Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Starter koken in Erlenmeyer?

Gestart door NewLine, 21-04-2012 07:18 u

Vorige topic - Volgende topic

NewLine

Ik was het boek "Yeast" aan het lezen en daar suggereert men dat men voor de starter het water, moutextract, etc... kan koken direct in de Erlenmeyer in plaats van in een pot en dan over te brengen in de Erlenmeyer. Dit lijkt me inderdaad wel wat handiger en minder infectierisico.

Echter ik heb een beetje het gevoel dat dat zo wel makkelijk zou kunnen overkoken/overschuimen? Je kan er bv ook al niet (makkelijk) in roeren. Heeft er iemand hier ervaring mee?

Johannes

Is oppassen inderdaad, maar je kunt gewoon zwenken met de erlenmeyer om overschuimen te voorkomen. Wel even een ovenhandschoen aan.

KJ!

Ik gebruik een ouderwets warmhoud plaatje op de gaskookplaat, daar zet ik de erlenmeyer op. Dus geen direct vuur tegen het glas.

Rustig opwarmen en af en toe met een ovenwant aan de erlenmeyer zwenken en het gaat prima. Ik doe het al jaren zo, geen enkel probleem mee.

Albertus

De starter kook ik ook in de erlenmeyer. Gaasje als vlamverdeler.
Overkoken moet je goed in de gaten houden. Over de opening gebruik ik een stukje aluminiumfolie.

Bert

jpt

Het kan prima, zorg ervoor dat je bodem schoon en droog is en blijft en hou de gasvlam blauw.  Borosilicaatglas kan hoge temperaturen hebben.

redox

Eén van me eerste starters ook gewoon in de erlenmeyer aan de kook gebracht. Wou toen aan het einde mijn roermagneet even laten mee koken dit resulteerde direct in een kook vertraging :-[ Nu kook ik kleine starters (1-1,5L) in een 2L bekerglas van duran gewoon direct op de gaspit en gelijk na de kook giet ik het in de erlenmeyer gaat voor mij prima.     

Raymond293

Dit deed ik ook, alleen het te snel laten afkoelen kan een probleem zijn... bij mij brak de erlenmeyer ;D

De-Geert

Als je een erlenmeyer hebt van borosilicaat kan je 'm meteen onder de koude kraan houden. Geen probleem.

RobinB

Misschien zat er een barst of oneffenheid in?
Ze zouden er wel tegen moeten kunnen, maar het kan ook wel eens mis gaan.

Raymond293

Citaat van: De-Geert op 21-04-2012  15:11 uAls je een erlenmeyer hebt van borosilicaat kan je 'm meteen onder de koude kraan houden. Geen probleem.

Het was een Boro, maar de plotselinge koudeschok van koken naar 20 graden was teveel voor de 5 liter erlenmeyer.
Hetzelfde doe ik ook vaak met een liter erlenmeyer, daar heb ik (tot nu toe) geen problemen mee gehad.

Zou eventueel kunnen dat er een oneffenheid in zat, dit heb ik ieder geval nooit opgemerkt.
Tis zonde, maar ongelukjes kunnen gebeuren :)

NewLine

Citaat van: Albertus op 21-04-2012  09:50 uOverkoken moet je goed in de gaten houden. Over de opening gebruik ik een stukje aluminiumfolie.

Doe je dat tijdens het koken? Waarom?

Albertus

Citaat van: NewLine op 21-04-2012  20:16 uDoe je dat tijdens het koken? Waarom?

Aluminiumfolie over de opening tijdens het koken zorgt er voor dat er niet te veel water verdampt, dat de lucht en damp in de erlenmeyer voor het koelen ontsmet zijn en dat de aluminiumfolie zelf, die er tijdens het koelen op blijft zitten, ontsmet is.

Bert

Oscar

Het wort voor een starter kook ik het liefst gewoon in een pannetje en daarna giet ik deze in een grote bruine beugelfles ( 1 of 1,5 liter), waarna deze afgesloten kan worden.

PietO

Nadeel van koken in een erlenmeyer is dat je eventueele eiwitvlokken na het koelen niet kunt afschenken. Dit vertroebelt de beoordeling hoe het met de gistgroei staat als je met een roerder werkt zonder microscoop.

Herman

Ik kook eerst in een steelpannetje en hevel het wort van de eiwitvlokken af in de erlenmeyer, die daarna ook nog even te kook wordt gezet. Op die manier heb je heldere wort.

dennis

Ik kook ook gewoon in de erlenmeyer. Druppel olijfolie erin tegen schuimvorming (en tegelijk voeding voor gist) en ook maar direct de roervlo erin.

Alard

Ook ik kook in de erlenmeyer, direct op de (kleinste) gasvlam op het gasfornuis. Net als Dennis een druppel olijfolie erin, nooit overgekookt; ik kook 1 liter in een erlenmeyer van 2 liter.

stoffel2

Misschien een tip: in het labo maakte ik steeds grote voorraden gistvoeding (moutextract) aan door literflessen met extract in te steriliseren. Je doet je hoeveelheid moutextract in de fles, aanlengen met water, krachtig schudden zodat het meeste moutextract oplost. Dop op de fles( niet aandraaien! dus losjes er op) en dan een uurtje stoomsteriliseren (dit kan perfect in een hogedrukpot).
Dop vastdraaien en liters gistvoeding in reserve! Ideaal om kleine giststarters te maken (opkweken uit fles) en dan opschalen.
Als je extract uitgiet dan wel in de buurt van een bunsenvlam om steriliteit te bewaren! Leeg glaswerk maak je ook zo makkelijk steriel (wel een alu-folie erop dan!).

groet

Vergelijkbare Topics (7)

8614

Reacties: 29
Gelezen: 10976

24493

Reacties: 7
Gelezen: 3604

33147

Reacties: 21
Gelezen: 3673

3706

Reacties: 12
Gelezen: 7645

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.