Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

2 pakjes Wyeast ipv giststarter?

Gestart door Vinne, 30-04-2012 15:55 u

Vorige topic - Volgende topic

Vinne

Heb hiervoor reeds de zoekfunctie geraadpleegd, maar vind niet meteen een bevredigend antwoord, dus sorry mocht ik toch in herhaling vallen...
Als beginnend brouwer ben ik nog niet meteen toe aan vloeibare gisten en giststarters, maar ben hierover vast aan het informeren.
Met een activator van Wyeast kun je tot 20 liter met een begin sg van max. 1060 direct enten. Stel dat ik een tripel brouw, 20 liter met begin sg van 1090, dan maak ik best een giststarter. Als ik ipv een giststarter gewoon twee pakjes activator in het wort doe, werkt dat net zo goed of is dit wat kort door de bocht?  :weetniet:

Hai

Droge gist lukt prima, met het programma MR Malty kun je uitrekenen hoeveel gist je nodig hebt.
BrouwVisie doet dit ook.

Ronald_

Mr. Malty is een online rekenmachine hiervoor. http://www.mrmalty.com/calc/calc.html

Daar zeggen ze dat je met 2 pakken vloeibare gist nog altijd 2,4 liter starter zou moeten maken (afhankelijk van hoe oud je gist is)

RobinB

Mr. Malty is wat defensief mbt de adviezen.
Zo vinden ze ook dat die 20 (19) L van 1060 niet kan met 1 pakje Wyeast.

Ik denk dat het inderdaad wel kan met 2 pakken, vooral als je de suiker na de hoofdgisting toevoegt.

Hopmans

Citaat van: Vinne op 30-04-2012  15:55 uAls beginnend brouwer ben ik nog niet meteen toe aan vloeibare gisten en giststarters,
maar ben hierover vast aan het informeren.
Dat ben je wel.
Een giststarter is een mini-brouwsel.
Niets meer, en niets minder.
Meestal speelt luiheid de boel parten.

John

Ik heb helemaal geen ervaring met korrelgist. Twee weken voor het eerst gebruikt. 28 liter met 2 zakjes. Geen starter o.i.d. gebruikt. In 1e instantie (te?) voorzichtig geweest met temperatuur (18 gr. voor de US-05). Daarna temp. graad hoger gezet en hij ging als een tierelier (wat dat dan ook mag zijn). Denk dat met de juiste temperatuur 1 zakje voldoende zou zijn geweest. Ook als je ziet wat een hoeveelheid slurrie er uiteindelijk is geproduceerd.

Vinne

Heb net wat informatie opgezocht ivm giststarters, en het ziet er niet zo moeilijk uit. Vooral de hygiëne in acht nemen lijkt mij.
Alleen dat beluchten ben ik nog niet uit, kan dat ook door met de starter te schudden/erin roeren? Blijkbaar zijn hier wat voor- en tegenstanders van...

John

Vinne

Citaat van: John op 30-04-2012  20:33 uAppelsap kan ook!
Dus als ik een starter maak met appelsap, zou ik niet moeten beluchten?
Hoe dan ook, krijg je dan geen appelsapsmaak in je uiteindelijke bier?

John

Goed schudden lijkt voldoende (beluchten zal wellicht beter zijn). Appelsap ga je niet proeven; 1 pakje van 200 ml. is voldoende.

Jacques

Citaat van: John op 30-04-2012  20:24 uIk heb helemaal geen ervaring met korrelgist. Twee weken voor het eerst gebruikt. 28 liter met 2 zakjes. Geen starter o.i.d. gebruikt. In 1e instantie (te?) voorzichtig geweest met temperatuur (18 gr. voor de US-05). Daarna temp. graad hoger gezet en hij ging als een tierelier (wat dat dan ook mag zijn). Denk dat met de juiste temperatuur 1 zakje voldoende zou zijn geweest. Ook als je ziet wat een hoeveelheid slurrie er uiteindelijk is geproduceerd.

Als je korrelgist gebruikt kun je het beste de hoeveelheid benodigde gist bepalen aan de hand van Mr Malty pitching calculator. Weeg de hoeveelheid af. Bij hop doe je toch ook niet de volledige inhoud van de verpakking bij het wort. Waarom doen we dat dan wel bij gist?

