Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hergisting met honing

Gestart door Marco zwaan, 26-03-2012 10:05 u

Vorige topic - Volgende topic

Marco zwaan

Ik een dubbel die staat te klaren. Van het weekend wil ik deze bottelen, maar dat wil ik niet doen met suiker maar met honing. Heeft iemand een suggestie hoe je dat slimst kan doen ?

MO

Per liter af te vullen bier kun je 9 g honing gebruiken. Honing 1 op 1 mengen met water (stroop maken) bij een temperatuur niet hoger dan 40 grC (dan verliest honing veel aroma). Honing-stroop in je afvul-vat brengen, jongbier erbij mengen en afvullen maar.

Overigens proef je er helemaal niets van. Ik in ieder geval niet in een paar proefbrouwsels die ik vorig jaar heb gemaakt.

George81

Ik heb het 1x gekookt met water en daar bleef alleen een zoete toets van over, geen aroma.
Nu heb ik een experiment staan waarbij ik honing in een afgesloten pot even aubain-marie heb verwarmt en toegevoegd (tip van dit forum).
In een andere fles heb ik de honing direct vanuit de pot erin gedaan.
Beide zonder verdunning met water.

Honing heeft wel lang nodig om te vergisten! Neem de tijd.
Voor het hergisten laat ik het gerust 2 weken staan.

Marco zwaan

Het is dus belangrijk om het aroma te behouden. Wat voor soort honing hebben jullie gebruikt? Heb je ook 2 weken op hoge temperatuur hergist ?

Marco zwaan

Vanavond tijd gehad om de dubbel te bottelen met honing. Heb de honing met warm water van minder dan 40 graden en vermengt in een gesloten fles. Nu nog een weekje wachten of 2, ben erg benieuwd.

Marco zwaan

Ik kon niet langer wachten en heb net mijn dubbel geopend. Zat een mooie tssss toen ik em opende en er zit een mooie schuimkraag op en de smaak was ook oke. Volgens mij zit er nog wel een vleugje honing smaak in, maar dat kan ook suggestie zijn.

George81

Ik heb gister mijn blondes (meervoud) met honing navergisting (op glazen fles) gemeten en die waren beide beland op 1004 (vanaf 1050 na het koken) dus die heb ik op de fles gezet.
Hij proefde al lekker zacht en de kleur is prachtig maar ik kon geen sterke honing bespeuren, nou moet dat ook niet, het moet subtiel zijn vind ik.
Ik moet het nog eens goed proeven.

Ter verduidelijking:
19-3-12 op glazen 5 liter fles voor de nagisting met honing op 20* weggezet
10-4-12 SG gemeten op 1004 en gebotteld.

Misschien iets te lang maar had weinig tijd. Bovendien kan dit wel zo want de hoofdvergisting was al klaar dus er zat nog weinig gist in de hergistingsfles.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.