel uit de vorige poging heel wat uitzakte tijdens lagering.
Hoog tijd dat ik es tijd maak om dat hevelgeval uit te breiden met een extra neergaande koperen buis. Volgend weekend even de Gamma in.
De geur en smaak van het wort was dan wel weer zeer om naar huis over te schrijven. Kruidig warm, ook de sinaas kwam er in de neus wel door.

Ter compensatie eentje van de vorige brouw open getrokken, en zie: helder blond bier, mits voorzichtig uitgeschonken. Wel een ferm troebel depot.

Vergelijkbare Topics (7)

20364

Reacties: 22
Gelezen: 6957

12247

Gestart door Oscar

Reacties: 19
Gelezen: 8300

35227

Reacties: 2
Gelezen: 1266

8772

Reacties: 31
Gelezen: 24340

30301

Reacties: 14
Gelezen: 4575

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.