Citaat van: Vinne op 30-04-2012  21:04 uDus als ik een starter maak met appelsap, zou ik niet moeten beluchten?
Hoe dan ook, krijg je dan geen appelsapsmaak in je uiteindelijke bier?

Ook met appelsap moet je beluchten. Beluchten doe je voor de aanmaak van onverzadigde vetzuren en sterolen. De gist maakt deze stoffen aan met behulp van zuurstof. Bedoelde stoffen zijn nodig voor de opbouw van nieuwe gistcellen.
Bij korrelgist is dit nodig omdat je veel meer gistcellen toevoegt dan bij vloeibare gist en omdat korrelgist vol zit met een reservestof die glycogeen heet. Glycogeen wordt gebruikt door de gist voor de aanmaak van sterolen.

Gebruik een royale fles voor je starter. Minstens twee zo veel inhoud als de hoeveelheid starter. Sluit af met een stop, die je net als de fles gedesinfecteerd hebt. Schud flink met de fles.
Voor een beter resultaat doe je er goed aan een kleine hoeveelheid gistvoeding toe te voegen.

De smaak van appelsap ga je door de verdunning niet zo snel terug proeven.
Je kunt ook de starter tegen de tijd dat hij minder actief is in de koelkast zetten om de gist te laten bezinken. Na een dag of twee ligt de gist onder in de fles. Op het moment dat je de gist doorweekt of gaat gebruiken kun je de vloeistof afgieten. De gist kan vervolgens koud bij de nieuwe starter of bij je brouwsel.

Vinne

Ik heb onderstaande werkwijze van Hopmans hier op het forum terug gevonden. Aangezien ik dat gedoe met een bruissteentje en aquariumpomp niet zo zag zitten, spreekt deze methode me wel aan. Gezien de auteur toch al wat posts achter z'n naam heeft staan, neem ik aan dat het wel iemand is die al heel wat ervaring heeft.  :)

Toch nog paar vraagjes hierover:
° Dat verdubbelen lijkt me beter te zijn dan de activator ineens in 2 liter te kappen?
° Tijdens het overbrengen naar de colafles, het bewaren van het wort en voor/tijdens het koken, moet ik nog uitzien voor oxidatie?
° In plaats van in één keer de 2 liter wort aan te maken, kan ik toch net zo goed op de dag van verdubbeling de gewenste hoeveelheid 'vers' maken? Ik moet toch sowiso opnieuw een pan vuimaken om te koken, en dan zit ik niet met die extra fles om het wort in te bewaren...
Sorry voor al de vragen... :weetniet:

Citaat van: Hopmans op 25-07-2009  18:02 uBjøkne,

Er is ook nog een alternatief voor het beluchten met een luchtpomp.
Gewoon kloppen met een garde of in de volksmond: Kloppertje.
Persoonlijk vind ik dit ook beter als een aquariumpomp met een goedkoop filtertje.
Het bier wordt er minder schraal van.

Maar hoe werkt het dan?
voor 20 liter bier heb je 10% starter nodig, dus 2 ltr, en dus 200gram moutpoeder.
Doe 2,4 liter water in een dunne RVS pan, en meng dit met het moutpoeder.
Breng het 10min aan de kook.
Doe 5 minuten voor einde koken 4 druppeltjes olijfolie hierin, en wat gistvoeding.
Vul je gootsteen met koud water, en doe na het koken je pan hier in.
Zwenk de pan, zodat de boel snel afkoelt.
Leg een handdoek op het aanrecht, en leg de pan hierop als de temperatuur van
het wort tussen de 22 en de 27 graden is.
Pak de garde, en klop hier een zooitje zuurstof in.
Vul de Erlemeyer of fles met de opgebolde Wyeast.
Doe een half litertje van jou wort hierbij.
Daarna een prop watten in de fles.
De rest van jou wort gaat in colaflessen in de koelkast.

