Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Dubbel met zelfgemaakte kandijsiroop

Gestart door Adrie, 12-03-2012 15:43 u

Vorige topic - Volgende topic

Adrie

Met een mooie slurry van de Wyeast 3655 Schelde Ale gist heb ik vandaag een dubbel gebrouwen met zelf gemaakte donkere kandijsiroop. Ik had verschillende donkere siropen staan. De donkerste vond ik echter te koffie-achtig en gebrand, dus ik heb de iets lichtere genomen. Deze smaakte meer rozijn-achtig en karamellig, dus die leek me veel geschikter. Hier het recept:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkWP079
Naam receptDubbel met kandijsiroop
Brouwdatum12-03-2012
BiertypeDubbel
Volume30 liter
Gewenst begin SG1.065 g/l
Berekende kleur48 EBC (Morey)
Berekende bitterheid24 IBU (Tinseth)

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Brouwzaalrendement82%
Totaal brouwwater43,7 liter
Beslagdikte4,07 l/kg
Maischwater33 liter
Spoelwater10,68 liter
Kooktijd90 min.

Vergistbare ingrediënten
Ingrediëntkleur (EBC)% in stortgewicht (kg)
Pilsmout 3367,65,482
Donker amber kandijsiroop (poging 7)15011,40,925
Munich mout 151610,00,811
CaraMunich (Cara 120)1235,00,406
Special B (Cara 400)3914,00,324
CaraRed392,00,162

Maischschema
OmschrijvingTemperatuur (gr. C)Stap tijd (min)Rust tijd (min)Beslagdikte (l/kg)
Eiwitrust570154,07
Beta-amylase6312304,07
Alfa-amylase7220204,07

Hop en kruiden
Ingrediënt% alfazuurTypeKooktijd (min)Gewicht (g)Bitterheidsbijdrage (IBU)
Magnum14,9Hopbellen6021,022
Styrian Goldings3,0Hopbellen1025,02

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortWyeast 3655-PC Schelde Ale
GistvormSlurry
Volume (l)0,250
Beluchtingstijd (uur)0,5

Weinig bijzonderheden te melden, behalve dan dat het wort heerlijk karamellig smaakte.

MM

Wat is de reden dat je zoveel verschillende moutsoorten gebruikt?

Adrie

In donkere bieren houd ik wel van wat gelaagdheid in smaak. Als je maar 1 caramout gebruikt, wordt het bier vaak wat te weinig complex. Teveel is echter ook niet goed. Deze stort, maar dan zonder kandijsiroop maar met wat chocolademout en kristalsuiker, heb ik al eerder gebruikt en die beviel goed.

Adrie

De temperatuur loopt nu snel op. Het bier staat stevig te gisten in een koelkast in de brouwerij waar het nu 10 graden is. De temperatuur is opgelopen van 19 graden gisteravond tot 20 graden nu. Dat wordt koelen...

MM

Citaat van: Adrie op 13-03-2012  09:06 uIn donkere bieren houd ik wel van wat gelaagdheid in smaak. Als je maar 1 caramout gebruikt, wordt het bier vaak wat te weinig complex. Teveel is echter ook niet goed. Deze stort, maar dan zonder kandijsiroop maar met wat chocolademout en kristalsuiker, heb ik al eerder gebruikt en die beviel goed.

Klinkt logisch, bedankt voor je uitleg.

Adrie

Zaterdag is het bier overgeheveld bij een SG van 1.012. Er zit nog steeds behoorlijk leven in, dus hij komt wel onder de 1.010.

Het jongbier smaakte nog aardig zoet en vrij hoppig en heeft wat kauwgomballenesters. Die zijn kenmerkend voor deze gist. Verder niet zo heel karamellig. In de nasmaak komt pas iets van caramel op. Benieuwd hoe hij zich verder ontwikkelt.

Adrie

Vandaag op fust gezet. Ondanks de activiteit is ie toch maar 1 puntje gedaald. Smaak ontwikkelt zich goed. Licht esterig, vrij moutig met een behoorlijke carameltoets. Toch wat (te?) plakkerig door (teveel?) caramouten. Maar wie weet hoe dat overkomt met koolzuur op het bier.

DenMaarten

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het bier uiteindelijk geworden is.  ^-^

Ik had het andere draadje ook gelezen over het maken van kandijsiroop. Gisteren een kleine hoeveelheid gemaakt (donker amber tot 143 graden) en ik merk dat de smaak overeenkomt met "stroopsoldaatjes" en niet zozeer van kandij.
Op de site http://www.suikerwereld.nl/leerlingen-basis-onderwijs/over-suiker/soorten-suiker staat:

Karamel:
Als je suiker langzaam verhit, verandert het in karamel. Karamel is bruin en smaakt heel anders dan suiker. Karamel zit bijvoorbeeld in karamelvla, toffees en cola.

Kandij:
Kandijsuiker bestaat uit samengeklonterde suikerkorrels die langzaam zijn verwarmd. Het is bruin doordat er een beetje karamel bijgedaan is. Er bestaat ook witte kandijsuiker.

Bovenstaande gelezen zou ik dan denken dat voor de vervanging van kandij een gedeelte siroop en kristalsuiker ook zou voldoen. Iemand hier toevallig al ervaring mee? Het is leuker en unieker om zelf je kandij vervanger te kunnen maken  ;D

Bij mijn volgende brouwsel ga ik daar mee experimenteren maar daar heb ik pas over een maandje tijd voor...

Groet,
Maarten

Vergelijkbare Topics (7)

42414

Reacties: 18
Gelezen: 2170

32683

Reacties: 10
Gelezen: 3044

35460

Reacties: 2
Gelezen: 1101

23694

Reacties: 23
Gelezen: 6932

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.