De volgende dag ga je verdubbelen.
Verdubbelen zorgt voor een zeer krachtige, en stabiele giststarter.
Weer wort koken afkoelen, garde, en toevoegen.
De dag daarop weer.
Dus: 0,5ltr > 1ltr > 2 ltr.
Daarna brouwen, of de fles nog een paar dagen de koelkast in.
Wel dan wat alufolie over de watten heen doen.

Zorg dat je de fles zo nu en dan zwenkt als je nog geen roerder hebt.

:biersmile:

Hopmans

Citaat van: Vinne op 01-05-2012  09:23 uGezien de auteur toch al wat posts achter z'n naam heeft staan, neem ik aan dat het
wel iemand is die al heel wat ervaring heeft.  :)

Hoi Vinne,

Niet alles wat ik post is nuttig (Ik kop 'm zelf maar in.  :) ), maar deze post zeer zeker.
Het verdubbelen is wat beter als een starter in één.
Je krijgt relatief meer gist, en de kans op infecties is wat kleiner,
omdat de gist zeer snel op gang komt bij iedere stap.
Voor oxidatie hoef je niet bang te zijn. De gist consumeert alle zuurstof.
Daarbij heeft de gist juist nu veel zuurstof nodig.
Vers maken op de dag van verdubbeling is beter. Dat doe ikzelf ook tegenwoordig.

Voor de rest moet jezelf ervaring krijgen met verschillende gisten, en de grootte van de starters.
Mr.Malty is leuk, maar in mijn persoonlijke geval (brouw-installatie) geeft dat te droog bier.
Bij een ander kan het juist weer wel goed werken. Dit moet je dus zelf ontdekken.
Een starter van 2 liter is ruim voldoende voor 25 liter bier.

Adrie

Citaat van: Vinne op 01-05-2012  09:23 u° Dat verdubbelen lijkt me beter te zijn dan de activator ineens in 2 liter te kappen?

Verdubbelen hoeft niet voor batches tot 30 liter met een activator. In een activator zit al behoorlijk wat gist. Doe je teveel gist in een te kleine starter, dan kan de gist zich niet goed vermenigvuldigen, omdat de voedingsstoffen te snel op zijn. Mijn advies is om met een activator een giststarter te maken van 2 liter en de slurry daarvan te gebruiken. Het heeft met een activator geen enkele zin om een starter te maken kleiner dan 1,5 liter. En opschalen van een starter is alleen echt effectief bij een opschaling met een factor van 5 tot 10.

En, ik heb het al vaker gezegd, ik ben geen fan van een starter van appelsap. De gist groeit wel, maar verliest zijn enzymen om maltose te vergisten. Deze moet de gist dan alsnog aanmaken als hij in het wort komt en dat kost tijd. In deze tijd loop je het risico op infecties en omdat de gist eerst nog enzymen moet gaan aanmaken verzwakt deze. Een goede starter maak je dus altijd in een medium met maltose.

Hai

Wat is er mis met korrelgist?
Ik maak nooit een starter, werkt bij mij al jaren prima.

Vinne

Bedankt voor de verhelderende antwoorden   :biersmile:

Dus voor de methode van Hopmans wordt met een Propagator-pakje Wyeast gewerkt?

Nog klein ander vraagje; met een activator van Wyeast kun je 10 liter wort meteen enten?

Adrie

Citaat van: Vinne op 01-05-2012  16:07 uNog klein ander vraagje; met een activator van Wyeast kun je 10 liter wort meteen enten?

Ja, dat kan.

Hopmans

Citaat van: Vinne op 01-05-2012  16:07 uDus voor de methode van Hopmans wordt met een Propagator-pakje Wyeast gewerkt?
Ook met de activator gebruik ik deze methode.
Het kan in één keer, maar mijn persoonlijke ervaring is dat het met verdubbelen toch beter gaat.
Sommige gisten starten tergend langzaam op, en dan kan deze techniek uitkomst bieden.
Het belangrijkste is een propere werkwijze, en snelle afkoeling van het starters-wort.

Vergelijkbare Topics (7)

5716

Reacties: 6
Gelezen: 2737

39876

Reacties: 23
Gelezen: 4650

33081

Reacties: 18
Gelezen: 4365

28-12-2016 17:08 u
door orangeloo
22376

Reacties: 11
Gelezen: 6611

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.